Tesla julkisti koko viime vuoden ja viimeisen vuosineljänneksen tulosraporttinsa keskiviikkona myöhään pörssin sulkeuduttua.
Neljännellä neljänneksellä Tesla raportoi 25,7 miljardin dollarin liikevaihdon, mikä jäi kohtuullisen selvästi analyytikoiden odottamasta 27,2 miljardista dollarista ja kasvoi vain kaksi prosenttia edellisvuodesta. Koko vuoden 2024 liikevaihto nousi prosentilla edellisvuodesta 97,7 miljardiin dollariin.
Oikaistu osakekohtainen tulos oli 0,73 dollaria, mikä oli vähemmän kuin uutistoimisto Bloombergin keräämä Wall Streetin analyytikoiden konsensusennuste 0,75 dollaria.
Teslan mukaan sen liikevoittoa heikensivät tekoälyyn ja muihin tutkimus- ja kehityshankkeisiin liittyvät kustannukset sekä nykyisten ajoneuvojen alhaisemmat keskimääräiset myyntihinnat.
Yhtiö on myös kohdannut kovenevaa kilpailua muun muassa Kiinassa ja Yhdysvalloissa, kun muut autovalmistajat ovat tuoneet markkinoille lisää sähköautomalleja. Lisäksi Cybertruckin myynti ei ole vastannut odotuksia.
Vuoden 2024 lopussa Tesla tarjosi erilaisia alennuksia varastoajoneuvoista sekä erikoisalennuksia niille Pohjois-Amerikan ostajille, jotka saivat suosituksen toiselta Tesla-asiakkaalta. Kiinassa Tesla laski suosittujen Model Y -katumaastureidensa hintoja ennen päivitetyn Model Y Juniper -version julkaisua.
Tammikuun alussa Tesla ilmoitti toimittaneensa neljännellä neljänneksellä 495 570 ajoneuvoa. Koko vuoden aikana toimitukset olivat noin 1,8 miljoonaa, mikä merkitsi yhtiön ensimmäistä vuosittaista laskua.
$TSLA Tesla Q4 FY24:
— App Economy Insights (@EconomyApp) January 29, 2025
• Revenue +2% Y/Y to $25.7B ($1.4B miss).
• Gross margin 16% (-1pp Y/Y).
• Operating margin 6% (-2pp Y/Y).
• Capex +21% Y/Y to $2.8B.
• Free cash flow -2% Y/Y to $2.0B.
• Non-GAAP EPS $0.73 ($0.04 miss). pic.twitter.com/d6lzAWh4Fo
Osakkeenomistajille suunnatussa raportissa Tesla totesi keskiviikkona, että asiakkaiden mielessä tärkeimpänä on edelleen autojen edullisuus. Yhtiö aikoo ”tarkastella jokaista osaa” ajoneuvojensa myyntikustannuksista tehdäkseen sähköautoistaan edullisempia.
Tesla totesi myös, että uusien ajoneuvojen ja niiden tuotannon suunnitelmat johtavat vähäisempään kustannusten alenemiseen kuin aiemmin oli ennakoitu, mutta nykyisen ja seuraavan sukupolven alustojen hyödyntäminen samoilla tuotantolinjoilla mahdollistaa ajoneuvotuotannon kasvattamisen järkevämmin investointien kannalta epävarmoina aikoina.
Teslan talousjohtaja Vaibhav Taneja kertoi analyytikoille, että Model Y:n tuotanto pysäytetään hetkeksi kaikilla tehtailla malliuudistuksen vuoksi, ja se vaikuttaa voittomarginaaleihin.
Tesla toisti, että uusien ajoneuvojen, mukaan lukien edullisempien mallien, tuotantosuunnitelmat ovat edelleen aikataulussa ja niiden valmistus alkaa vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla. Yhtiö ilmoitti myös, että robottitaksi Cybercab on yhä suunniteltu massatuotantoon vuonna 2026, ja nykyisten mallien laivastotestaukset alkavat myöhemmin tänä vuonna.
Itseajavia Tesloja markkinoille tänä vuonna
Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on viime aikoina kehottanut sijoittajia keskittymään vähemmän nykyiseen liiketoimintaan ja enemmän autonomian ja robotiikan tulevaisuuteen. Yhtiön viime vuonna tekemät investoinnit tuotantoon, tekoälyyn ja robotiikkaan tulevat kantamaan hedelmää tulevaisuudessa, Musk lupailee.
Musk kertoi Teslan tulospuhelun avauspuheenvuorossa, että yhtiö aikoo käynnistää valvontavapaan Full Self-Driving -palvelun maksullisena Texasin Austinissa kesäkuussa.
”Meillä on jo Tesloja, jotka toimivat itsenäisesti Fremontin tehtaallamme, ja pian niitä on myös Texasin tehtaallamme”, Musk kertoo.
Musk myönsi tehneensä suuria lupauksia itseajavista autoista, jotka eivät ole toteutuneet vuosiin.
Tesla odottaa yhtiön palaavan kasvun tielle vuonna 2025, kun itseajavissa autoissa tapahtuu edistymistä ja uusia edullisempia ajoneuvoja tulee markkinoille. Yhtiö voisi mahdollisesti myös käynnistää uuden robottitaksi-hankkeen osissa Yhdysvaltoja.
Erityisesti kiinalaisvalmistajat ovat Teslan uhka
Tesla on vastannut hidastuvaan kysyntään laskemalla ajoneuvojensa hintoja sekä Kiinassa että Yhdysvalloissa.
Yhtiöllä on etunaan suurempi kannattavuus kuin perinteisillä autonvalmistajilla, jotka yhä tekevät tappiota sähköautojen myynnissä pyrkiessään kasvattamaan myyntivolyymiä ja vähentämään kustannuksia. Teslan strategiset investoinnit tuotantokapasiteetin laajentamiseen, kuten Giga Shanghai ja Giga Berliini, ovat mahdollistaneet nopeamman toimituksen asiakkaille ja pienentäneet logistiikkakustannuksia. Tämä on myös auttanut Teslaa vastaamaan kasvavaan kysyntään.
Sähköautojen myynti kasvaa kuitenkin edelleen sekä Yhdysvalloissa että maailmanlaajuisesti, vaikkakin hitaammin kuin aiemmin.
Tesla oli pitkään yksi harvoista sähköautoja massatuotantona valmistavista autonvalmistajista. Sähköautomarkkinoiden kilpailutilanne on kuitenkin muuttumassa vauhdilla.
Nyt yhtiö kohtaa kovaa kilpailua muilta amerikkalaisilta autovalmistajilta, kuten General Motorsilta, Fordilta ja Rivianilta. Kiinalaisista sähköautovalmistajista kovimman haasteen Teslalle tarjoaa BYD. Koreassa sähköautomarkkinoille rynnii Hyundai ja Euroopassa autojätit BMW ja Volkswagen.
Tesla tekee kuitenkin edelleen monia asioita paremmin kuin muut sähköautovalmistajat, erityisesti latausverkostonsa osalta.
Yhtiötä on arvosteltu siitä, että se ei tuonut markkinoille edullisempia sähköautoja vuonna 2024. Lisäksi kulmikas ja teräksinen Cybertruck ei ole mikään kansanauto, sillä sen myyntihinta alkaa Yhdysvalloissa noin 80 000 dollarista.
Samaan aikaan BYD ja muut kiinalaiset brändit kasvoivat huomattavasti nopeammin kuin Tesla. BYD perustaa tehtaita myös Kiinan ulkopuolelle ja vie tuotteitaan laajasti.
Pohjois-Amerikassa Tesla on säilyttänyt johtavan asemansa. Yhtiö tarjosi useita kannustimia ja hinnanalennuksia, jopa suosituimmasta Model Y -maasturistaan, vuoden viimeisellä neljänneksellä myynnin lisäämiseksi.