Osakeanalyysit

Alma Media löi pöytään “digiässän”

alma-media-osakekurssi-092016
Mediakentässä on tapahtumassa perustavanlaatuinen murros printtimediasta digitalisaatioon. Alma Media näyttää vihdoinkin saavan digibuumissa maata jalkojensa alle.

Harvoin niin pieni muutos tulosnäkymissä nostaa osakekurssia yhtä hurjasti kuin mitä teki Alma Median osakekurssi tänään.

Mediayhtiön osakekurssi ampaisi kuin raketti nousuun sen jälkeen kun yhtiö kertoi liikevaihtonsa ja oikaistun liiketuloksensa kasvavan ”selvästi” viime vuodesta. Kurssinousu oli peräti yli 16,5 prosenttia. Aiemmassa ohjeistuksessaan yhtiö arvioi sekä liikevaihdon että oikaistun liikevoiton kasvavan viime vuodesta – siis ilman tuota sanaa “selvästi”.

Alma Mediaa voi pitää todellisena käänneyhtiönä, sillä osakekurssi on vuodessa kaksinkertaistunut.

Yhtiön tulosnäkymien selvän kasvun taustalla on Alma Markets ja Alma News&Life -segmenttien suotuisa tuloskehitys vuoden 2016 aikana. Alma Marketsin ulkomaan rekrytointipalveluliiketoiminta ja kotimaan markkinapaikkaliiketoiminta ovat kehittyneet edelleen suotuisasti, eikä itäisten Keski-Euroopan maiden kansantalouksien kasvussa ole tapahtunut olennaista hidastumista.

Alma News & Life -segmentissä verkkomainonnan kasvu on ollut merkittävää vuoden 2016 aikana, mikä on selvästi parantanut liiketoimintayksikön tulosta.

Nordnetin osakestrategi ja sijoituskirjailija Jukka Oksaharju tulkitsee Alma Median positiivista tulosvaroitusta siten, että pahin on jo takana. Yhtiön laajennushankkeet ulkomailla ja digitaalisen liiketoiminnan kasvu ovat kompensoineet kotimaan heikkoja mainosmarkkinoita, Oksaharju päättelee Arvopaperi-lehden haastattelussa.

Juuri digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen on mediayhtiön tulevaisuuden kulmakivi.

Alma Media kertoi esimerkiksi syksyllä, että se ottaa käyttöön AppNexus Publisher Suite -tuoteperheen digimainonnan infrastruktuurikseen. ”Uusi teknologia uudistaa ja tehostaa Alman digimainonnan hallinnointia, optimointia, ennustamista, tuottoanalysointia ja ohjelmallisen ostamisen tekemistä”, yhtiö kertoi tiedotteessaan.

Mainoseurot ovat siirtymässä yhä vahvemmin perinteisestä printtimediasta digitaalisiin medioihin. Esimerkiksi Kantar TNS:n seurannassa mainonta perinteisissä sanomalehdissä laski viime heinäkuussa 4,2 prosenttia vuoden 2015 heinäkuuhun verrattuna. Samaan aikaan verkkomediamainonta kasvoi peräti 13,7 prosenttia.

Luvut puhuvat siis selvää kieltään mediakentän murroksesta.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös