Teflonpintainen halpakauppaketju Puuilo takoo kannattavaa kasvua, vaikka ulkoinen toimintaympäristö on haasteellinen.
Halpakauppaketju Puuilo on niin sanottu defensiivinen yhtiö. Sen myymiä tuotteita myydään silloinkin, kun taantuman ovet kolkuttavat ja inflaatio syö ostovoimaa. Tämä näkyy tuoreissa, yhtiön kolmannen neljänneksen tunnusluvuissa. Puuilon kolmas vuosineljännes tarkoittaa elo-lokakuuta.
Yhtiön liikevaihto kasvoi 14,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 80 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 10,8 prosenttia.
Liikevoitto nousi viime vuoden 12,8 miljoonasta eurosta 14,6 miljoonaan euroon. Yhtiötä seuraava Inderes odotti 12,6 miljoonan euron liikevoittoa. Osakekohtainen tulos nousi puolestaan 0,12 eurosta 0,13 euroon.
Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela kertoo, että yhtiön kasvu oli laaja-alaista ja se syntyi vanhoista ja uusista myymälöistä sekä verkkokaupasta.
”Tuoteryhmittäin tarkasteltuna onnistuimme kasvattamaan myyntiämme kaikissa keskeisissä tuoteryhmissämme. Kasvun ajurina oli jälleen asiakasmäärän kasvu, joka oli raportointikaudella noin 11 prosenttia, keskiostoksen kasvun ollessa noin 4 prosenttia”, Saarela toteaa.
Saarelan mukaan asiakkaiden ostokäyttäytymistä leimaa tällä hetkellä jossain määrin varautuminen, mutta myös tavalliset arjen tarpeet. Ostoksissa näkyy energiakriisin vaikutus.
”Asiakkaiden varautuminen näkyy myynnissämme muun muassa aggregaattien, klapikoneiden, arinoiden, paristojen ja tiivisteiden sekä erilaisten polttoaineiden ja polttopuiden myynnin voimakkaana kasvuna. Arjen tarpeita kuvastavat muuan muassa erilaiset kiinteistöjen huoltamiseen ja korjaamisen tarvittavat työkalut ja tarvikkeet sekä perinteiset syksyn pihatöihin liittyvät työkalut ja tarvikkeet. Pärjäämme näissä tuoteryhmissä mainiosti.”
Toimintaympäristössä olevat haasteet eivät ole vähentäneet kysyntää Puuilossa.
”Myyntikatetasoamme tuki omien tuotemerkkien osuuden kasvu liikevaihdosta. Olemme myös pystyneet siirtämään nousseita hankintahintoja kuluttajahintoihin hyvin, mutta silti järki kädessä”, Saarela toteaa.
Saarelan mukaan vähittäiskaupan toimintaympäristössä on tällä hetkellä isoja haasteita.
”Kuluttajien luottamus on mittaushistorian matalimmalla tasolla, energian hinta ja korot ovat nousseet voimakkaasti lyhyessä ajassa, ja ehkä taantuma tekee tuloaan Suomeen. Myös Venäjän hyökkäyssota puristaa monen kuluttajan mieltä.”
Puuilon kilpailuympäristössä on tapahtunut myös viime aikoina muutoksia, kun sen kilpailijat ovat laajentaneet myymäläverkostojaan. Puuilo ei ole kuitenkaan havainnut merkittäviä muutoksia niiden Puuilon myymälöiden asiakasmäärissä, joiden läheisyyteen kilpailijoiden uusia myymälöitä on tullut, Saarela toteaa.
Puuilo ennustaa liikevaihdon kasvavan, mutta odottaa kasvun kuitenkin jäävän kuluvalla tilikaudella pitkän aikavälin vuotuisen yli 10 prosentin orgaanisen kasvutavoitteen alapuolelle. Euromääräisen oikaistun liikevoiton Puuilo ennustaa olevan 46–50 miljoonaa euroa.
Aiemmin yhtiö ennusti euromääräisen oikaistun liikevoiton olevan 40–50 miljoonaa euroa.
Yhtiön mukaan tilikauden 2022 näkymiin liittyy edelleen epävarmuustekijöitä, jotka liittyvät energiakriisiin, koronapandemian kehittymiseen, Ukrainan sotaan, korkojen nousuun, yleiseen inflaatiokehitykseen ja siitä johtuvaan ostovoiman alenemiseen.
Puuilon osake kipusi torstaina Helsingin pörssissä yli 11 prosenttia.