Alma Media on kasvattanut digitaalisten palveluiden liiketoimintaa ja tehnyt onnistuneen yritysoston.
FIM:n mukaan Alma Mediaa on varjostanut viime vuodet Suomen heikko talouskehitys. Yhtiö on kuitenkin kasvattanut digitaalisten palveluiden liiketoimintaa Suomen ulkopuolella ja niiden arvostus voi poiketa merkittävästi perinteisen kotimaisen median arvostuksesta.
Jokerina Alma Median tulevaisuudessa voi olla Talentumin yritysosto. ”Yhtiön konsensusennusteet eivät sisällä vielä Talentumia eikä mahdollisia synergioita”, FIM huomauttaa aamukatsauksessaan.
Talentumin yritysosto vaikuttaa FIM:n mukaan erittäin perustellulta. ”Yhtiö hakee merkittäviä kulusynergioita (4-5 miljoonaa euroa) ja yhtiön mukaan toimintojen yhdistäminen on lähtenyt hyvin liikkeelle”, FIM toteaa.
Talentum on jäänyt pahasti jälkeen digitaalisissa palveluissa kilpailijoistaan ja Alma Median isompi koko ja digitalisaatiokokemus avaa merkittäviä mahdollisuuksia skaalata Talentumin digitalisaatioastetta nopeasti ylöspäin.
Laskemalla yhteen Alma Median ja Talentumin tulosennusteet sekä odotetut synergiat uuden Alma Median 2016 arvostuskerroin on FIM:n arvion mukaan noin 10x EBIT. Arvostuskerroin ei kuitenkaan heijastele yhtiön mahdollisuuksia digitaalisissa palveluissa. ”Tämä kuvastaa mielestämme kotimaisen median arvostuskertoimia hyvin, mutta yhtiön tuloksesta yli kolmannes tulee digitaalisista kuluttajapalveluista, jossa arvostuskertoimen tulisi olla mielestämme selvästi korkeampi.”
”Osakkeessa on mielestämme nousupotentiaalia, kun synergiat alkavat toteutumaan ja Digitaalisten kuluttajapalveluiden suhteellinen osuus jatkaa kasvuaan”, FIM toteaa.