Finnairin heinäkuun liikenneluvut olivat murheelliset.
Koronapandemia näkyi edelleen voimakkaasti lentoyhtioön heinäkuun liikenneluvuissa.
Finnair kuljetti heinäkuussa 145 300 matkustajaa, mikä oli peräti 90 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2019 vastaavalla jaksolla, mutta silti 163 prosenttia enemmän kuin kesäkuussa 2020.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna laski heinäkuussa 88,7 prosenttia vertailukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 93 lentoa, mikä oli 24,4 prosenttia verrattuna vuoden 2019 heinäkuuhun. Erot kapasiteettilukujen välillä selittyvät keskimäärin lyhyemmillä operoiduilla lennoilla sekä pienemmillä operoiduilla lentokoneilla verrattuna vuoden 2019 heinäkuuhun.
Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna laski 94,8 prosenttia. Matkustajakäyttöaste laski 48,2 prosenttiyksikköä 41,4 prosenttiin.
Finnairin mukaan koronapandemiasta aiheutuneet kapasiteettivähennykset heikensivät yhä kaikkia matkustajaliitännäisiä liikennelukuja merkittävästi, mikä näkyi erityisesti Pohjois-Amerikan luvuissa, koska sinne ei lennetty yhtään reittiliikennettä heinäkuussa.
Lentoyhtiön toisen vuosineljänneksen tulos oli odotetusti historiallisen huono. Liikevaihto laski 91 prosenttia vertailukaudesta ja oli hieman alle 69 miljoonaa euroa.
Vertailukelpoinen liiketulos oli reippaasti pakkasella -174 miljoonassa eurossa, kun vuosi sitten Finnair teki vielä positiivista 47 miljoonan euron tulosta.
Koronakriisin keskellä oli yksi valopilkku: rahtiliikenne. Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi tulosraportin yhteydessä, että pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen kysyntä oli vahvaa koko vuosineljänneksen, ja Finnair lensi 602 yhdensuuntaista lentoa pääasiassa Suomen ja Aasian välillä. Rahti muodostikin poikkeuksellisesti yli 70 prosenttia vuosineljänneksen liikevaihdosta, ja sen kannattavuus oli hyvällä tasolla.
Koronakriisin lentoperuutusten vuoksi Finnair on joutunut maksamaan asiakkaille palautuksia helmi-kesäkuun aikana yli 270 miljoonaa euroa.
”Palautuspyyntöjä on neljässä kuukaudessa tullut saman verran kuin normaalisti kolmen vuoden aikana. Hakemuksista on nyt käsitelty noin kaksi kolmasosaa. Palautuksia maksetaan vielä arviolta noin 100 miljoonaa euroa”, Manner kertoo.
Finnair aikoo lisätä lentojen osuutta verrattuna edellisvuoteen verrattuna noin 50 prosenttiin syyskuussa. Koronapandemiatilanteen kehitykseen ja matkustusrajoitusten purkamisen aikatauluun liittyy Mannerin mukaan kuitenkin epävarmuuksia, minkä vuoksi liiketoiminnan näkyvyys on heikko eikä yhtiö anna liikevaihtoa koskevaa ohjeistusta kolmannen vuosineljänneksen osalta.
Koska liikenteen uudelleenkäynnistäminen on investointi, johon liittyy kustannuksia, ja koska Finnair operoi edelleen huomattavasti normaalia alemmalla kapasiteetilla, vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan kolmannella vuosineljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin toisella vuosineljänneksellä.
Lisäksi yhtiö toistaa aiemmat ohjeistuksensa ja toteaa, että liikevaihto tulee vuonna 2020 laskemaan olennaisesti vuoteen 2019 verrattuna ja että vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan huomattava tilikaudella 2020. Samoin Finnairin kapasiteetti laskee olennaisesti kuluvana vuonna vuodesta 2019.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2020 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.
Finnairin osake on romahtanut tänä vuonna jo yli 57 prosenttia.