Mainosmyynnin lasku sekä kustannusinflaatio vaikuttivat edelleen negatiivisesti tulokseen. Myös kertaluontoinen kustannuserä painoi tulosta.
Mediatalo ja oppimispalveluita tarjoava Sanoma julkisti toisen vuosineljänneksen tulosraporttinsa.
Konsernin liikevaihto kasvoi 341 miljoonaan euroon viime vuoden 313 miljoonasta eurosta. Oppimispalveluita tarjoavan Learningin liikevaihto kasvoi pääasiassa Italian ja Saksan yritysoston sekä Espanjassa käynnissä oleva opetussuunnitelmauudistuksen seurauksena. Orgaanisesti yhtiö ei kasvanut lainkaan.
Media Finlandin liikevaihto laski mainosmyynnin laskun myötä.
Sanoman operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja pysyi vakaana ja oli 54 miljoonassa eurossa, kun se vuotta aiemmin oli sama 54 miljoonaa euroa. Analyytikoiden konsensusodotus kyseiselle tulosluvulle oli hieman alle 51 miljoonaa euroa.
Learningin tulos parani ja siihen vaikuttivat erityisesti liikevaihdon kasvu Espanjassa sekä ostettu Italian liiketoiminta, kun taas mainosmyynnin lasku heikensi Media Finlandin tulosta. Inflaatio kasvatti kustannuksia molemmissa segmenteissä.
Liikevoitto painui tappiolle -1,0 miljoonaan euroon, kun vuotta aiemmin liikevoitto oli plussalla 39 miljoonaa euroa. Lasku syntyi pääasiassa vuosia 2015–2021 koskeneiden 36 miljoonan euron arvonlisäverovaatimusten seurauksena, jotka Sanoma kirjasi vertailukelpoisuuteen vaikuttavina erinä Media Finlandissa.
Operatiivinen osakekohtainen tulos laski 0,14 euroon viime vuoden 0,21 eurosta korkeampien rahoituskulujen seurauksena.
Toimitusjohtaja Susan Duinhoven kertoo, että Sanoman toisen vuosineljänneksen tulos oli vakaa.
”Learningissä siihen vaikutti myönteisesti Espanjan LOMLOE-opetussuunnitelmauudistukseen liittyvä vahva kehitys, jonka odotamme jatkuvan myös kolmannella vuosineljänneksellä. Hollannissa, Suomessa ja Belgiassa oppimateriaalien myyntiä kasvattivat erityisesti tavanomaista suuremmat hinnankorotukset, joita olemme onnistuneesti toteuttaneet kaikissa toimintamaissamme.”
Duinhovenin mukaan Sanoman asiakkaat ovat osoittaneet ymmärrystä hinnankorotuksia kohtaan, ja tähän mennessä niillä on ollut yhtiön odotusten mukaisesti vain kohtalainen vaikutus myyntimääriin.
Koko vuoden osalta konserni odottaa Learningin orgaanisen kasvun olevan pitkän aikavälin 2–5 prosentin tavoitteen ylälaidassa.
”Opetussuunnitelmauudistusten tullessa päätökseen Espanjassa ja Puolassa tämän vuoden aikana suunnitelmissamme on optimoida kapasiteettiamme ja toimintaamme näissä maissa sopeutuaksemme paremmin nykyiseen toimintaympäristöön ja normaalitasolle palautuvaan kysyntään”, toimitusjohtaja kertoo.l
Duinhovenin mukaan Media Finlandissa mainosmyynnin lasku sekä kustannusinflaatio vaikuttivat edelleen negatiivisesti tulokseen.
”Tilausmyynnin hienoinen lasku jatkui, sillä hinnankorotukset eivät täysin riittäneet kattamaan tilaajamäärän maltillisen laskun ja maaliskuussa toteutuneen Suplan äänikirjojen myynnin vaikutusta. Tiimimme ovat jatkaneet liiketoiminnan kehittämistä ja tuoneet markkinoille uusia ideoita myös kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla.”
Esimerkiksi kesäkuussa Sanoma lanseerasi maksuttoman mainosrahoitteisen suoratoistopalvelun, Pluto TV:n, osana Ruutua, joka on Suomen johtava paikallinen mainosrahoitteinen suoratoistopalvelu.
Toimitusjohtajan mukaan joissakin kustannuksissa huipputasot ovat jo ohi; paperin markkinahinnat ovat alkaneet laskea. Vaikka ne ovat edelleen korkealla tasolla, odottaa Sanoma laskulla olevan viiveellä positiivisia vaikutuksia myös taloudelliseen tulokseen, Duinhoven kertoo.
Sanoma ei tehnyt muutoksia vuoden 2023 näkymiin.
Vuonna 2023 Sanoma odottaa edelleen konsernin raportoidun liikevaihdon olevan 1,35–1,4 miljardia euroa, kun viime vuonna se oli 1,3 miljardia euroa. Konsernin operatiivisen liikevoiton ilman hankintamenojen poistoja yhtiö odottaa olevan 150–180 miljoonaa euroa, kun viime vuonna se oli 189 miljoonaa euroa.
Toimintaympäristöön liittyen Sanoma arvioi, että konsernin toimintamaissa, erityisesti Suomessa, talous vaipuu lievään taantumaan, ja Suomen mainosmarkkina laskee hieman suurimman laskun ajoittuessa ensimmäiselle vuosipuoliskolle.