Tesla julkisti neljännen vuosineljänneksen tulosraportin, joka oli monella tavalla pettymys.
Onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä? Sitä joutuvat sähköautovalmistaja Teslan omistajat miettimään, sillä yhtiön neljännen vuosineljänneksen tulosraportti kertoo kahta tarinaa. Toisaalta yhtiön kasvu ja kannattavuus ovat pahasti hiipumassa, mutta toisaalta yhtiö maalailee jo uutta kasvurynnistystä seuraavan sukupolven sähköautoissa.
Neljännellä vuosineljänneksellä Tesla raportoi 25,2 miljardin dollarin liikevaihdon, mikä jäi hieman alle analyytikoiden 25,9 miljardiin dollarin konsensusennusteen. Liikevaihto nousi noin kolme prosenttia vuodentakaisesta, mikä on Teslalle vaatimaton kasvuluku.
Autojen liikevaihdon niukka kasvu viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä johtui osittain keskimääräisen myyntihinnan alenemisesta, joka seurasi jyrkkiä hinnanalennuksia eri puolilla maailmaa vuoden jälkipuoliskolla.
Yhtiö odottaa sähköautojen myynnin kasvuvauhti saattaa jäädä tänä vuonna huomattavasti viime vuotta alhaisemmaksi.
Kannattavuuskehitys oli kuitenkin suurempi pettymys.
Yhtiön oikaistu osakekohtaisen tulos jäi 0,71 dollariin, kun konsensusodotus oli 0,73 dollaria. Vuotta aiemmin oikaistu osakekohtainen tulos oli 1,19 dollaria. Operatiivinen käyttökate jäi 8,2 prosenttiin, kun vuotta aiemmin se oli 16 prosenttia.
Koko viime vuoden osalta Tesla kertoi yhtiön autoliiketoiminnan liikevaihdon nousseen 82,4 miljardiin dollariin, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022.
Teslan ydinliiketoimintaa paljon pienempi energialiiketoiminta oli viime vuoden valopilkku, sillä sen liikevaihto kasvoi 54 prosenttia 6,0 miljardiin dollariin. Yksikkö myy aurinkoenergian tuotantoa ja energian varastointijärjestelmiä.
Vaikka viimeisimmän vuosineljänneksen kasvuluvut olivat pettymys, saattaa kasvun hiipuminen olla väliaikaista. Näin siinä tapauksessa, että toimitusjohtaja Elon Muskin arvio siirtymävaiheesta seuraavan sukupolven ajoneuvoihin pitää paikkansa.
”Tesla on parhaillaan kahden suuren kasvuaallon välissä”, Musk kertoi analyytikkopuhelussa. Ensimmäinen aalto alkoi Model 3/Y -alustan maailmanlaajuisella laajentamisella. Tesla uskoo, että seuraava käynnistyy seuraavan sukupolven ajoneuvoalustan maailmanlaajuisella laajentamisella.
Teslan mukaan sen ajoneuvomäärän kasvuvauhti voi olla huomattavasti alhaisempi kuin vuonna 2023 saavutettu kasvuvauhti, kun yhtiön tiimit työskentelevät seuraavan sukupolven ajoneuvon lanseeraamiseksi Gigafactory Texasissa.
Yhtiö uskoo myös, että vuonna 2024 sen energiavarastointiliiketoiminnan käyttöönottojen ja liikevaihdon kasvuvauhdin pitäisi ylittää autoliiketoiminnan kasvuvauhdin.
Osakkeenomistajien esityksessään Tesla vahvisti, että se oli ottanut käyttöön uuden version premium-luokan kuljettajan apuohjelmistostaan, jota markkinoidaan Full Self Driving Beta eli FSD Beta -vaihtoehtona. Ohjelmisto ei tee Teslan autoista täysin autonomisia.