
Kuluttajien ostovoimaa koettelee tällä hetkellä yleinen hintainflaatio sekä korkojen nousu. Puuilo on kuitenkin osoittautunut halpakauppaketjuna yhtiöksi, jonka tuotteita ostetaan vaikeinakin aikoina.
Yhtiö ei ole julkistanut vielä toisen vuosineljänneksen tulosraporttiaan, mikä on yhtiöllä on touko-heinäkuu. Ensimmäisen vuosineljänneksen eli helmi-huhtikuun tulosraportti oli odotetun vahva. Kauppaketjun liikevaihto kasvoi 10,3 prosenttia vertailukaudesta ja oli 65 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 4,9 prosenttia.
Puuilon verkkokaupan liikevaihto laski kuitenkin peräti 18,8 prosenttia viime vuodesta.
Oikaistu liikevoitto nousi viime vuoden 6,2 miljoonasta eurosta 7,3 miljoonaan euroon.
Yhtiö ennustaa tilikauden 2023 liikevaihdon ja euromääräisen, oikaistun liikevoiton kasvavan verrattuna tilikauteen 2022.
Uusia myymälöitä
Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela kertoi, että alkuvuosi on sujunut odotusten mukaisesti, vaikka verkkokaupan liikevaihto laskikin. Verkkokaupan lasku johtui hänen mukaansa siitä, että asiakkaat ostavat tällä hetkellä halvemman hintaluokan tavaroita, jotka ostetaan suoraan kivijalasta.
”Myyntikatetta paransi erityisesti logistiikan kustannusten lasku takaisin pandemiaa edeltävälle tasolle”, toimitusjohtaja totesi.

Puuilo jatkaa strategiansa mukaista kasvuaan. Kauppaketju avasi maaliskuun lopussa Vantaan Porttipuistoon uuden myymälän ja muutama päivä sitten ovet avautuivat Vihdin Nummelassa. Myymälöitä on nyt 39 kappaletta.
Saarelan mukaan seuraavaksi lopputilikauden aikana avausvuorossa ovat Kerava, Helsingin Konala sekä Vantaan Varisto.
Danske Bankin analyytikko Calle Loikkanen toteaa pankin aamukatsauksessa, että Puuilon yllättävän defensiivinen tuotevalikoima on toiminut hyvin tänä kuluttajan heikkouden aikana, eikä toimintaympäristössä ole näkynyt merkittäviä muutoksia.
”Vaikka vertailuluvut kovenevat, odotamme Puuilolta kaksinumeroista myynnin kasvua loppuvuoden aikana”, hän ennustaa.
Uudet myymälät toimivat siis Puuilon kasvun pääasiallisina ajureina kuluvana vuonna.
”Vertailulukujen kiristyessä uskomme vertailukelpoisen kasvun hidastuvan edellisvuodesta, pysyen kuitenkin terveellä 4-5 prosentin tasolla. Vuonna 2023 on avattu toistaiseksi neljä uutta myymälää ja toisella vuosipuoliskolla avataan kaksi lisää, ja odotamme uusien myymäläavauksien entisestään kiihtyvän. Tämän pitäisi tarkoittaa, että vuoden 2023 liikevaihdon kasvu kiihtyy vuodesta 2022 ennusteidemme mukaan”, Loikkanen ennustaa.
Kustannusinflaatio rasittaa edelleen vuonna 2023
Tulosmarginaalit ovat kuitenkin paineessa kustannusinflaation vuoksi.
”Odotamme bruttomarginaalien paineiden helpottavan, mutta uskomme kustannusinflaation edelleen rasittavan oikaistua EBITA-marginaalia. Erityisesti henkilöstökustannukset nousevat sekä henkilöstön lisäysten kautta (uusien myymälöiden avautuessa) että myös vähittäiskaupan palkkaneuvottelujen takia Suomessa”, analyytikko toteaa.
Danske Bank odottaa Puuilolta edelleen vahvaa kassavirtaa loppuvuonna, sillä Puuilo voi edelleen pienentää varastojaan.
Danske Bankin keskipitkän aikavälin skenaarioanalyysi vuodelle 2025 osoittaa 12 kuukauden tavoitehinnaksi 8,0 euroa EV/EBIT:n 13,5x arvostuskertoimella.
Pankki toistaa Puuilon ostosuosituksen.
Kävin Keravan avajaisissa jo muutama viikko sitten. Ruuhkaa oli sielläkin ja makkara maistui.
Jutussa kerrotaan että Kerava olisi vasta loppuvuonna aukeamassa..
Ajattelin mennä ainakin Variston avajaisiin vielä.
Mm. Tokmannin ja Motonetin kilpailijaksi pk-seudulle, ja voi hyvin pärjätäkin.