Kasvuosakkeet

Peliyhtiö Rovio lähes tuplasi tuloksensa, mutta kohtaa kolmenlaista vastatuulta

Roviolle tärkeiden mobiilipelien markkinat kohtaavat nyt haasteita.

Huhti-kesäkuussa peliyhtiö Rovion liikevaihto kasvoi 14,0 prosenttia 78,4 miljoonaan euroon vertailukauden 68,8 miljoonasta eurosta. Vertailukelpoinen liikevaihto laski kuitenkin -1,1 prosenttia. Rovion suurimman pelin Angry Birds 2:n bruttomyynti kasvoi 6,9 prosenttia 28,4 miljoonaan euroon, ja Angry Birds Friendsin bruttomyynti kasvoi 10,0 prosenttia 9,1 miljoonaan euroon.

Rovion uusin peli Angry Birds Journey, joka lanseerattiin 20. tammikuuta 2022, tuotti 7,3 miljoonaan euron bruttomyynnin.

Konsernin oikaistu liikevoitto nousi viime vuoden 6,2 miljoonasta eurosta 11,3 miljoonaan euroon. Osakekohtainen tulos oli 0,13 euroa, kun se vertailukaudella oli 0,07 euroa. Analyytikoiden konsensusodotus oli kuitenkin 0,14 euroa, eli osakekohtaisen tuloksen kasvu jäi hieman odotuksista.

Rovion toimitusjohtaja Alex Pelletier-Normand kertoo, että Rovio onnistui haastavassa ympäristössä selvästi markkinaa paremmin.

Hyperkasuaaleihin peleihin keskittyvä Rovion studio Ruby Games saavutti 23 prosentin pro forma liikevaihdon kasvun vuositasolla, mutta vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna liikevaihto laski. Pääosin mainonnan kautta liikevaihtoa tekeviin hyperkasuaaleihin peleihin vaikuttivat sekä markkinointi-investointien globaali väheneminen että Applen ATT, Pelletier-Normand kertoo.

Rovio etsii uusia kasvupolkuja

Uuden Angry Birds Journey -pelin liikevaihto laski tällä neljänneksellä ensimmäisen neljänneksen huipputasoilta. Yhtiö hakee nyt uutta voimaa uuden pelin kysynnän kasvattamiseen.

”Käyttäjähankintainvestointien tasoa on laskettu toisella vuosineljänneksellä lanseerauksen jälkeen. Tiimi etsii nyt uusia kasvupolkuja jatkuvien parannusten ja testien avulla. Näihin lukeutuvat pelin vaikeuden dynaaminen mukauttaminen pelaajan henkilökohtaiseen pelityyliin sopivaksi sekä pelaajien aktiivisuuden parantamiseen tähtäävä syvempi metapeli”, toimitusjohtaja toteaa.

Rovion kehitteillä olevista peleistä Moomin: Puzzle & Design sai markkinatestin päätökseen Japanissa ja tiimi jatkaa nyt sisällön lisäämistä koemarkkinoinnin seuraavaa vaihetta varten. Ruby gamesin Hunter Assassin 2 jatkaa kehittymistään koemarkkinoinnissa, jossa peliin kehitetään uutta reaaliaikaista moninpelitilaa ja syvempää metapeliä.

Rovio uskoo vahvasti, että livepelit ovat yksi kasvuvektoreista, Pelletier-Normand toteaa.

”Angry Birds Friends osoitti, että fanien suosimissa erittäin sisältörikkaissa peleissä, joille on kehittynyt uskollinen fanikunta vuosien varrella, on paljon potentiaalia. Suunnittelemme lisäävämme investointeja parhaiten suoriutuviin livepeleihimme, jotta ne voisivat saavuttaa täyden potentiaalinsa. Luotamme siihen, että näiden pelien parhaat ajat ovat vielä edessämme.”

Yhtiön brändihankkeet jatkuivat Angry Birds Summer Madness:in toisen tuotantokauden julkaisun myötä kesäkuussa Netflixissä.

”Sarjassa on uudenlainen tyyli, mikä innostaa nykyisiä fanejamme ja mahdollistaa myös yleisömme laajentamisen. Ensimmäinen kausi saavutti avausviikolla Netflixin lasten kategorian 10. sijan 55:llä maantieteellisellä alueella”, toimitusjohtaja toteaa.

Kolmenlaisia haasteita pelimarkkinoilla

Vuoden toinen neljännes on ollut Roviolle haastava, toimitusjohtaja myöntää.

”Markkinatietojen tarjoajan data.ai:n arvioiden mukaan pelinsisäisistä ostoksista muodostuva liikevaihto laski Yhdysvalloissa toisella neljänneksellä noin 19 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna.

Toimitusjohtajan mukaan lasku johtuu kolmesta päätekijästä.

Kulutustottumukset normalisoituvat sulkutilojen jälkeen. Kun yhä useammat ihmiset palaavat normaaliin elämään, myös heidän pelityylinsä palautuvat. Lisäksi Applen ATT-käytäntö rajoittaa julkaisijoiden mahdollisuuksia kohdentaa markkinointia tehokkaasti.

Kolmantena ovat toimitusjohtajan mukaan makrotaloudelliset tekijät, kuten nouseva inflaatio, jotka vaikuttavat yhtä lailla kuluttajiin ja yrityksiin.

”Pelaajien maksuhalukkuus heikkenee, mutta myös mainostajat pienentävät budjettejaan. Tällä oli toisaalta negatiivinen vaikutus mainostuloihin, mutta se voi avata mahdollisuuksia käyttäjähankinnassa.”

Rovio uskoo mobiilipeliensä kasvuun

Kolmannella vuosineljänneksellä Rovio näkee käyttäjähankinnassa jonkin verran parempaa vauhtia ja suorituskykyä.

”Vaikka odotammekin markkinoiden vastatuulen jatkuvan lyhyellä aikavälillä, uskomme vakaasti mobiilipelialan kasvuun. Erityisen innostavina pidän kaikkia kiinnostavia pelipäivityksiä, uusia pelejä ja brändiprojekteja, joita tiimimme työstävät. Lisäksi olemme ylpeitä siitä, että kilpailuetumme Angry Birds -brändin ja Beacon-kasvualustan kanssa asettavat Rovion suotuisaan aseman markkinoilla”, Alex Pelletier-Normand toteaa.

Rovio ei tehnyt muutoksia arvioonsa lähiajan näkymistä.

Julkaistujen kärkipeliemme myönteisen kehityksen ja tammikuussa 2022 julkaistun Angry Birds Journey-pelin johdosta sekä Ruby Gamesin ollessa osana Rovion konsernia heti alkuvuodesta, odottaa Rovio liikevaihdon vahvaa kasvua vuonna 2022.

Kasvun nopeuden ja tätä tukevan käyttäjähankintainvestointien määrästä riippuen, erityisesti uusien pelien osalta, sekä uusien pelien kehitykseen kohdistuvien kasvavien investointien johdosta, odottaa yhtiö oikaistun liikevoiton olevan kuitenkin viime vuotta alhaisempi.

Kommentoi
Ylös
>