Puhelinmyynti – tuo myyntikanava, joka saa osan meistä pyörittelemään silmiä ja toisen osan kaivamaan lompakkoa esiin.
Vaikka maailma on täynnä somea, sähköpostia ja vaikka mitä digiloikkaa, puhelinmyynti sen kun porskuttaa. Mutta miten ihmeessä? No saattaapi olla, että siihen on ihan loogiset syyt. Katsotaanpas tarkemmin.
Ensinnäkin, puhelinmyynnissä on yksi valttikortti, jota ei edes maailman paraskaan Instagram-influensseri pysty tarjoamaan: henkilökohtainen kontakti. Kun joku soittaa sinulle, se on henkilökohtaisempaa kuin sähköposti, jossa on linkki verkkokauppaan.
Kuulostaa ehkä yksinkertaiselta, mutta joskus se, että joku kyselee sun päivästä ja tarjoaa siinä sivussa sopivaa tuotetta, on juuri se, mitä ihminen tarvitsee.
Lisäksi puhelimessa jutteleminen on helppo kysyy ja vastata heti paikalla. Jos asiakkaalla on jotakin kysyttävää, myyjä vastaa lennosta – vähän kuin naapuri vastaisi kun kysyt, oletko nähnyt minun ruohonleikkuria?
Saattaa olla että onnistuu
Puhelinmyynti on toiminut tähänkin päivään asti siitä yksinkertaisesta syystä, että se toimii. Vaikka digitaaliset kanavat ovat nousseet rytinällä, ihmiset kaipaavat yhä välillä ”oikeaa ihmistä” – ei mitään robottia siellä toisessa päässä.
Kun myyjä soittaa sulle, se ei ole pelkkää kaupantekoa vaan saattaa olla, että siinä syntyy oikea keskustelu. Ja kuule, siitä se luottamuskin lähtee.
Entäs se tehokkuus sitten? Yksi kokenut myyjä saattaa päivän aikana saada aikaiseksi kymmeniä tai jopa satoja puheluita ja diilejä. Kun homma toimii kuin traktorin startti pakkasella (eli hyvin), on tulos taattu.
Mikä on tulevaisuus?
Ei pidä unohtaa, että maailma muuttuu ja teknologia kehittyy. Puhelinmyynti ei ole pysynyt paikoillaan. Nykyisin firmat hyödyntävät automaatiota, tekoälyä ja kaikenlaisia systeemejä, jotka tekevät hommasta vieläkin tehokkaampaa.
Näillä keinoin puhelinmyynti voi kohdistaa soitot tarkkaan oikeille asiakkaille. Savolaisittain sanottuna: ”myydään vaan niille, jotka ehkä vois ostoo – suattaapi olla että onnistuu, suattaapi olla ettei, mutta kokeillaan.”
Entäpä eettisyys? Se on nykyaikana tärkeämpää kuin koskaan. Asiakkaat arvostavat läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Puhelinmyynti on nykypäivänä paljon enemmän kuin pelkkää puhelua – se on asiakassuhteen hoitamista ja huolenpitoa. Firmoja myös valvotaan todella tarkasti, eikä puhelimessa saa sanoa mitä vaan.
Tekstarivahvistus – puhelinmyyjän uusi painajainen vai kuluttajan unelma?
Yli vuosi sitten peliin tuli uusi ratkaiseva muutos, nimittäin tekstiviestivahvistuslaki. Eli puhelinmyynnissä sopimus ei enää synnykään siinä ja heti, vaan vasta puhelun jälkeen, kirjallisesti.
Tämä tarkoittaa sitä, että kuluttaja ehtii rauhassa pohtia ostopäätöstä ja keittää kahvit, ennen kuin lupaa lähtee antamaan. Väärinkäsitysten riski pienenee, ja eiköhän tämä tuo myyjillekin selkeyttä – nyt ei enää tarvita muistipelin mestaria muistamaan, mitä tuli luvattua.
Miten homma toimii? Myyjän pitää puhelun jälkeen lähettää asiakkaalle tarjous, joko sähköisesti tai vanhan ajan paperikirjeellä. Ja jos ei miellytä, niin et ole mihinkään sidottu. Ei tarvitse maksaa, palauttaa tavaraa tai edes tuntea huonoa omaatuntoa – sehän ei nyt ole sitova ennen kuin sinä kirjallisesti sanot ”kyllä kiitos”.
Poikkeuskin löytyy. Tämä ei päde puhelin- ja internetliittymien myyntiin – siellä hommat rullaa vanhaan malliin. Mutta muuten myyjän on pakko pistää asiat mustaa valkoiselle.
Että nyt kun seuraavan kerran saat puhelinmyyjän linjalle, voit rauhassa miettiä: ”Suattaapi olla, että tartun tarjoukseen, suattaapi olla etten, mutta päätän vasta myöhemmin – kunhan näen sen tekstiviestin!”
Menestys
Yks hyvä esimerkki siitä, että puhelinmyynti voi olla huippukannattavaa, on Suomen Vitamiinikeskus Oy. Yritys myy terveystuotteita ja on päässyt komeisiin lukemiin: vuonna 2022 firman liikevaihto oli noin 7,5 miljoonaa euroa ja voittoa tuli noin 1,16 miljoonaa euroa (lähde: Kauppalehti).
Että näin se vain on, hyvät ystävät. Vaikka maailma muuttuu ja digitalisoituu, saattaa puhelinmyynti pärjätä vielä pitkään – ainakin jos hommat hoidetaan niin kuin pitää. Kyllähän siinä pitää taitoa olla, mutta kuten sanotaan: ei se tuurista ole kiinni, jos homma toimii!
Mitä ajatuksia puhelinmyynnin tulevaisuus sinussa herättää?