Metso on kärsivällisen sijoittajan osakelappu
Liikenteen sähköistyminen etenee – jo yli puolet uusista henkilöautoista sähköllä ladattavia
Mökkikauppa vireessä - "täysin poikkeuksellista"

Liikenteen sähköistyminen etenee – jo yli puolet uusista henkilöautoista sähköllä ladattavia

Sähköautojen markkinaosuus jatkaa kasvuaan. Ladattavien henkilöautojen määrä Suomen autokannassa on kasvanut yli 300 000 kappaleen.
sähköauto lataus sähköauto lataus
Kuluttajan keskeisiä arviointikohteita esimerkiksi sähköauton latausta suunniteltaessa on sähkönsiirtohinta ja lataamisen vaatima sulakekoko talossa tai taloyhtiössä.

Sähköautot yleistyvät vauhdilla. Energiateollisuus ry kertoo tiedotteessaan, että pelkästään sähköllä toimivien akkusähköautojen osuus kuluvan vuoden tammi-maaliskuun ensirekisteröinneistä oli 33,8 prosenttia, joka on lähes kahdeksanyksikköä enemmän kuin vuosi sitten. Lisäksi lataushybridien osuus ensirekisteröinneistä oli 21,6 prosenttia.

Vuoden 2025 ensimmäisen kvartaalin lopussa ladattavien henkilöautojen osuus autokannasta oli 11,2 prosenttia.

Yli puolet vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli sähköllä ladattavia.


 
Saat jopa 20 ilmaista osaketta!
 
Avaa ja rahoita tilisi Freedom24-välittäjällä ja saat jopa 20 ilmaista osaketta, joiden arvo on jopa 800 dollaria kukin. Lue lisää artikkelistamme
 
Jokaiseen sijoitukseen liittyy riskejä.
 

Ladattavien autojen myyntiä on rajoittanut yhteiskunnan hyvin voimakas taloudellinen epävarmuus. Tästä huolimatta ladattavien autojen markkinaosuus on palannut kasvu-uralle, vuoden 2024 alkupuoliskon kuopan jälkeen.

Vuonna 2025 on useilta valmistajilta tullut tarjolle alle 30 000 euroa uutena maksavia akkusähköautoja. Tämä on jopa vähemmän kuin keskimääräinen käytettynä maahantuodun auton verotusarvo, joka oli 32 400 euroa vuonna 2024.

”Ladattavien autojen korkeana pysynyt osuus on konkreettinen osoitus siitä, että suomalaiset ovat laskutaitoisia. Sähkön hinnan ollessa meillä Euroopan kolmanneksi halvin, on sähköllä ajaminen Suomessa järkiteko niin ilmaston kuin lompakonkin kannalta”, toteaa Energiateollisuus ry:n sähköisestä liikenteestä vastaava asiantuntija Tuukka Heikkilä.

Erityisesti pörssisähkön valinneet sähköautoilijat ovat voineet hyötyä latauksen ajoittamisesta halvimmille tunneille. Vuonna 2024 kello 02-06 välillä sähköenergian verollinen hinta oli keskimäärin alle kolme senttiä kilowattitunnilta. Latauksen ajoittaminen halvoille tunneille on toivottavaa myös sähköverkon kannalta.

Mahdollinen sähköverkon tehomaksu ei järkevästi lataavan sähköautoilijan elämää hetkauta, joka todetaan myös tuoreessa LUT-yliopiston toteuttamassa tutkimuksessa. Viime vuoden lopulla julkaistu tutkimus osoittaa, että käytännössä kaikki sähköautoilijat voivat ladata ajoneuvoaan pörssisähköoptimoidusti ilman, että sähkön kulutuksen huipputeho kasvaa.

Olennaista on ottaa huomioon hinnan lisäksi myös sähköliittymässä käytettävä sähköteho, jonka hallinta on osa älykästä latausjärjestelmää.

Tieliikenteen sähköistyminen on keskeinen tapa vähentää sen kasvihuonekaasu- ja lähipäästöjä. Päästövähennykset mahdollistaa Suomen ja Pohjoismaiden vähäpäästöinen sähköntuotanto. Viime vuonna Suomessa tuotetusta sähköstä 95 prosenttia oli hiilineutraalia, Energiateollisuus kertoo.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Metso suodattimet huoltopalvelu

Metso on kärsivällisen sijoittajan osakelappu

Seuraava artikkeli
kesämökki mökki loma-asunto

Mökkikauppa vireessä - "täysin poikkeuksellista"