Osakeanalyysit

Nordea: Vahvoja merkkejä media-alan yhtiöiden käänteestä

Pitkään kannattavuusongelmien kanssa painiskelleissa media-alan yhtiöissä näkyy nyt valoa tunnelin päässä.

Pitkään kannattavuusongelmien kanssa painiskelleissa media-alan yhtiöissä näkyy nyt valoa tunnelin päässä.

Media-alan yhtiöt ovat pitkään kärvistelleet kannattavuusongelmien kanssa. Media-alan murros printtimediasta digitaaliseen mediaan sekä mainostulojen hiipuminen ovat olleet ongelmien juurisyitä.

Alkuvuonna on kuitenkin nähty muutos.

”Kuluva tuloskausi vahvisti tätä kuvaa, sillä keskiviikkona tuloksensa julkaiseva Sanoma on jo ehtinyt antaa positiivisen tulosvaroituksen ja Alma Median tulos ylitti kirkkaasti analyytikkojen ennusteet”, toteaa Nordea markkinakommenteissaan.

Nordean mukaan yhtiöt ovat saaneet tukea markkinoiden kautta, sillä pitkän vasta-tuulen jälkeen mm. mainos- ja online-puolella tilanne on vakaantunut tai jopa kääntynyt kasvuun.

Vuoden toisella neljänneksellä mainonnan kokonaismäärä laski Suomessa TNS Media Intelligencen mukaan 1,3 prosenttia ja verkkomediamainonta kasvoi Suomessa huhti–kesäkuussa 16,0. Vastaavasti mainonta kaupunki- ja sanomalehdissä Suomessa laski 4,7 prosenttia.

Eli muutos on vahvasti kohti digitaalista mainontaa.

Alma Median mukaan Suomen aikakauslehtien mainonnan määrä laski huhti–kesäkuussa peräti 10,2 prosenttia. I

Mediayhtiöt saavat nostetta myös tehostamistoimistaan. Nordean mukaan mediayhtiöt ovat useiden vuosien ajan karsineet kulujaan ja sopeuttaneet toimintojaan.

”Nyt kun liikevaihdot kääntyvät kasvuun, tukee se tuloksentekokykyä voimakkaasti. Maakuntalehtien osalta on edelleen haasteita, mikä näkyi niin Alman tuloksessa kuin Ilkka-Yhtymän kesäkuisessa tulosvaroituksessa”, Nordea toteaa.

Kommentoi
Ylös
>