Tesla ei vain valmista kilpailukykyisiä sähköautoja. Myös sen latausjärjestelmä on ainutlaatuinen – ja se voi tuoda reippaasti uutta tulovirtaa yhtiölle.

Teslan osake on jyrkässä nousussa. Kuukaudessa osake on kivunnut yli 45 prosenttia ja viimeisen viikon aikana 12 prosenttia.
Osake nousi perjantaina neljä prosenttia positiivisten uutisten siivittämänä.
Autojätti General Motors (GM) ilmoitti, että jatkossa sen sähköajoneuvot voisivat hyödyntää latauksessa Teslan latausverkostoa. Ford julkisti vastaavan uutisen vain kaksi viikkoa aiemmin.
Sekä Fordin että General Motorsin sähköauto-omistajat tarvitsevat vielä toistaiseksi erityisiä adaptereita, jotta heidän ajoneuvonsa voivat käyttää Teslan latureita. Myöhemmin autonvalmistajat aikovat rakentaa uusia sähköajoneuvoja, jotka käyttävät Teslan kaltaisia latureita ilman adapteria.
Fordin ja GM:n sähköautot on tällä hetkellä rakennettu käyttämään niin sanottuja CCS-pikalatureita, jotka ovat alan yleinen standardi ja joissa käytetään eri muotoisia pistokkeita ja paksumpia kaapeleita kuin Teslan latureissa.
Tesloissa käytetään sen omaa latausstandardia NACS ja se ei toimi muiden kuin Teslan sähköautojen kanssa. Useimmat muut sähköautot ja latausasemat Yhdysvalloissa käyttävät CCS-standardia.
CCS-verkon hajanaisuus ja huono luotettavuus on ollut kuitenkin haaste Fordille, GM:lle ja muille autonvalmistajille, jotka pyrkivät lisäämään omien sähköautojensa myyntiä.
Fordin ja GM:n tuoreet päätökset sataa Teslan laariin.
Tesla tulee saamaan pelkästään näiltä autoilijoilta 2-3 miljardin dollarin tulot vuodessa, arvioi KPMG:n globaali autoteollisuuden analyytikko Gary Silberg CNN-uutiskanavalle.
Teslalla on latausjärjestelmäänsä patentti ja sitä on voitu käyttää tähän asti vain Teslojen lataukseen. Toimitusjohtaja Elon Musk ilmoitti kuitenkin vuoden 2022 lopulla, että hän kutsuu muita autonvalmistajia ja latausyrityksiä käyttämään Teslan latausjärjestelmää ja suunnittelustandardeja.
Tähän asti on ollut epäselvää, ottaisiko yksikään autonvalmistaja Teslan tarjouksen vastaan, vaikka Teslan latausverkkoa pidetään yleisesti erittäin vankkana, laajana ja luotettavana. Nyt näyttää siltä, että Muskin tarjous kiinnostaa muita autovalmistajia.
Tosin esimerkiksi autonvalmistajat Kia, Hyundai, BMW, Mercedes ja Volkswagen, käyttävät edelleen CCS-pikalatureita ja niiden latausstandardia, eivätkä ole ilmoittaneet suunnitelmista muuttaa sitä.
Teslan päätös julkistaa NACS-standardi tarkoittaa, että myös kilpailevat latausverkko-operaattorit voivat vapaasti lisätä NACS-pistokkeilla varustettuja latauslaitteita – ja he tekevät sen lähes varmasti.
CNBC-uutistoimiston mukaan itse asiassa keskeiset toimijat ovat jo reagoineet Fordin ja GM:n sopimusten jälkeen.
Esimerkiksi johtava kaupallisten sähköautojen latureiden valmistaja, sveitsiläinen sähkölaitejätti ABB, ilmoitti perjantaina, että se tarjoaa pian NACS-pistokkeita vaihtoehtona tuotteisiinsa. Kalifornialainen startup-yritys ja pikalatureiden valmistaja FreeWire Technologies ilmoitti vastaavista suunnitelmista sen jälkeen, kun Ford teki sopimuksen Teslan kanssa viime kuussa.
