Talouden trendit

Brändiyhtiö Marimekko jatkaa tuloskasvun tiellä

Marimekko kertoi tällä viikolla keskiviikkona nostavansa tulosohjeistustaan vuodelle 2021.

Brändiyhtiö arvioi 18.2.2021 julkistetussa tilinpäätöstiedotteessaan konsernin liikevaihdon vuonna 2021 kasvavan edellisvuodesta ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan suunnilleen pitkän aikavälin tavoitteen eli noin 15 prosentin tasolla.

Marimekko nostaa nyt aiempaa arviotaan vuoden 2021 vertailukelpoisen liikevoiton kehityksestä.

Arvion parantumiseen vaikuttavat erityisesti kohentuneet koko vuoden myyntinäkymät, joita tukee erittäin vahva ensimmäinen vuosineljännes. Uuden arvion mukaan Marimekko-konsernin vertailukelpoinen liikevoittomarginaali vuonna 2021 on suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi. Viime vuonna se oli 16,3 prosenttia.

Tilinpäätöstiedotteessa annettu arvio konsernin liikevaihdosta pysyy ennallaan. Yhtiö ennustaa edelleen liikevaihdon vuonna 2021 kasvavan edellisvuodesta, jolloin se oli hieman alle 124 miljoonaa euroa.

Erittäin vahvasta ensimmäisestä vuosineljänneksestä huolimatta Marimekko arvioi yhä, että liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen euromääräinen liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu tilikauden kahdelle viimeiselle neljännekselle.

Koronaviruspandemian aiheuttama epävakaus Marimekon markkinoilla kuitenkin jatkuu, ja liikevaihdon ja tuloksen kehitykseen vuonna 2021 liittyy näin merkittäviä epävarmuustekijöitä.

Marimekon osavuosikatsaus ensimmäiseltä vuosineljännekseltä julkistetaan torstaina 20.5.2021 kello 8.00.

Analyysitalo Inderesin analyytikko Petri Kajaani toteaa artikkelissaan, että Inderesin ennuste Marimekon vuoden 2021 liikevaihdolle ennen keskiviikon ohjeistuksen nostoa oli 139 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 12 prosentin kasvua edellisvuodesta.

Kajaani pitää mahdollisena, että Marimekko saattaa vielä nostaa ohjeistustaan liikevaihdostakin.

”Vaikka yhtiö ei muuttanut liikevaihto-ohjeistustaan, pidämme mahdollisena, että tiedotteessa mainittu ’erittäin vahva Q1’ ja ’kohentuneet koko vuoden myyntinäkymät’ voivat vielä johtaa liikevaihto-ohjeistuksen nostoon myöhemmin tämän vuoden aikana”, Kajaani toteaa.

Marimekon viime vuosi sujui koronapandemian vaikutuksista huolimatta erinomaisesti. Yhtiön liikevaihto vuonna 2020 oli lähes edellisvuoden tasolla ja vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 18 prosenttia.

Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoi tilinpäätöstiedotteen yhteydessä, että haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta liikevaihto vuonna 2020 oli lähes edellisvuoden tasolla, kun sekä verkkokauppa että tukkumyynti kehittyivät hyvin. Vertailukelpoinen liikevoitto parani 18 prosenttia toiminnan sopeuttamisen ansiosta.

Pahentunut koronavirustilanne ja tiukentuneet rajoitukset eri markkinoilla vaikuttivat selvästi asiakasmääriin myymälöissä, mutta verkkokauppa jatkoi vahvaa kasvuaan, ja vähittäismyynti kaiken kaikkiaan laski melko maltillisesti. Suomessa liikevaihto nousi kuusi prosenttia, kun tukkumyynti lisääntyi merkittävästi etenkin kertaluonteisten kampanjoiden johdosta. Kansainvälinen myyntikasvoi 11 prosenttia hyvin sujuneen tukkumyynnin ansiosta.

Marimekon kasvumarkkinat ovat erityisesti Aasiassa.

Alahuhta-Kaskon mukaan Japani on Marimekolle selvästi merkittävin maa tällä alueella, ja siellä on jo varsin kattava Marimekko-myymälöiden verkosto.

”Muiden Aasian maiden yhteenlaskettu osuus yhtiön liikevaihdosta on vielä selvästi pienempi, mutta toiminta näissä maissa kasvaa koko ajan. Kaikki Marimekko-myymälät Aasiassa ovat partneriomisteisia. Liikevaihdon Aasian-Tyynenmeren alueella odotetaan kasvavan vuonna 2021. Vuonna 2021 tavoitteena on avata arviolta 5–10 uutta Marimekko-myymälää ja -shop-in-shopia, ja valtaosa suunnitelluista avauksista sijoittuu Aasiaan”, Alahuhta-Kasko kertoo.

Inderesin suositus Marimekon osakkeelle on lisää ja osakkeen tavoitehinta on 55 euroa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös