Yhtiö kerää kohtuudella kasvavilla lypsylehmätoiminnoillaan sotakassaa valmistautuessaan kilpailuun tekoälymarkkinoista.
Alphabet raportoi tiistaina markkinoiden sulkeutumisen jälkeen toisen vuosineljänneksen tuloksen, joka ylitti sekä analyytikoiden konsensuksen mukaiset liikevaihtoennusteet että myös tulosennusteet. Jälkimarkkinoilla Googlen emoyhtiön osake kipusi tulosyllätyksen ansioista 6,1 prosenttia.
Yhtiö raportoi 74,6 miljardin dollarin liikevaihdon, mikä ylitti konsensusodotusten 72,75 miljardin dollarin liikevaihdon. Osakekohtainen tulos nousi 1,44 dollaria, mikä oli enemmän kuin analyytikoiden odottama 1,32 dollaria. Vuotta aiemmin osakekohtainen tulos oli 1,21 dollaria.
Googlen mainostulot nousivat 3,3 prosenttia viime vuodesta vuosineljänneksellä 58,1 miljardiin dollariin, mikä on enemmän kuin odotettu 57,5 miljardia dollaria ja 56,3 miljardia dollaria viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Myös YouTuben mainostulot ylittivät ennusteet ja olivat hieman alle 7,7 miljardia dollaria, kun ennuste oli 7,4 miljardia dollaria. Edellisvuoden jaksolla YouTuben mainostulot olivat 7,3 miljardia dollaria.
Yhtiö raportoi myös Google Cloud -liiketoimintansa tuloksesta, joka kääntyi voitolliseksi ensimmäisen kerran tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Google Cloudin liikevaihto oli kahdeksan miljardia dollaria ja segmentin tulos oli 395 miljoonaa dollaria, mikä on parempi kuin segmentin 590 miljoonan dollarin tappio viime vuoden vastaavalla neljänneksellä.
Alphabetin liiketoiminnan kokonaistulot olivat vuosineljänneksellä 21,8 miljardia dollaria.
Alphabetin ja Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai kertoo, että yhtiön tuotteissa on ”jännittävää kehitystä” ja se on johtanut tämän vuosineljänneksen vahvaan tulokseen.
”Jatkuva johtoasemamme tekoälyn alalla sekä huippuosaamisemme suunnittelussa ja innovoinnissa edistävät hakupalvelun seuraavaa kehitystä ja parantavat kaikkia palveluitamme. Meillä on 15 tuotetta, joista kukin palvelee puolta miljardia ihmistä, ja kuusi tuotetta, joista kukin palvelee yli kahta miljardia ihmistä, joten meillä on monia mahdollisuuksia toteuttaa tehtäviämme”, Pichai kertoo.
Mainostajat ovat viime vuosina vähentäneet mainosinvestointeja talousvaikeuksien keskellä. Kun ne vetäytyvät Twitteristä – jonka uusi nimi on ”X” – ja muista epävakaammista alustoista, Alphabetin ja Facebookin Meta Platformsin kaltaiset yritykset ovat nousussa.
Alphabetin ja Googlen talousjohtaja Ruth Porat kertoo, että konsernin taloudelliset tulokset heijastavat hakupalvelun jatkuvaa joustavuutta. Sekä hakupalvelun että YouTuben liikevaihdon kasvu kiihtyi, ja myös Cloudin kehitys on vauhdittunut.
”Jatkamme investointeja kasvuun ja priorisoimme samalla pyrkimyksiämme kustannuspohjan kestävään uudistamiseen koko yhtiössä ja kapasiteetin luomiseen, jotta tuottaa kestävää arvoa pitkällä aikavälillä”, Porat kertoo.
Tästä huolimatta Alphabetin toipuminen muutamasta vaikeasta vuosineljänneksestä on ollut ”epätasaista”, kertoo markkinatutkimusyritys Insider Intelligencen analyytikko Evelyn Mitchell-Wolf, The Guardian-lehdelle.
”YouTuben ja hakupalvelun kohtalainen kasvu asettaa Googlen vahvaan asemaan, kun se valmistautuu puolustamaan valta-asemaansa digitaalisilla mainosmarkkinoilla. Google on etulyöntiasemassa. Sen on nyt vain jatkettava tulojen kasvattamista ja samalla toteutettava huolellisesti laaditut suunnitelmansa, joilla se johdattaa mainostajat ja kuluttajat tekoälyavusteiseen tulevaisuuteen ilman katastrofeja”, Mitchell-Wolf toteaa.
Sijoittajien kanssa käydyssä puhelussa Pichai kertoi, että Alphabet aikoo integroida tekoälyn koko tuoteportfolioonsa ja käyttää tätä teknologiaa vahvistaakseen kyberturvallisuusvalmiuksiaan, hakutuotteitaan ja mainontaa.
Alphabet on myös kehittänyt ahkerasti ihmismäistä chatbot-työkalua Geminiä, jolla se pyrkii kilpailemaan Microsoftin OpenAI:n kanssa sen edellisen työkalun, Bardin, epäonnistuttua.
