Talouden trendit

Autoala: Käytettyjen autojen maahantuonti riistäytymässä käsistä

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan käytettyjen autojen tuonnista on muodostunut autoveron ympäristöohjauksen kiertoreitti.

Viime vuonna Suomeen tuotiin 45 000 autoveron alaista käytettyä autoa, Autoalan Tiedotuskeskus kertoo tiedotteessaan. Määrä on suurempi kuin koskaan aiemmin.

Autot olivat keski-iältään yli 8-vuotiaita, lähes 60 prosenttia tuoduista autoista oli dieselkäyttöisiä ja suosituin kokoluokka oli edustusauto tai katumaasturi. Käytettynä tuotujen bensiini- ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt olivat noin 40 prosenttia uutena hankittuja suuremmat. Samalla Suomi menetti pysyvästi arvonlisäverotuloa noin 100 miljoonaa euroa.

Trendiennusteen perusteella tänä vuonna käytettyjen autojen tuonti kohoaa lähes 60 000:een. Samalla Ruotsin vientiluvut jatkavat jyrkkää kasvuaan.

”Samaan aikaan kun vaalikeskusteluissa puoluejohtajilta tentataan kantaa polttomoottorikieltoihin tai vuoden 2030 sähköautojen määrää koskeviin tavoitteisiin, kaasuttaa Suomi ilmastomoponsa kohti rotkoa”, toteaa Autotuojat ja ‑teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Käytettyjen autojen tuonti ei ole ”leppoisaa kansanhuvia”

Kallion mukaan Suomi on jäänyt Euroopan sisäisessä hiilivuodossa vastaanottavaksi maaksi yhdessä muiden Itä-Euroopan maiden kanssa. Sen sijaan autoverottoman Ruotsin vienti kasvoi viime vuonna 105 000 käytettyyn autoon. Samalla Ruotsiin tuotiin vain alle 10 000 käytettyä autoa. Vastaavasti Suomesta vietiin vain pari tuhatta autoa.

”Osa viranomaisistamme tuntuu edelleen ajattelevan, että käytettyjen autojen maahantuonti on leppoisaa kansanhuvia, joka lisää valtion autoverotuottoja, eikä juuri syö kotimaista uusien autojen kysyntää. Tilastot kertovat päinvastaisesta”, Kallio sanoo.  

Käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen verotusarvo on kivunnut Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan jo 23 000 euroon eli moninkertaiseksi kotimaassa myydyn keskimääräisen käytetyn auton hintaan nähden.

Myös käytettynä tuotujen autojen keskimääräinen autoveron taso on noussut lähelle uuden auton autoveroa eli noin 5 000 euroon. Tämä kielii siitä, että pienemmän ja uudemman kotimaasta hankitun auton sijaan ulkomailta hankitaan suurempi ja vanhempi auto, koska suuripäästöistä vanhaa autoa kohdellaan uutta helläkätisemmin verotuksessa.

”Kuluttaja tai kysyntään vastaavat autokauppiaat eivät ole syyllisiä syntyneeseen tilanteeseen. Mikäli verokohtelu ohjaa hankkimaan auton käytettynä ulkomailta, on kansalaisella oikeus tämän mukaan toimia”, Kallio pohtii.

Eikö Suomi sitten voisi yksinkertaisesti kieltää käytettyjen autojen tuontia, tai asettaa niille tuonnin yhteydessä maksettavaa päästöveroa? Ei voi. Sisämarkkinasäännösten vuoksi muualla EU:ssa aiemmin rekisteröity auto on voitava rekisteröidä toisessakin EU-maassa, Autoalan Tiedotuskeskus toteaa. Verotuksellakaan niitä ei voida syrjiä.

Käytettynä maahantuotu auto on verotettava aina sillä veroprosentilla, joka auton ensirekisteröintihetkellä on Suomessa ollut voimassa.

Kaikkein merkittävin tekijä on kuitenkin Verohallinnon soveltama niin sanottu epävarmuusvähennys. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan pahimmillaan auton arvosta vähennetään 15 prosenttia. Tämän lisäksi käytettynä maahantuodun auton verotusarvoa kaunistellaan vielä niin kutsutuilla tavanomaisilla alennuksilla.

Autovero alas kaikissa päästöluokissa

Autoalan mukaan ainoa tapa hillitä vanhojen, suurten ja suuripäästöisten autojen maahantuontia on laskea uusien autojen autoveroa kaikissa päästöluokissa.

Uusi suuri auto on aina pienipäästöisempi kuin vanhempi vastaava malli. Kansalaiset ovat jo osoittaneet, että osa tarvitsee suuremman auton, ja äänestävät nyt jaloillaan hakemalla ne käytettynä ulkomailta. Mikäli auto ostettaisiin uutena tai vähemmän käytettynä kotimaasta olisi se todennäköisesti pykälää pienempi ja siten myös pienipäästöisempi.

”Onko mieltä kannustaa kansalaisia kantamaan rahansa ulkomaille? Ja vaikka veromenetykset eivät päättäjiämme liikuttaisi, miten on kotimaisen autoalan työpaikkojen laita”, Kallio kysyy.

Kallion mukaan vain siten, että kotimaasta hankittu auto on käytettynä ulkomailta haettua houkuttelevampi hinnaltaan, voidaan autokannan vanheneminen pysäyttää. Sisämarkkinasäännösten vuoksi muuta ratkaisua ei hänen mukaansa ole.

2 kommenttia

2 kommenttia

  1. Avatar

    Bernstein

    13.4.2019 at 21:41

    Ihan tyylikäs puhe – nimittäin autoalan työpaikkojen puolesta eikä suinkaan ilmaston.

    Mitä eroa toisaalta globaalin ilmaston kannalta on sillä, kummalla puolella rajaa tai Itämerta ne kasvihuonekaasut taivaalle päästetään? Lisäksi jutussa puhutaan hiilidioksidista, vaikka dieselin ongelma eivät ole niinkään kaasut vaan pienhiukkaset, jolta kannalta vanhojen autojen sijainnilla todella on merkitystä.

  2. Avatar

    ...

    14.4.2019 at 08:18

    Toinen vaihtoehto olisi nostaa paljon saastuttavien autojen käyttövero niin suureksi että niitä ei osteta uutena eikä tuoda käytettynä. Yllättäen autoalan etujärjestö ei ehdota tällaista ympäristölle hyödyllistä muutosta.

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


< !—ReadPeak peruskoodi -->
< !—Improve Media -->

Copyright © 2019 Salkkumedia Oy

Ylös