Yritysuutiset

Raisio yllätti selvällä tulosparannuksella – syynä kolesterolituotteet

Ruokatalo Raisio julkisti keskiviikkona huhti-kesäkuun tulosraporttinsa, joka sai yhtiön osakkeen selvään nousuun Helsingin pörssissä.

Elovena Raisio ruokatalo

Yhtiön liikevaihto jatkaa nousutrendillä. Liikevaihto nousi viime vuoden 52,7 miljoonasta eurosta 57,3 miljoonaan euroon. Terveelliset elintarvikkeet -segmentin liikevaihto kasvoi viime vuodesta hieman, kuten myös terveelliset ainesosat -segmentin liikevaihto.

Raision kuluttajatuotteiden päämarkkinoilla Suomessa ja Iso-Britanniassa liikevaihto kasvoi vahvojen brändien vetämänä.

Suomessa Elovena-tuoteuutuudet toivat merkittävää kasvua myynnin arvoon sekä myyntivolyymiin. Iso-Britanniassa puolestaan Benecol-tuotteiden myynnin arvo kasvoi vertailukaudesta hieman ja myyntivolyymit kääntyivät toisella vuosineljänneksellä vertailukauden tasolle.

Kauratuotteiden ja gluteenittomien kauratuotteiden myynnin arvo ja myyntivolyymit kasvoivat vertailukaudesta merkittävästi.

Myös Raision kasvistanoliesterin myynnin arvo sekä myyntivolyymit lisenssipartnereille nousivat vertailukaudesta merkittävästi toimitusten ajoittumisen ansiosta. Kasvistanoliesteri on yhdiste, joka laskee veren kolesterolia vähentämällä kolesterolin imeytymistä ohutsuolesta.

Selkeä tulosyllätys

Vertailukelpoinen liiketulos nousi viime vuoden 5,7 miljoonasta eurosta 7,4 miljoonaan euroon. Analyytikoiden konsensusodotus oli 5,8 miljoonan euron vertailukelpoinen liiketulos, joten tulosparannus ylitti odotukset selvästi.

Kasvanut myynti ja parantunut bruttomarginaali paransivat Raision tulosta merkittävästi huolimatta vertailukautta korkeammista, yhtiön strategian mukaisista investoinneista kansainväliseen kasvuun, markkinointiin ja tuotekehitykseen.

Yhtiön mukaan kuluttajamarkkinoilla kannattavuus kasvoi suhteellisesti hieman Pohjois-Euroopassa; Länsi-, Itä- ja Keski-Euroopan kannattavuus pysyi vertailukauden tasolla. Kasvistanoliesterin toimitusten ajoittuminen toiselle vuosineljännekselle kohensi kannattavuutta merkittävästi.

Raision toimitusjohtaja Pasi Flinkman kertoo, että päivittäistavarakauppaa viime vuosina leimanneet kriisit ja voimakkaat heilahtelut ovat alkuvuoden aikana loiventuneet.

”Toimintaympäristömme kehityksen suunta on positiivinen, vaikka kuluttajien heikon ostovoiman ja luottamuksen takia toimintaympäristö onkin yhä vaikeasti ennustettava ja hintasensitiivinen. Erityisesti B2B-markkinassa hintakilpailu on kovaa. Kuluttajaluottamuksen orastava koheneminen sekä alhaisempi inflaatio matalampine korkoineen tukevat yksityisen kulutuksen elpymistä”, Flinkman toteaa.

Asteittain elpyvät talouden näkymät luovat toimitusjohtajan mukaan myös edellytyksiä vastuullisen ruoan kysynnän kääntymiselle takaisin kasvuun.

Benecol vetää Britanniassa

Flinkmanin mukaan Raisiolle strategisesti tärkeillä Iso-Britannian markkinoilla tehdyt toimenpiteet ovat alkaneet kantaa hedelmää ja Benecol-tuotteiden myynti on kääntymässä takaisin kasvuun, samalla kun Irlannin jo pitkään jatkunut kasvu on pysynyt vahvana.

”Kokonaisuudessaan kolesterolia alentavilla tuotteillamme on ollut selkeä rooli alkuvuoden tulosparannuksessa.”

Kotimaan markkinoilla Elovena on jatkanut vahvaa kehitystään ja ollut Raisiolle tärkeä kasvun ja markkinaosuuksien voittamisen ajuri.

”Alkuvuonna käynnistetty Elovena-lanseeraus Alankomaihin ja Belgiaan jatkui toisella vuosineljänneksellä. Emme ole vielä saavuttaneet lanseeraukselle asettamiamme kunnianhimoisia myyntitavoitteita, mutta verrokkiyrityksiin verrattuna tuotteet ovat suoriutuneet markkinassa varsin hyvin. Jatkamme suunnitelmallisesti näitä kasvavia panostuksia loppuvuoden aikana”, Flinkman toteaa.

Kasviproteiinimarkkinan haasteet ovat sen sijaan pysyneet muuttumattomina, eikä Raisio odota niistä pikavoittoja.

Raisio ei tehnyt päivityksiä lähiajan näkymiinsä. Yhtiö ohjeistaa tilikauden 2024 vertailukelpoisen liiketuloksen olevan vuoden 2023 tasolla tai kasvavan hieman. Raision vertailukelpoinen liiketulos vuonna 2023 oli 22,7 miljoonaa euroa.

Kommentoi
Ylös
>