Pankin nimissä esiintynyt huijari kalastellut puhelimitse asiakkaiden varoja ja pankkitunnuksia

S-pankin nimissä liikkuu huijauspuheluja ja tekstiviestihuijauksia.
matkapuhelin kännykkä puhelu mobiili tietoliikenne matkapuhelin kännykkä puhelu mobiili tietoliikenne

S-Pankin tietoon on tullut huijauspuheluita, joissa pankin edustajaksi esittäytynyt henkilö on yrittänyt saada asiakkaalta varoja tai pankkitunnukset haltuunsa.

”Pankilla on tiedossa toistaiseksi vain muutama tapaus, mutta haluamme varoittaa asiakkaitamme ilmiöstä. Erilaisia pankkien nimissä tehtyjä huijausyrityksiä liikenteessä koko ajan, ja huijarit käyttävät jatkuvasti uusia erilaisia keinoja huijatakseen asiakkaalta rahanarvoisia tietoja, kuten pankkitunnuksia”, kertoo S-Pankin fraud-kehityspäällikkö Jouni Määttä.

S-Pankin nimissä liikkuu tällä hetkellä myös tekstiviestihuijauksia, jotka on lähetetty oudosta numerosta. Lisäksi lähettäjäksi on saatettu väärentää S-Pankki, jolloin viestit näyttävät siten tulevan samaan viestiketjuun S-Pankilta tulleiden aitojen tekstiviestien kanssa. 

Pankit eivät koskaan soita asiakkailleen kysyäkseen verkkopankkitunnuksia.

S-Pankki kertoo, että puhelinpalvelussaan se pyytää asiakasta tunnistautumaan S-mobiililla tai tunnuslukutaulukolla. Asiakas näkee puhelimessa S-Pankin asiakaspalvelun soittaessa pankin käytössä olevan yritysnumeron – ei koskaan tuntematonta numeroa tai yksityisen matkapuhelinliittymän numeroa.

Jos S-Pankki soittaisi asiakkaalleen, on asiakas suurella todennäköisyydellä ollut itse aluksi yhteydessä S-Pankkiin, ja yhteydenotosta on sovittu etukäteen.

Pankin mukaan huijauspuhelun voi tunnistaa esimerkiksi siitä, että pankin asiakasta kehotetaan kiireen tuntua korostaen antamaan yksityistä tietoa, kuten pankkitunnukset tai henkilötunnuksen, tai siirtämään varoja tuntemattomalle pankkitilille.

Lisäksi viranomaiset, kuten esimerkiksi Verohallinto tai Kansaneläkelaitos, tai hoitolaitosten kaltaiset viralliset tahot harvoin soittavat pankkiasiakkaille pyytämättä. Huijauspuheluita tehdään usein soittamalla tuntemattomasta numerosta tai yksityisistä matkapuhelinliittymistä.

S-Pankki ei koskaan myöskään lähetä asiakkailleen linkkejä sivustoille, joissa kysytään pankkitunnuksia tai korttitietoja. Tärkeät asiointia koskevat viestit lähetetään aina suoraan S-mobiiliin ja verkkopankkiin.

Mitä pankkiasiakas voi tehdä, jos hän saa huijauspuhelun?

S-pankki suosittaa, että ensimmäinen toimenpide on lopettaa puhelu välittömästi. Puhelua lopettaessa ei tarvitse olla kohtelias. Pankkitunnuksia, luottokorttitietoja tai muitakaan henkilötietoja ei pidä antaa. Myöskään mitään pyydettyjä ohjelmia tietokoneelle ei pidä asentaa. Myöskään etäyhteyden muodostamista tietokoneelle ei pidä sallia.

Turvallisuushavainnoista voi myös ilmoittaa omalle pankilleen. S-Pankin asiakkaat voivat ilmoittaa epäilyttävistä havainnoista sähköpostiin turvallisuus@s-pankki.fi.

Finanssialan toimijoiden etujärjestö Finanssiala ry kertoi alkuvuodesta 2021, että huijarit pyrkivät verkkopankkeihin myös tuttujen sähköpostilinkkien avulla. Lisäksi pankit havaitsivat huijauskampanjan, jossa rikolliset ovat tavalla tai toisella saivat ujutettua huijaussivustojaan Googlen hakutuloksiin.

Google-tuloksiin tulevia huijaussivuja oli havaittu useiden pankkien nimissä.

”Googlen algoritmit suosivat tietynlaisia sisältöjä. Ilmeisesti huijarit ovat jotenkin onnistuneet manipuloimaan näitä algoritmeja”, pohtii Finanssiala ry:n rikos- ja petostorjunnasta vastaava johtaja Niko Saxholm.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Cargotec Hiab

Cargotecin osake myötätuulessa – Käppyröistäkö tukea nousutrendin jatkumiselle?

Seuraava artikkeli
tuotto voitto sijoitus kasvu sijoittaminen

Osakesijoitukset kasvattivat työeläkevaroja - reaalituotto silti tappiolla