Kasvuosakkeet

Facebookin emoyhtiön tulosraportti herättää pelkoja hiipuvasta lypsylehmästä

Facebookin emoyhtiö Meta Platforms julkisti tulosraportin, joka oli pettymys monella tasolla.

Facebookin emoyhtiö Meta Platforms julkisti tulosraportin, joka oli pettymys monella tasolla.

Facebookin emoyhtiö Meta Platformsin loka-joulukuun tulosraportti oli musertava pettymys sijoittajille ja analyytikoille. Yhtiön tulos laski vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä 10,3 miljardiin dollariin edellisvuoden 11,2 miljardista dollarista.

Facebook otti käyttöön Meta-nimen lokakuussa, jolloin se kertoi keskittyvänsä jatkossa virtuaaliseen ja lisättyyn todellisuuteen eli metaversumiin.

Facebookin kaltaisen kasvujätin tapauksessa tuloslasku on jo itsessään ikävä yllätys. Sen lisäksi tuloksen niiaus tuli analyytikoille yllätyksenä. Analyytikoiden konsensusennuste oli 3,8 dollarin osakekohtainen tulos, mutta toteuma jäi alle 3,7 dollariin.

Tulospettymyksen lisäksi tulosraportti oli muutoinkin vahvasti mollivoittoinen.

Emoyhtiö Metaan kuuluvien sosiaalisen median palveluiden, eli Facebookin, Instagramin, WhatsAppin ja Messengerin käyttäjämäärät ovat edelleen kasvussa.

Kuitenkin Facebookia päivittäin aktiivisesti käyttävien ihmisten määrä laski hiukan vuoden takaiseen verrattuna, vaikkakin se tarkoittaa miljoonia käyttäjiä. Aktiivisia Facebook-käyttäjiä oli viimeisen vuosineljänneksen lopussa noin 1,93 miljardia ihmistä.

Metan talousjohtaja David Wehner viittasi lausunnossaan Applen iOS-yksityisyyden muutoksiin, inflaatioon ja valuuttakursseihin yhtiön suurimpina vastatuulen aiheuttajina.

Metan tulospuhelun aikana sekä toimitusjohtaja Mark Zuckerberg että operatiivinen johtaja Sheryl Sandberg viittasivat huhtikuussa 2021 käyttöön otettuun Applen app tracking transparency -ominaisuuteen Metan mainosliiketoiminnan tärkeimpänä ongelmana. Sovellusten seurantatekniikka kysyy käyttäjiltä, haluavatko he, että heidän sovelluksensa voivat seurata toimintaansa verkossa.

Ominaisuuden poistaminen käytöstä estää Metan kaltaisia yrityksen käyttäjiä oppimasta lisää käyttäjistään, mikä vaikuttaa mainosten kohdentamiseen. Ilman tarkkaa mainosten kohdentamista mainostajat siirtyvät pois Metan kaltaisista palveluista ja käyttävät mainontaansa jotain muuta alustaa.

Facebookin kasvunäkymät eivät siis enää näytä mairittelevilta.

Siksi Metan johto onkin suuntaamassa katsettaan muualle. Vaikka Facebookilla on käsittämättömän suuri käyttäjäjoukko, ei se ole emoyhtiö Metan tulevaisuuden kehittämisen ykköskohde. Siitä kielii jo yhtiön nimenmuutoskin.

Yhtiö keskittyy nyt ennen kaikkea metaversuminsa eli virtuaalitodellisuuden kehittämiseen.

Metaversumi on komealta kalskahtava muotitermi ja se voi hyvinkin tarjota Metalle uudenlaista ansaintalogiikkaa. Koko konsepti on kuitenkin vielä niin aikaisessa vaiheessa, etteivät sijoittajat anna sille vielä luultavasti juurikaan arvoa.

Koska Metan perinteiseen ansaintamalliin liittyy nyt kasvavaa epävarmuutta, koki Metan osake historiallisen jyrkän 20 prosentin syöksyn tulosjulkistuksen jälkeen Nasdaqin jälkipörssissä.

Yllä olevalla CNBC-uutiskanavan videolla pohditaan Facebookin mainostulojen tulevaisuutta.

Kommentoi
Ylös
>