Perinteinen saksalainen autojätti tulee nyt ryminällä sähköautomarkkinoille. Se tietää vaikeuksia markkinoita dominoineelle Teslalle.
Saksalainen autojätti Volkswagen tulee nyt ryminällä sähköautomarkkinoille. Viime vuonna konsernin sähköautojen tuotanto ja myynti kaksinkertaistuivat yli 200 000 autoon. Tänä vuonna se tarkoitus edelleen jatkaa samaa kasvuvauhtia ja toimittaa asiakkaille 450 000 sähkö-Volkswagenia.
Volkswagen on siten haastamassa amerikkalaisen Teslan vähintäänkin Euroopan automarkkinoilla. Tesla toimitti viime vuonna 499 550 autoa
Vuoteen 2030 mennessä Volkswagen aikoo kasvattaa markkinaosuuttaan yli 70 prosenttiin täyssähköautojen toimituksista Euroopassa – eli kaksinkertaistaa aikaisemman 35 prosentin suunnitellun tavoitteensa. Yhdysvalloissa ja Kiinassa brändi tavoittelee yli 50 prosentin markkinaosuutta täyssähköautoissa samalla ajanjaksolla.
Tavoitteen saavuttamiseksi Volkswagen esittelee vähintään yhden uuden täyssähköauton joka vuosi. Vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla esiteltävä nelivetoinen ID.4 GTX on näistä ensimmäinen ja sitä seuraa vuoden toisella puoliskolla urheilullinen ID.5. Kiinan markkinoille suunnattu seitsenpaikkainen sähköinen SUV-malli ID.6 X / Cross lanseerataan syksyllä. ID.3-mallia pienemmän, 20 000 eurosta alkavaan hintaluokkaan sijoittuvan täyssähköauton lanseeraus on siirretty kahdella vuodella vuoteen 2025.
Täyssähköautojen kiihdytyksen rinnalla saksalaisyhtiö kehittää samaan aikaan myös perinteisiä polttomoottoriautoja.

”Tarvitsemme polttomoottoreita vielä jonkin aikaa, mutta niiden tulee olla mahdollisimman taloudellisia. Tämän vuoksi seuraavan sukupolven keskeiset maailmanmarkkinoilla olevat mallimme saavat viimeisimmän sukupolven ladattavan hybriditeknologian, jossa sähköinen toimintamatka on jopa sata kilometriä”, sanoo Volkswagen-brändistä vastaava johtaja Ralf Brandstätter.
Analyysitalo LMC arvioi, että Volkswagen tulee syrjäyttämään Teslan maailman suurimpana sähköautonvalmistajana vuoteen 2025 mennessä. Analyysitalo ennustaa Teslan markkinaosuuden putoavan sähköautomarkkinoilla 20 prosentista 10 prosenttiin seuraavan viiden vuoden aikana.
Myös Ford, Toyota, GM ja Mercedes tulevat kasvattamaan markkinaosuuksiaan sähköautoissa.
”Tesla on ollut hallitseva autobrändi viimeisen viiden vuoden aikana, mutta selvästikään se ei tule jatkumaan” LMC:n toimitusjohtaja Pete Kelly kertoo.
Volkswagen on myynyt syksyllä 2020 markkinoille tullutta ID.3-sähköautoa vuoden 2020 loppuun mennessä Euroopassa jo yli 54 000 kappaletta. Tesla möi Model 3:sta Euroopassa viime vuonna yli 85 000 kappaletta. Volkswagenin sähköauto rymisteli Euroopan kolmanneksi myydyimmäksi sähköautoksi siitäkin huolimatta, että sitä ehdittiin myydä alle puoli vuotta.
Ei olisi siis mikään yllätys, jos Volkswagen nousisi tänä vuonna Euroopan ykköseksi sähköautoissa.