Talouden trendit

Sähkökäyttöisille työsuhdeautoille on tulossa veroporkkana

Hallitus haluaa nopeuttaa autokannan sähköistymistä.

Sanna Marinin hallitus hyväksyi budjettiriihessään täyssähköautojen veroetuuden käyttöönotto vauhdittaa sähköautojen yleistymistä. Työsuhdekäytössä olevien täyssähköautojen kuukausikohtaiseen verotusarvoon tulee 170 euron alennus. Lisäksi hallitus aikoo muuttaa sähköautojen latausedun työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä verovapaaksi eduiksi.

Hallituksen ehdottamat sähkökäyttöisten työsuhdeautojen etuudet olisivat voimassa vuosina 2021–2025.

Autoala on esittänyt veroetuuden laajentamista myös ladattaviin hybrideihin.Marinin hallitus teki budjettiriihessä lataushybridien kannusteista tärkeän linjauksen ­– seuraavaksi arvioidaan, miten verotuksella voidaan jatkossa kannustaa täyssähköautojen lisäksi kaasuautojen ja lataushybridien hankintaa. Näillä kannusteilla pyritään siihen, että lähivuosina työsuhdeautokäytöstä vapautuu markkinoille kohtuuhintaisia, vähän käytettyjä vähäpäästöisiä ajoneuvoja.

Työsuhdeautoilijat ovat autokannan uudistumisen kannalta tärkeä käyttäjäryhmä, muistuttaa Autoalan tiedotuskeskus. Työsuhdeautoja on Suomessa vielä suhteellisen vähän, noin 80 000. Kuitenkin niiden merkitys autokannan uusiutumisen kannalta on olennaisen tärkeä, sillä noin viidennes ensirekisteröidyistä henkilöautoista hankitaan työsuhdekäyttöön.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan työsuhdeautot ovat luontevin kanava uuden ajoneuvotekniikan yleistymiseen, koska työsuhdeauton haltijan valmius kokeilla uusia teknologioita on suurempi kuin uutta autoa hankkivan kotitalouden. Työsuhdeautojen keskimääräinen käyttöaika on noin kolme vuotta, jonka jälkeen ne palautuvat kuluttajamarkkinoille edullisina käytettyinä autoina.

Jo nyt useimmissa EU-maissa sähkökäyttöisten työsuhdeautojen hankintaa tuetaan eri tavoilla. Työsuhdeautojen verotusarvon määrittely vaikuttaa selvästi työsuhdeautojen valintaan, ja väliaikaiset käyttövoimamurrosta tukevat työsuhdeautokannusteet avaavat tietä uudelle teknologialle.

”Ladattavista autoista on vaihtoautomarkkinoilla tällä hetkellä suuri kysyntä. Ehdotettu pitkäaikainen tuki on tärkeä ele työsuhdeautoa hankkiville, sillä viisivuotisen tukikauden aikana moni työsuhdeauton haltija ehtii hyötymään etuudesta. Pitkäaikainen etuus luo jatkuvuutta työsuhdeautojen verotukseen”, toteaa toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan ladattavat hybridit avaavat tietä autokannan sähköistymiselle ja latausverkon markkinaehtoiselle laajenemiselle. Mitä enemmän autokannassa on ladattavia autoja, sitä nopeammin latausinfrastruktuuri kehittyy täyssähköautojen yleistymisen vaatimalle tasolle. Lisäksi tiheä latausverkosto lisää kannassa jo olevien ladattavien hybridien sähköllä ajon osuutta lisäämällä latausmahdollisuuksia eri kohteissa.

”Veroetuuden laajentaminen ladattaviin hybrideihin olisi perusteltua jo ensi vuonna. Vielä lähivuosina ladattavien hybridien mallivalikoima on täyssähköautoja monipuolisempi ja kynnys ladattavan hybridin hankintaan on matalampi kuin täyssähköauton. Ladattavalla hybridillä voi ajaa suurimman osan ajokilometreistä sähköllä, mikäli autoa ladataan säännöllisesti ja ajomatkat sopivat auton toimintamatkaan sähköllä. Suomessa työsuhdekäytössä olevilla ladattavilla hybrideillä ajetuista kilometreistä lähes puolet ajetaan sähköllä”, toteaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Autoalan mielestä myös nykyinen kotitalouksille suunnattu täyssähköautojen hankintakannuste tulisi uudistaa. Vuoden 2021 lopussa päättyvän hankintatuen kysyntä on ollut vaatimatonta. Luultavasti suurin osa siihen varatusta budjetista jää käyttämättä, mikäli tukea ei uudisteta. Tuki tulisi Autoalan mielestä laajentaa koskemaan myös ladattavia hybridiautoja. Lisäksi täyssähköautojen hankintatuen tasoa tulisi nostaa, sillä nykyinen 2 000 euron tuki ei ole riittävän houkutteleva sähköauton hankintaan.

Autoala on lisäksi ehdottanut budjettiin autokannan kierron elvytystoimena romutuspalkkion uusimista. Romutuspalkkiokampanja toisi noin 12 miljoonan euron budjetilla autokantaan lähes 10 000 uutta vähäpäästöistä autoa. Romutuspalkkio on valtion kannalta poikkeuksellinen elvytystoimi, sillä sen tuomat verotulot ovat kokonaisuutena suuremmat kuin palkkioiden vaatimat tuet.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös