Puuilon perustaja ja menestyksen rakentaja Markku Tuomaala aikoo kumppaninsa Scanburgerin entisen toimitusjohtajan Elias Sarajärven kanssa haukata leveän siivun kotimaan pikaruuan markkinoista.
Tuomaala ja Sarajärvi omistavat tasaosuuksin uuden pikaruokaketjun eli Barot’sin.
Tuomaalan mukaan Barot’s aikoo pidemmällä aikavälillä käynnistää noin 30 ravintolaa ja lähinnä keskusten sisääntuloväylien varteen. Myyntiä kertyy siten jatkossa ketjulle yli 30 miljoonaa euroa. Tuomaala toteaa, että parkkitilaa pitää löytyä riittävästi ravintolan asiakkaille.
Uusin ravintola-alan tulokas myy nyt etenkin hampurilaisia ja muuta pikaruokaa neljällä ravintolallaan, jotka sijaitsevat Järvenpäässä, Jyväskylässä, Lahdessa ja Seinäjoella. Uusin ravintola avautuu Kuopiossa. Tuomaala tutkailee liikepaikkoja myös Turusta.
Myyntiä kertyy jo noin neljä miljoonaa euroa vuositasolla, mitä voi pitää kovana saavutuksena repivän hintakilpailun alaisessa pikaruoassa.
Barot’s lähti liikkeelle noin 2,5 vuotta sitten Järvenpäässä ensimmäisellä ravintolallaan, joka sattumoisin sijaitsee Puuilon myymälän kupeessa.
”Luokittelen laatutavoitteemme siten, että ketjumme on paremman ruoan tarjoaja. Hinta ei ole ratkaiseva”, Tuomaala jatkaa.
Kumppanukset eli Tuomaala ja Sarajärvi kävivät ennen ketjunsa starttia pitkiä ja perusteellisen kulinaristisia keskusteluja kotimaisesta ravintolaruoasta, joka ei juurikaan kerännyt kaksikolta irtopisteitä. Makutestaukset vaativat koko kesän paistamista grillitulien ääressä Tuomaalan pihalla Kulosaaressa.
”Grilli hehkui pihalla kuumana koko kesän. Perusteellisen makustelun ja satojen vaihtoehtojen jälkeen uusi pikaruokaketju Barot´s sai ruokalistansa, Tuomaala kertoo.
Keskinäisen työnjaon mukaan Tuomaala vastaa liiketoiminnasta ja Sarajärvi ruoasta. Muun muassa Scanburgerissa työskennellyt Toni Kivilahti on vasta aloittanut uutena toimitusjohtajana.
Tuomaala liikkui Puuilon toimitusjohtajana maailmalla ja perehtyi eri ruokiin liikemiehen ohella myös kulinaristina, mikä vauhditti siirtoja kohti omaa pikaruokaketjua.
”Olen aina pitänyt hyvästä ruoasta, ja pidän itseäni myös kulinaristina”, Tuomaala jatkaa.
Puuilo on menestynyt kotimaan rakennustarvikkeiden kaupassa, jossa yhtiön liikevaihto huitelee jo parinsadan miljoonan euron paremmalla puolella. Tuomaala myi yli kolme vuotta sitten veljiensä kanssa enemmistön Puuilon osakkeista ruotsalaiselle pääomasijoittajalle.
Kajaanilaiset Tuomaalan veljekset lähtivät 1990-luvulla liikkeelle torikaupassa, jossa tavaraa sai ostaa eri kyläkeskuksissa Scanian vanhoista busseista.
Puuilon oman myymäläverkoston rakentaminen eri puolille Suomea alkoi 1990-luvun lopulla.
Mistä löytyy liiketoiminnan onnistumisen ”pihvi”? Puuilon hallituksen jäsen ja pienosakas Tuomaala vastaa, että ensin pitää laatia sellainen liiketoiminnan konsepti, joka osuu heti maaliinsa.
”Idean pitää olla niin kantava, ettei sitä tarvitse romuttaa aloituksen jälkeen.”
Tuomaala on aina korostanut liiketoiminnassaan kannattavuutta. Barot’s lähtee tavoitteesta, jossa myyntikatetta kertyy noin 70 prosenttia liikevaihdosta. Käyttökatteen pitää liikkua noin 15 prosentin tasossa.
”Eivät hinnat ratkaise, vaan kustannusten kurissa pitäminen. Se päti Puuiloon ja muuhun liiketoimintaan, kuten ravintolaan”, Tuomaala toteaa.
Pandemiakin on netin kautta vauhdittanut Barot’sin myyntiä. Tuomaala kertoo, että sinänsä kauppakeskukset eivät houkutelleet ravintoloiden sijaintipaikkana.
”Se oli aika onnekas ja oikea linjaus liiketoiminnan avaukselle. Pikaruoan myynti kasvaa Suomessa muuta markkinaa nopeammin”.