
Helsingin pörssin peliyhtiö Remedy Entertainment on julkaissut uuden pelitrailerin moninpeli FBC: Firebreakista, kolmen pelaajan yhteistyöpohjaisesta FPS-pelistä. FPS-peli tarkoittaa ensimmäisen persoonan ammuntapeliä (engl. First Person Shooter). Tämäntyyppisissä peleissä pelaaja näkee pelimaailman pelihahmon näkökulmasta, ja peli keskittyy yleensä nopeaan toimintaan ja ammuntaan.
Kesällä 2025 julkaistava FBC: Firebreak on Remedyn ensimmäinen itse julkaisema peli, ja se ilmestyy PC:lle Xbox Series X|S:lle ja PlayStation 5:lle keskihintaisena julkaisuna. Pelien itsejulkaisu tarkoittaa prosessia, jossa pelinkehittäjä julkaisee pelinsä ilman ulkopuolisen julkaisijan apua. Tässä mallissa kehittäjä ottaa vastuun pelin tuotannosta, markkinoinnista ja jakelusta.
Remedy laajentaa FBC: Firebreakia myös julkaisun jälkeen. Kaikki tuleva pelattava sisältö, kuten uudet tehtävät, julkaistaan ilmaiseksi.
Inderesin analyytikko Atte Riikola kertoo kommentissaan, että Inderes odottaa pelin julkaisua kuluvan vuoden kolmannella vuosineljänneksellä, mutta peli voi edelleen ehtiä markkinoille jo toisen vuosineljänneksen puolellakin.
Riikolan mukaan tänä vuonna FBC: Firebreakin julkaisu on keskeinen lyhyen aikavälin ajuri Remedyn osakkeelle, mutta keskipitkän aikavälin arvonluonnin kannalta Control 2 on huomattavasti tärkeämpi hanke.
”Mielestämme Remedyn osakkeen nykyisellä arvostuksella FBC: Firebreakin osalta odotukset ovat vaatimattomia, joten tilaa löytyy myös mahdollisille positiivisille yllätyksille”, Riikola toteaa.
Remedyn viime vuoden oikaistu osakekohtainen tulos painui miinukselle -0,27 euroa, mutta tälle vuodelle Inderes ennustaa 0,10 euron oikaistua osakekohtaista tulosta.
Remedy arvioi tänä vuonna yhtiön liikevaihdon ja liikevoiton kasvavan edellisvuodesta ja liikevoiton olevan positiivinen.
Yhtiöllä on kaksi omaa vakiintunutta pelibrändiä, Control ja Alan Wake. Kahden pelibrändin kasvattaminen ja laajentaminen ovat Remedy tavoitteissa jatkossakin. Lisäksi yhtiö työskentelee partneripelibrändi Max Paynen parissa, joka on alunperin Remedyn luoma.
Viime elokuussa Remedy ilmoitti strategisesta kumppanuudesta Annapurnan kanssa, joka rahoittaa 50 prosenttia Control 2:n budjetista. Osana yhteistyötä Annapurna keskittyy myös Controlin ja Alan Waken laajentamiseen elokuviin, televisioon ja muihin audiovisuaalisiin medioihin. Remedy säilyttää Controlin ja Alan Waken kaikki IP-oikeudet.
Syyskuussa Remedy julkisti myös Tencentin kanssa solmitun vaihtovelkakirjalainasopimuksen, joka tukee yhtiötä pelien kehittämisessä.
Annapurnan avulla Remedy kasvattaa yleisöään ja laajentaa pelibrändejä pelien ulkopuolelle, kun taas Tencentin rahoitus tukee yhtiön itsejulkaisustrategiaa.