Yrittäjä Ray Chan kehitti alustan, jolla on jo 150 miljoonaa käyttäjää kuukausittain.
Yrittäjä Ray Chan kehitti alustan, jolla on jo 150 miljoonaa käyttäjää kuukausittain.
9GAG:n idea on yksinkertainen. Palvelun nettisivuilla käyttäjät voivat jakaa hauskoja GIF-animaatioita, internet-ilmiöitä (meemejä) ja videoita. Palvelusta on nopeasti tullut suosittu alusta, jolla on 39 miljoonaa tykkääjää Facebookissa ja yli 44 miljoonaa seuraajaa Instagramissa, kertoo CNNMoney.
9GAG on tyyppisesimerkki digitalisaation menestystarinasta. Se esimerkki siitä, kuinka nykyään on pienillä resursseilla mahdollista toteuttaa maailmanlaajuinen menestystarina. Tarvitaan vain toimiva idea ja kosolti innostusta. Idean testaamiseen ei tarvita suuria pääomia.
Vuonna 2008 hongongilainen Ray Chan ja hänen muut parikymppiset ystävänsä kokosivat kasaan 1270 dollaria ja käynnistivät 9GAG:n sivuprojektina päivätöidensä ohessa.
Hieman alle 10 vuotta sitten heillä ei ollut mitään ajatusta tai tavoitetta siitä, että he myöhemmin johtaisivat maailmanlaajuista viihdejättiläistä, CNNMoney toteaa.
Aluksi Chan ja muut perustajajäsenet jakoivat 9GAG:n ystäviensä kesken, mutta vähitellen liikenne alustalla alkoi kasvaa sisäpiirin ulkopuolelle. Samaan aikaan käyttäjät alkoivat jakaa Facebookissa ja Twitterissä 9GAG:stä löytämiään sisältöjä.
Vuonna 2012 9GAG julkaisi sovelluksensa IOS:iin ja Androidille sekä virallisen sosiaalisen median tilinsä. Alusta alkoi myös näyttää sivuillaan mainosbannereita, joista tuli palvelun suurin tulonlähde.
