Erityisesti Euroopan-reittien matkustajaliikenneluvut paranivat selvästi lokakuussa, vaikka koronapandemian vaikutus oli yhä nähtävissä.
Finnair kuljetti lokakuussa 433 300 matkustajaa eli 330 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 lokakuussa. Lokakuun 2021 matkustajamäärä oli 45,3 prosenttia enemmän kuin syyskuussa 2021. Tosin edelliskuukauden luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska syyskuussa on yksi päivä vähemmän.
Koronan vaikutukset ja valtioiden asettamat tiukat matkustusrajoitukset vaikuttivat edelleen kaikkiin matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin, mikä näkyi erityisesti Pohjois-Amerikan sekä Aasian luvuissa.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi lokakuussa 253 prosenttia vertailukaudesta ja 31,6 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 173 lentoa, mikä oli 131 prosenttia enemmän verrattuna vuoden 2020 lokakuuhun ja 20 prosenttia enemmän kuin syyskuussa 2021.
Erot kapasiteettilukujen välillä verrattuna vuoden 2020 lokakuuhun selittyvät keskimäärin pidemmillä operoiduilla lennoilla sekä suuremmilla operoiduilla lentokoneilla.
Euroopan kapasiteetin käyttöaste jo lähes normaalilukemissa
Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 419 prosenttia vertailukaudesta ja 51 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste kasvoi 14,9 prosenttiyksikköä vertailukaudesta 46,6 prosenttiin ja 6,1 prosenttiyksikköä edeltäneestä kuukaudesta.
Finnairille tärkeän Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste oli vielä alhainen, 17,4 prosenttia. Pohjois-Amerikan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 15,1 prosenttia, mutta niitä tukivat erittäin vahvat rahtioperaatiot sekä korkea rahdin käyttöaste.
Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli huomattavasti korkeampi, lähes 80 prosenttia eli jo lähellä pandemiaa edeltäneitä lukuja. Kotimaanliikenteen matkustajakäyttöaste oli 72 prosenttia.
Finnair pysyy tappiollisena
Lentoyhtiön liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa selvästi viime vuoden vertailukaudesta, lähes 105 prosenttia. Liikevaihto oli 199 miljoonaa euroa. Matkustajamäärä kasvoi 72 prosenttia 0,8 miljoonaan ja tarjotut henkilökilometrit nousivat 98 prosenttia.
Vertailukelpoinen liiketulos oli kuitenkin edelleen 109 miljoonaa euroa tappiollinen, kun vuotta aiemmin tappio oli 167 miljoonaa euroa.
Kolmannen vuosineljänneksen tulosraportissa Finnair arvioi, että matkustusrajoitukset heikentävät edelleen kysyntää erityisesti Aasiassa. Parantuneen rokotekattavuuden perusteella Finnair odottaa Aasian avautuvan matkustajille merkittävämmin vuoden 2022 alussa lukuun ottamatta Kiinaa, joka avautuu yhtiön arvion mukaan vasta vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon jälkeen.
Matkustusrajoitusten ja liikenteen lisäämiseen liittyvien kustannusten sekä polttoaineen hinnannousun vuoksi yhtiö odottaa vertailukelpoisen liiketappion olevan vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin kolmannella vuosineljänneksellä liikevaihdon asteittaisesta kasvusta huolimatta. Yhtiö arvioi operatiivisen kassavirran pysyvän viimeisellä vuosineljänneksellä positiivisena.
Lisäksi Finnair arvioi Aasian hitaan elpymisen takia, että yhtiön vertailukelpoinen liiketulos pysyy tappiollisena myös vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon ajan.
Vaikka Finnair odottaa vuoden 2022 jälkipuoliskon olevan toimintaympäristönä lähempänä pandemiaa edeltävää aikaa, yhtiö arvioi, että vuoden 2019 liikenteen taso tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna saavutetaan vuonna 2023.