Kasvuosakkeet

Uudet tulokkaat nakertavat Teslan ylivaltaa sähköautoissa

Sähköautoyhtiö Tesla hallitsee sähköautojen markkinoita Yhdysvalloissa vielä suvereenisti, mutta tämä valta-asema saattaa heikentyä tulevina vuosina.

Sähköautomarkkinat paitsi kasvavat myös muuttuvat nopeasti. Tesla on hallinnut markkinoita, mutta tilanne on muuttumassa. Syy on yksinkertainen: kilpailu sähköautomarkkinoilla lisääntyy.

S&P Global Mobility ennustaa, että akkusähköautomerkkien määrä kasvaa nykyisestä 48:sta 159:ään vuoden 2025 loppuun mennessä – nopeammin kuin mitä Tesla pystyy lisäämään tehtaitaan.

S&P Global Mobilityn uuden tutkimuksen mukaan Teslan asema on muuttumassa, kun markkinoille tulee uusia ja edullisempia vaihtoehtoja, jotka tarjoavat samanlaista tai parempaa teknologiaa ja tuotantorakennetta. Kun kuluttajien valinnanvara ja kiinnostus sähköautoja kohtaan kasvaa, Teslan kyky säilyttää hallitseva markkinaosuus on haastavaa tulevaisuudessa.

S&P:n mukaan mukaan yhä useammat autonvalmistajat tulevat markkinoille halvemmilla vaihtoehdoilla – erityisesti alle 50 000 dollarin malleilla, joissa Tesla ei vielä todella kilpaile.

Esimerkiksi korealaiset Kia ja Hyundai hakevat kasvavaa markkinaosuutta USA:n täyssähköautojen markkinoilta. Tällä hetkellä niiden markkinaosuus on noin 10 prosenttia.

Teslan on pakko vastata tähän haasteeseen halvemmilla malleilla. Yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk vahvisti jälleen kerran äskettäisessä tulospuhelussa, että yhtiö työstää Model 3:a edullisemman hintaista ajoneuvoa, vaikka markkinoille tulon ajankohta on epäselvä.

S&P ennustaa, että Teslan sähköautojen markkinaosuus putoaa Yhdysvalloissa alle 20 prosentin vuoteen 2025 mennessä, kun se oli peräti 79 prosenttia vuonna 2020, 71 prosenttia viime vuonna ja 65 prosenttia tänä vuonna kolmannen neljänneksen aikana. Vuoden 2025 loppuun mennessä eri yhtiöiden myymien EV-mallien määrä kasvaa 159:een, kun se nykyään on 48 mallia. Tämä tarkoittaa paljon enemmän vaihtoehtoja kuluttajille ja Teslan markkinaosuuden pienenemistä.

”Ennen kuin ajattelet liian pahaa Teslasta, muista kuitenkin, että brändin kappalemääräinen myynti kasvaa edelleen, vaikka osuus laskee”, muistuttaa kuitenkin S&P Global Mobilityn AutoIntelligence-yksikön apulaisjohtaja Stephanie Brinley lausunnossaan.

Brinneyn mukaan EV-markkinat vuonna 2022 ovat Teslan markkinat. Ne tulevat olemaan sitä jatkossakin, niin kauan kuin tuotantokapasiteetti rajoittaa kilpailijoiden myyntiä.

Tuotantomääriä rajoittavat tällä hetkellä tehdaskapasiteetti, puolijohdepula ja muut toimitusketjun haasteet sekä kuluttajien kysyntä. Tuotantokapasiteettia koskevaan ongelmaan on kuitenkin puututtu, kun autonvalmistajat, akkuvalmistajat ja toimittajat investoivat miljardeja tähän osaan yhtälöstä.

Esimerkiksi Volkswagenin uudella ID.4-kokoonpanolinjalla Tennesseessä on 7 000 yksikön kapasiteetti kuukaudessa ja jo pelkästään sen pitäisi muuttaa sähköautojen tuotantovolyymin kuvaa merkittävästi, S&P toteaa.

Tesla puolestaan on avannut kaksi uutta kokoonpanotehdasta vuonna 2022 ja etsii seuraavan pohjoisamerikkalaisen tehtaan sijoituspaikkaa. Yhtiö on tällä hetkellä brändi, jolla on parhaat edellytykset hyödyntää EV-kysynnän välitöntä nousua, vaikka muiden autonvalmistajien valmistusinvestoinnit heikentävät tätä etua ennemmin tai myöhemmin.

S&P:n mukaan monet merkit viittaavat kuitenkin siihen, että kuluttajien kysyntä on suurta ja useammat autojen ostajat saattavat olla valmiita siirtymään akkuihin – ja vieläpä nopeammin kuin vielä vuosi sitten odotettiin.

Kommentoi
Ylös
>