Cargotec petti raskaasti tulosodotukset loka-joulukuussa – myynnin kasvusta huolimatta.
Lastauskäsittelylaitteiden toimittajan saadut tilaukset kasvoivat viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä yhdeksän prosenttia vertailukaudesta ja olivat 1,05 miljardia euroa. Tilauskanta kauden lopussa oli 2,8 miljardia euroa.
Liikevaihto kasvoi neljä prosenttia 910 miljoonaan euroon. Huoltoliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 10 prosenttia ja oli 289 miljoonaa euroa. Huolto- ja ohjelmistoliiketoiminnan liikevaihto oli 33 prosenttia konsernin liikevaihdosta.
Liikevaihdon kasvusta huolimatta Cargotecin liikevoitto painui vertailukauden 18 miljoonasta eurosta kahdeksaan miljoonaan euroon. Liikevoitto sisältää 37 miljoonaa euroa vertailtavuuteen vaikuttavia negatiivisia eriä. Vertailukelpoinen liikevoitto laski 35 prosenttia ja oli 45 miljoonaa euroa eli 5,0 prosenttia liikevaihdosta.
Osakekohtainen tulos painui vertailukauden 0,1 eurosta pakkaselle 0,13 euroon.
Tuloksen painuminen selvästi vertailukaudesta oli yllätys, sillä analyytikot olivat odottaneet keskimäärin yli 65 miljoonan euron liikevoittoa kahdeksan miljoonan sijaan.
Markkinoiden ennakoitavuus haastavaa
Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen tunnustaa sen, mikä on luvuistakin nähtävissä: vuosi 2021 oli kaksijakoinen.
”Markkinatilanteen parantuminen ja taloudellisen aktiviteetin vilkastuminen nostivat saadut tilauksemme ennätystasolle, ja tärkeimmät kysyntäajurimme – satamissa käsiteltävien konttien määrä, rakentamisaktiviteetti, uusien alusten tilausmäärät – vahvistuivat merkittävästi. Vuoden edetessä komponenttipula ja toimitusketjuun liittyvät haasteet osoittautuivat kuitenkin arvioitamme vaikeammiksi viivästyttäen toimituksiamme”, Vehviläinen kiteyttää.
Toimitusjohtajan mukaan koronaviruspandemiasta johtuen markkinoiden ennakoitavuus oli viimeisellä kvartaalilla poikkeuksellisen haastavaa.
Vuonna 2021 saadut tilaukset kasvoivat kuitenkin 42 prosenttia vertailukauteen nähden. Vehviläisen mukaan tilausten kasvu oli erityisen merkittävää lyhytsyklisissä laitteissa, mutta myös projektiliiketoimintojen saadut tilaukset kasvoivat selvästi sekä Kalmarissa että MacGregorissa.
Tilauskanta kasvoi 56 prosenttia, ja esimerkiksi Hiabilla tilauskanta lähes kaksinkertaistui verrattuna edelliseen vuoteen. Vahva kysyntä ja lyhytsyklisten laitteidemme pidentyneet toimitusajat vaikuttivat tilauskannan kasvuun, Vehviläinen toteaa.
Vahvasta kysynnästä huolimatta liikevaihtomme kasvoi koko vuonna vain prosenttia johtuen Kalmarin ja MacGregorin matalammista projektitoimituksista sekä Navis-liiketoiminnan myynnistä. Näiden lisäksi komponenttipula ja globaalit logistiikkahaasteet rajoittivat Hiabin ja Kalmarin pienempien kontinkäsittelylaitteiden kasvua.
Cargotec arvioi näiden seikkojen vaikutuksen vuoden viimeisen neljänneksen liikevaihtoon olleen noin 80 miljoonaa euroa.
”Teemme alihankkijoidemme kanssa tiivistä yhteistyötä komponenttien saatavuuden varmistamiseksi, mutta arvioimme komponentti- ja logistiikkahaasteiden jatkuvan vuonna 2022”, toimitusjohtaja vakuuttelee.
Huoltoliiketoiminta ylsi uuteen ennätykseen, kun sen liikevaihto kasvoi koko vuonna seitsemän prosenttia ja saadut tilaukset 18 prosenttia edelliseen vuoteen nähden.
Cargotec arvioi vuoden 2022 vertailukelpoisen liikevoiton paranevan vuodesta 2021, jolloin se oli 232 miljoonaa euroa.
Osake kohtuullisesti hinnoiteltu
Inderesin analyytikko Erkki Vesola arvioi, että Cargotecin komponenttien saatavuus tulee todennäköisesti olemaan rajoitteena koko vuoden 2022.
”Olemme selvästi aiempaa varovaisempia Cargotecin vuosien 2022-2023 tuloskehityksen suhteen ja Q4-tulospettymys sekä vuoden 2022 epäselvä tulosdynamiikka vaativat mielestämme ennusteisiin lisää varmuusmarginaalia. Haluammekin nyt lisänäyttöjä toimitusketjun tilanteen normalisoitumisesta”, Vesola toteaa artikkelissaan.
Yhtiön vahvan tilauskertymän ansioista Inderes säilyttämää vuosien 2022-2023 liikevaihtoennusteet suunnilleen ennallaan. Inderes kuitenkin saattaa leikata marginaaliodotuksia kaikissa liiketoiminnoissa.
Cargotecin osakkeen arvostustaso on kuitenkin Vesolan mielestä houkutteleva.
”Cargotecin osakkeen kokonaistuotto-odotus on vuoden 2023 kertoimilla noin 12 % ja ylittää siten noin 9 %:n tuottovaatimuksemme. Riskikorjattu tuotto-odotus on sen vuoksi edelleen houkutteleva. Osake on vuoden 2023 P/E- ja EV/EBIT-kertoimilla arvostettu 9-14 % alle verrokkien mediaanin ja kokonaisuutena osakkeen kerroinarvostus on varsin alhainen.”
Vesolan mukaan kokonaisuutena osake on edelleen houkuttelevasti hinnoiteltu, mutta positiivisia kurssiajureita syntyy nyt vain näyttöjen kautta.
Inderesin suositus Cargotecin osakkeelle on lisää ja osakkeen tavoitehinta on 44 euroa.
Cargotecin osake sukelsi lähes 9,9 prosenttia torstaina pettymyksen aiheuttaneen tulosraportin seurauksena.
Cargotec kertoi torstaina myös, että sen hallitus on päättänyt käyttää varsinaisen yhtiökokouksen 23.3.2021 antamaa valtuutusta omien osakkeiden hankintaan.
Yhtiö ostaa yhteensä enintään 28 903 B-sarjan osaketta, jotka käytetään yhtiön osakepalkkio-ohjelmien palkkioiden maksuun. Osakkeet hankitaan markkinahintaan julkisessa kaupankäynnissä Nasdaq Helsinki Oy:ssä.
Osakeostot alkavat aikaisintaan 4.2.2022. Yhtiökokouksen hallitukselle antaman valtuutuksen mukaan hankittavien osakkeiden määrä voi olla enintään 952 000 A-sarjan osaketta ja enintään 5 448 000 B-sarjan osaketta.
Loka–joulukuu 2021 lyhyesti
- Saadut tilaukset kasvoivat 9 prosenttia ja olivat 1 051 (963) miljoonaa euroa.
- Tilauskanta kauden lopussa oli 2 847 (31.12.2020: 1 824) miljoonaa euroa.
- Liikevaihto kasvoi 4 prosenttia ja oli 910 (873) miljoonaa euroa.
- Huoltoliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 10 prosenttia ja oli 289 (262) miljoonaa euroa.
- Huolto- ja ohjelmistoliiketoiminnan liikevaihto oli 33 (35) prosenttia konsernin liikevaihdosta.
- Liikevoitto oli 8 (18) miljoonaa euroa eli 0,9 (2,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto sisältää -37 (-52) miljoonaa euroa vertailtavuuteen vaikuttavia eriä.
- Vertailukelpoinen liikevoitto laski 35 prosenttia ja oli 45 (70) miljoonaa euroa eli 5,0 (8,0) prosenttia liikevaihdosta.
- Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 60 (196) miljoonaa euroa.
- Kauden tulos oli -8 (7) miljoonaa euroa.
- Osakekohtainen tulos oli -0,13 (0,10) euroa.