Sijoittajien odotukset Tokmannin näkymistä ovat kohentuneet tänä vuonna selvästi. Se näkyy yhtiön osakekurssin kehityksessä, kun osake on noussut kuluvan vuoden aikana 17 prosenttia.
Tokmanni julkisti viime vuoden loka-joulukuun tulosraporttinsa ja koko vuoden tilinpäätöksen. Neljännellä vuosineljänneksellä kauppakonsernin liikevaihto kasvoi 5,5 prosenttia vertailukaudesta 497 miljoonaan euroon.
Halpakaupan vertailukelpoinen asiakasmäärä kasvoi 5,3 prosenttia vertailukaudesta. Yhtiöllä oli viime vuoden lopussa 380 myymälää, kun vuotta aiemmin niitä oli Dollarstone mukaan lukien 372.
Analyytikot odottivat keskimäärin hieman alhaisempaa liikevaihtoa, kun konsensusennuste povasi 491 miljoonan euron liikevaihtoa.
Tokmannin päivittäistavaroiden myynti kasvoi 6,1 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Päivittäistavaroiden myynnin osuus kokonaismyynnistä nousi 50 prosenttiin. Päivittäistavaroiden luvut sisältävät Dollarstore-segmentin myynnin vertailukaudelta.
Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 3,6 prosenttia. Vertailukelpoinen prosenttimuutos on laskettu paikallisissa valuutoissa, ja vertailukausi sisältää Dollarstore-segmentin luvut.
Tokmannin vertailukelpoinen asiakasmäärä kasvoi 5,3 prosenttia loka-joulukuussa vertailukaudesta.
Tarjoustuotteet ja päivittäistavarat rokottivat myyntikatetta
Neljännellä vuosineljänneksellä Tokmannin myyntikate nousi viime vuoden 170 miljoonasta eurosta 178 miljoonaan euroon, ja vertailukelpoinen myyntikate nousi 172 miljoonasta eurosta 177 miljoonaan euroon.
Yhtiön mukaan myyntikatemarginaalin laskuun vaikutti erityisesti tarjoustuotteiden ja päivittäistavaroiden myynnin kasvu. Tokmanni-konsernin operatiiviset kulut kasvoivat neljännellä vuosineljänneksellä maltillisesti.
Halpakaupan neljännen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liikevoitto nousi 47,5 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 46,2 miljoonaa euroa. Laimennettu osakekohtainen tulos nousi 0,50 euroon viime vuoden 0,44 eurosta.
Analyytikot odottivat keskimäärin 49,6 miljoonaan euron vertailukelpoista liikevoittoa, joten tuloskehitys jäi hieman konsensusodotuksista.
Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo, että yhtiö onnistui viimeisellä vuosineljänneksellä erinomaisesti pääsesongin tuotevalikoimissa ja markkinoinnissa.
Kannattavuutta painoi erityisesti kuluttajien varovaisuus. Asiakkaiden vertailukelpoinen keskiostos laski viimeisellä vuosineljänneksellä 1,6 prosenttia vertailukaudesta ja oli hieman alle 20,6 euroa.
”Asiakkaiden ostokäyttäytyminen oli edelleen varovaista, mikä näkyi aiempaa pienempänä määränä tuotteita ostoskorissa sekä tarjoustuotteiden ja päivittäistavaroiden merkityksen korostumisena”, Rautiainen kertoo.
Tokmannin ja Dollarstoren integraatio etenee Rautiaisen mukaan suunnitelmien mukaisesti.
”Joulukuun 2024 loppuun mennessä saavutetut synergiaedut olivat vuositasolla jo 13,3 miljoonaa euroa. Alkuperäinen tavoitteemme on saada kuluvan vuoden loppuun mennessä yli 15 miljoonan euron vuosittaiset synergiaedut. Lisäämme jatkuvasti yhteisiä ostoja erityisesti käyttötavaroissa, mikä tuo uusia tuotteita etenkin Dollarstore-segmentin valikoimiin.”
Tokmanni jatkaa laajentumista uusille paikkakunnille kaikilla yhtiön markkina-alueilla, minkä lisäksi yhtiö tutkii jatkuvasti laajenemista uusille markkinoille.
SPAR-tuotteet Tokmanneihin
Kuluvan vuoden aikana Tokmanni on allekirjoittanut lisenssisopimuksen SPAR Internationalin kanssa. Rautiaisen mukaan kyseessä on pitkäaikainen yhteistyö, joka tulee parantamaan Tokmanni-konsernin kilpailukykyä monella eri osa-alueella.
Tammikuussa yhtiö kertoi, että Tokmanni kertoo hyötyvänsä SPAR Internationalin mittakaavaeduista ja osaamisesta erityisesti päivittäistavaroiden myynnissä.
Tokmanni ryhtyy panostamaan SPAR-konseptin kehittämiseen Suomen markkinoille sopivaksi sekä tarjoamaan asiakkaille laajan valikoiman SPAR-tuotteita. Tokmanni tulee muuttamaan tuore-elintarvikeliiketoimintansa SPAR-brändin ja -konseptin mukaiseksi. Tavoitteena on, että kaikki Tokmannin nykyiset 20 tuore-elintarvikeosastoa palvelevat asiakkaitaan SPAR-konseptin mukaisesti tulevien vuosien aikana.
Ensimmäiset SPAR-tuotteet tulevat Tokmanni-myymälöihin kesään mennessä.
Työkseen kaupan alaa analysoiva Arhi Kivilahti arvioi, että Sparin ja Tokmannin kumppanuus on yllättävä avaus siitäkin huolimatta, että Tokmannilta on odotettu toimia ruokakaupassa.
Kivilahden mukaan Tokmannille elintarvikkeet ja erityisesti pakasteet ovat suuri haaste, sillä hankintaketjut ovat vahvasti kahden suuren ruokakaupan jätin hallinnassa ja sitä kautta kilpailevan ruokakaupan rakentaminen Suomeen on taloudellisesti vaikeaa.
Tokmanni odottaa kasvun jatkuvan
Yhtiö jatkaa toimitusjohtajan mukaan määrätietoisesti Tokmanni-konsernin rakentamista pohjoismaiden johtavaksi halpakauppaketjuksi.
Tokmannin hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että päättyneeltä tilikaudelta vahvistetun taseen perusteella jaettaisiin osinkona yhteensä enintään 0,68 euroa osakkeelta. Hallitus ehdottaa osingon maksamista kahdessa erässä.
Nykyisellä kurssinoteerauksella hallituksen esittämä osinko tarkoittaa 4,7 prosentin osinkotuottoa sijoittajille.
Tokmanni odottaa myynnin kasvun jatkuvan tänä vuonna. Tuloskehityksen osalta ennusteen alalaita on viime vuoden tasolla.
Tokmanni arvioi vuoden 2025 liikevaihdon olevan 1,72-1,82 miljardia euroa. Vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan 100-130 miljoonaa euroa. Viime vuonna liikevaihto oli 1,68 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevaihto 99,7 miljoonaa euroa.