Tekoälyn kehittämiseen ja edistämiseen keskittyvä tutkimusorganisaatio OpenAI kertoo, että se on lisännyt joukon uusia hakutoimintoja suosittuun ChatGPT-kielimalliinsa, päättäen integroida ominaisuuden chatbotin sisälle sen sijaan.
ChatGPT:iin integroitu hakupalvelu, nimeltään ChatGPT search, etsii tietoa verkosta käyttäjien kysymysten perusteella ja tarjoaa nopeita vastauksia sekä linkkejä asiaankuuluville verkkolähteille. Tämä hakumalli käyttää kolmansien osapuolten hakupalveluja ja kumppanien tarjoamaa sisältöä.
Ominaisuus on suunniteltu parantamaan käyttäjien tiedonhakukokemusta ja se tulee saataville kaikille ChatGPT Plus- ja Team-käyttäjille.
Tekoälyjätti astuu näin alueelle, jota on pitkään täysin suvereenisti hallinnut Alphabetin Google. Lisäksi se lähtee kilpailuun myös OpenAI:n tukijan Microsoftin Bingin ja muiden nousevien palveluiden, kuten Amazonin tukeman Perplexity AI:n kanssa.
Sopimuksia useiden mediatalojen kanssa
ChatGPT: n hakumalli on hienosäädetty versio GPT-4:stä. Kaikki ChatGPT Plus- ja Team-käyttäjät ovat saaneet sen tällä viikolla käyttöönsä. Yritys- ja koulutusasiakkaat saavat käyttöönsä ominaisuudet lähiviikkoina, ja ne laajenevat ilmaisille käyttäjille tulevien kuukausien aikana, OpenAI kertoo.
”Hyödyllisten vastausten saaminen verkosta voi vaatia paljon vaivannäköä. Se usein edellyttää useita hakuja ja linkkien läpikäymistä laadukkaiden lähteiden ja oikean tiedon löytämiseksi. Nyt keskustelu voi johtaa parempiin vastauksiin: esitä kysymys luonnollisemmalla, keskustelullisemmalla tavalla, ja ChatGPT voi valita vastata verkkotiedoilla. Syvennä kysymyksiäsi, niin ChatGPT ottaa huomioon koko keskustelun kontekstin saadakseen sinulle paremman vastauksen”, OpenAI kuvailee.
Uutistoimisto Reutersin mukaan Sam Altmanin johtama startup on solminut sisältösopimuksia useiden julkaisijoiden kanssa tänä vuonna. Näitä ovat esimerkiksi Condé Nast, Time-lehti, Financial Times, Business Insiderin omistaja Axel Springer, Ranskan Le Monde ja Espanjan Prisa Media.
”Uskomme, että tekoälyhaku tulee lähitulevaisuudessa ja tuleville sukupolville olemaan ensisijainen tapa päästä käsiksi tietoon, ja yhteistyö OpenAI kanssa vie Le Mondea tämän muutoksen eturintamaan. Se mahdollistaa innovaatioiden testaamisen varhaisessa vaiheessa samalla kun säilytetään journalismin keskeiset arvot ja riippumattomuus”, Le Monden toimitusjohtaja ja julkaisija Louis Dreyfus kertoo.
OpenAI kertoo tekevänsä laajaa yhteistyötä uutisalan kanssa ja keränneensä palautetta kumppaneiltaan hakutoiminnosta. Mikä tahansa verkkosivusto tai julkaisu voi valita esiintyä ChatGPT-hakutoiminnossa.
Heinäkuussa OpenAI lanseerasi valikoivasti SearchGPT:n, AI-teknologialla varustetun hakukonemallin, jolla on reaaliaikainen pääsy internetin tietoon.
Mikä on ChatGPT?
ChatGPT on OpenAI:n kehittämä suuri kielimalli, joka käyttää syväoppimistekniikoita luodakseen ihmismäistä tekstiä. Se kykenee keskustelemaan käyttäjien kanssa, vastaamaan kysymyksiin, kirjoittamaan esseitä, tarjoamaan suosituksia ja monia muita kielellisiä tehtäviä.
ChatGPT on suunniteltu oppimaan käyttäjän syötteistä ja parantamaan vastauksiaan ajan myötä. Sen sovelluksia ovat muun muassa asiakaspalvelu, sisällöntuotanto ja oppimisen tukeminen.
Microsoft on tehnyt useiden miljardien investointeja OpenAI:hin. Tällä yhteistyöllä Microsoft tavoittelee tekoälyn kehittämistä ja integroimista omiin tuotteisiinsa, kuten Azure-pilvipalveluun ja Office-sovelluksiin. Microsoft uskoo, että OpenAI:n innovatiiviset teknologiat, kuten kielimallit, parantavat käyttäjäkokemuksia ja tarjoavat kilpailuetua markkinoilla, erityisesti yritysratkaisuissa ja automaatiossa.
Aiemmin tänä vuonna Google alkoi lisätä generatiivisen tekoälyn avulla tuotettuja tuloksia hakutulosten kärkeen. Muutos yhdisti sen perinteisen hakukoneen ja generatiivisen tekoälyn työkalut ensimmäistä kertaa yhdelle alustalle.
Nyt OpenAI on reagoinut Googlen tekemään muutokseen vastaavalla tavalla.