Osakkeen hinnanmuodostus – case Snap Inc

Eri yhtiöiltä odotetaan erilaisia tuloksia. Snapin kurssireaktio antaa hyvän esimerkin siitä miten sijoittajien odotukset vaikuttat osakkeen hintaan.
Snap Chat antaa hyvän esimerkin osakkeen hinnanmuodostuksesta Snap Chat antaa hyvän esimerkin osakkeen hinnanmuodostuksesta

Osakemarkkinoiden reaktiot voivat tuntua hämmentäviltä.

Sijoitat nopeasti kasvavaan yritykseen ja oletat kasvun näkyvän korkeampana osakekurssina.

Oletetaan vaikkapa, että sijoitat Snap Chatin omistavan yrityksen osakkeeseen. Yritys julkaisee osavuotiskatsauksensa ja kertoo liikevaihdon kasvuksi 286 prosenttia. Se on todella paljon.

Coinmotion​ / ​SalkunRakentaja
​yhteistyötarjous

Aloita kaupankäynti kryptovaluutoilla Coinmotionin palvelussa.​ ​Käyttämällä​ ​alennuskoodia​ ​SRFI17X,​ ​saat​ ​1%:n treidauskulut​ ​ensimmäiselle​ ​kuukaudelle​ ​(50%​ ​alennus).

Jotta kasvun koosta voisi saada otteen, voi sitä verrata Revenio Groupin tai Googlen kasvuun. Kuvasta näkee, että Snapin kasvu on omaa luokkaansa.

Sijoittajien tuottovaatimus voi olla suuri. Snap Inc kasvoi ensimmäisellä vuosineljännesellä erittäin kovaa, mutta silti se ei riittänyt sijoittajille.

Mutta vaikka kasvu on noinkin kovaa, oli sijoittajien reaktio vuosineljänneksen tulokseen varsin negatiivinen ja osake tippui jälkipörssissä 23 prosenttia.

Snapin osake antaa hyvän esimerkin sijoittajien tuottovaatimuksesta käytännössä. Yritys kasvaa hurjaa vauhtia, mutta osake tippuu silti.

Snap siis suoriutui yli kymmenen kertaa paremmin kuin vaikkapa Revenio Group, mutta silti juuri Snapin kurssi tippuu tulosjulkistuksen jälkeen, Revenion ei. Mistä tämä oikein johtuu?

Sijoittajien odotukset ja osakkeen hinnanmuodostus

Markkina pyrkii hinnoittelemaan osakkeet oikein. Teoriassa osakkeen hinnan tulisi olla yhtä kuin sen tulevaisuudessa tuottamien kaikkien kassavirtojen nykyarvo.

Käytännössä markkinat hinnoittelevat osakkeen kasvunäkymät osakkeen hintaan. Osavuotiskatsauksen absoluuttiset tulokset eivät näin ollen vaikuta osakkeen hintaan. Toisin sanoen hyväkään tulos ei lyhyellä aikavälillä nosta osakkeen hintaa, jos tulos on odotusten mukainen.

Osavuotiskatsauksen suhteellisilla tuloksilla on lyhyellä jänteellä merkitystä. Jos tulos on odotuksia parempi, nousee osakkeen kurssi. Jos tulos on odotuksia heikompi, laskee osakkeen kurssi.

Revenio Group toimii eri alalla kuin Snap Chat ja Revenion kasvu on historiallisesti ollut paljon maltillisempaa Snap Inc:iin verrattuna. Sen takia Reveniolta odotetaan maltillisempaa kasvua. Näin ollen 16 prosentin liikevaihdon kasvu sai osakekurssin nousuun.

Snap Inc:in kohdalla sijoittajat odottivat erittäin kovaa kasvua. Olennaista tässä yhtälössä ei siis ole kuinka paljon on 286 prosenttia, vaan kuinka paljon 286 prosenttia on odotuksiin verrattuna. Nyt käyttäjämäärien ja liikevaihdon kasvu jäi odotuksista, joka yhdessä korkeiden kustannusten kanssa sai osakekurssin laskuun.

Mitä johtopäätöksiä osakkeen hinnanmuodostuksesta voidaan tehdä?

Sijoittajien odotusten merkitys ymmärretään helposti väärin. Se, että tulevaisuuden kasvu pyritään hinnoittelemaan osakkeen sisään, ei tarkoita sitä, että kasvuosakkeilla ei olisi mahdollista tehdä tuottoa.

Aloitteleva sijoittaja rakentaa mielessään oikopolun siitä, että kasvuosakkeisiin ei kannata sijoittaa, koska korkea hinta syö tuotot. Tällöin sijoittajalta jää saamatta se tuottopotentiaali mikä kasvuosakkeilla on tarjottavana. Katsokaa vaikka Amazonin, Googlen tai Netflixin osakekursseja 5 vuoden aikajänteellä. Ei voida väittää, etteivätkö nämä olisi olleet hyviä sijoituksia.

On hyvä muistaa, että vähän pidemmällä aikavälillä hyvin pieni osa yrityksistä vastaa erittäin suuresta osasta talouskasvua. Tämä näkyy kasvun eksponentiaalisessa jakaumassa.

Osa näistä yrityksistä kasvaa tasaisesti, voimakkaasti ja pitkään. Lisäksi nämä yritykset toimivat voittaja-vie-kaiken markkinoilla.  Tälläiseen ”todelliseen kasvuyritykseen” pitkäjänteisesti sijoittamalla voidaan kasvaa markkinaodotusten läpi.

Voittaja-vie-kaiken on hyvä uutinen voittajalla ja huono uutinen kaikille muille. Snap Inc:in tapauksessa arvostustasot eivät ole ainoa ongelma. Facebook pystynyt hyödyntämään suuria käyttäjämääriään ja ”siirtämään” näitä eri palveluiden välillä. Lisäksi Facebook on surutta kopioinut Snapin ominaisuuksia omiin tuotteisiinsa.

Instagram Stories lanseerattiin 8 kuukautta sitten ja sillä on jo nyt enemmän käyttäjiä kuin Snapillä. Snapin toinen ongelma on siis se, että se toimii markkinoilla jossa voittaja-vie-kaiken. Ja se voittaja vaikuttaa tällä hetkellä olevan Facebook.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Edellinen artikkeli
pikavippilaki_pohjoismaat

Pikavipeille kustannuskatto Ruotsissa – tehokkaampi kuin Suomen tapa?

Seuraava artikkeli
ETF-rahasto indeksirahastot rahastovertailu rahastot

ETF-rahasto löi aktiivisten sijoitusrahastojen tuotot mennen tullen