Yritysuutiset

Rovio lentää yhä vihaisten lintujen siivillä

Rovio yllätti positiivisesti loka-joulukuun tuloskehityksellään. Peliyhtiö odottaa kuitenkin liikevoiton laskevan tänä vuonna kasvuinvestointien vuoksi.

Rovion liikevaihto kasvoi viime vuoden viimeisellä neljänneksellä 15,2 prosenttia vertailukaudesta 78,9 miljoonaan euroon. Peliyhtiön orgaaninen kasvu ilman Ruby Gamesiä oli 9,0 prosenttia.

Rovio osti viime elokuussa turkkilaisen niin sanottuihin hyper-casual -peleihin erikoistuneen pelistudion Ruby Gamesin.

Konsernin oikaistu liikevoitto oli 13,1 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 7,5 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoittomarginaali nousi 10,9 prosentista 16,6 prosenttiin. Tuloskehitys oli odotettua kovempaa. Analyytikoiden konsensusennuste odotti oikaistun liikevoiton nousevan 10,6 miljoonaan euroon.

Games-segmentin liikevaihto kasvoi 18,8 prosenttia 76,5 miljoonaan euroon. Pelien orgaaninen kasvu ilman Ruby Gamesiä oli 12,2 prosenttia. Vertailukelpoisin valuuttakurssein pelien liikevaihto kasvoi 15,3 prosenttia ja orgaaninen kasvu vertailukelpoisin valuuttakurssein oli 9,0 prosenttia.

Rovion kolme kärkipeliä Angry Birds 2, Angry Birds Dream Blast ja Angry Birds Friends kasvoivat viime vuodesta.

Angry Birds 2:n myynti kasvoi kaksinumeroisin luvuin

Peliyhtiön toimitusjohtaja Alex Pelletier-Normand kertoo, että viimeinen vuosineljännes oli vahva, koska Pelit-liiketoimintayksikön kasvu oli vahvaa ja liikevaihto ennätystasolla.

”Saavutimme tämän tärkeimpien live-peliemme, erityisesti Angry Birds 2 ja Angry Birds Friends -pelien hyvän liikevaihdon sekä Ruby Games -yritysoston ansiosta. Kannattavuutemme ja kassavirtamme olivat hyvällä tasolla koko vuoden ja viimeisen neljänneksen osalta”, toimitusjohtaja toteaa.

Huolimatta koronapandemiasta ja Applen huhtikuussa julkaiseman App Tracking Transparency (ATT) tuomasta muutoksesta pelien markkinoinnissa, peliprojektimme etenivät hyvin.

Pelletier-Normandin mukaan yhtiön tiimit kehittivät onnistuneita kausikampanjoita ja paransivat pelien tunnuslukuja, mikä mahdollisti suuremmat käyttäjähankintainvestoinnit.

Rovion suurimman pelin, Angry Birds 2:n bruttomyynti oli suurin sitten vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen ja ylsi kaksinumeroiseen kasvulukuun vuositasolla. Angry Birds Dream Blast kasvoi myös vuositasolla.

Toimitusjohtajan mukaan Angry Birds Dream Blast -peli on osoittautunut Roviolle uudeksi tukipilariksi. Se on tuottanut jo yli 180 miljoona euroa vuodesta 2019 lähtien ja osoittaa edelleen kasvupotentiaalia.

Viime vuoden viimeinen neljännes oli myös tammikuussa 2022 maailmanlaajuisesti julkaistun Angry Birds Journeyn viimeistelemisen aikaa, toimitusjohtaja kertoo.

”Pelin tunnusluvut ovat lupaavia pelin vuotuisen liikevaihtotason ollessa yli 40 miljoonaa euroa, mikä tekee siitä Rovion kolmanneksi suurimman pelin. Tiimi on tehnyt paljon töitä ja pelaajillemme on luvassa jännittävää sisältöä.”

Strategian kirkastusta

Mobiilimarkkinoilla tapahtui suuria muutoksia tietosuoja-asioihin liittyvän tietoisuuden kasvun myötä. Nämä muutokset kannustivat Roviota hiomaan strategiaansa, Pelletier-Normand toteaa.

”Päätimme keskittyä kasuaalipeleihin, hyödyntää ydinosaamistamme ja maksimoida pelaajaverkostomme arvon. Tämän tueksi vahvistimme osaamistamme hankkimalla hyper-casual-peleihin keskittyvän Ruby Games -studion Turkista ja avaamalla uuden kasuaaleihin mobiilipeleihin keskittyvän studion Torontoon, Kanadaan. Lisäksi solmimme monivuotisen kumppanuuden, joka antaa meille oikeudet julkaista rakastettuihin Muumi-hahmoihin perustuvia mobiilipelejä. Ensimmäinen Muumi-peli, Moomin: Puzzle & Design, julkaistiin koemarkkinointiin joulukuussa.”

Toinen keskeinen osa-alue, jolla Rovio kertoo edistyneensä vuoden aikana, oli vastuullisuus.

”Tahdomme olla pelialan johtava toimija luomalla turvallisia ja riemukkaita pelikokemuksia, jotka on luotu monimuotoisessa ja osallistavassa yrityskulttuurissa ympäristöä kunnioittaen.”

Kasvupanostukset syövät tuloskuntoa

Rovion kaikissa seitsemässä studiossa on kehitteillä uusia pelejä ja yhtiöllä on valmisteilla innostavia brändihankkeita “Vihainen uusi vuosi” -teeman mukaisesti. Rovio myös jatkaa työskentelyä yritysostojen parissa ja tavoitteena on rakentaa uusia kasvuväyliä kasuaalipeleissä, kasvattaa pelaajaverkostoa, ja luoda lisäarvoa peliportfoliolle ja studioiden välisten synergioiden avulla.

Julkaistujen kärkipeliemme myönteisen kehityksen ja tammikuussa 2022 julkaistun Angry Birds Journey-pelin johdosta sekä Ruby Gamesin ollessa osana Rovion konsernia heti alkuvuodesta, odottaa Rovio liikevaihdon vahvaa kasvua vuonna 2022.

Kasvun nopeuden ja tätä tukevan käyttäjähankintainvestointien määrästä riippuen, erityisesti uusien pelien osalta, sekä uusien pelien kehitykseen kohdistuvien kasvavien investointien johdosta, odottaa yhtiö oikaistun liikevoiton olevan viime vuotta alhaisempi.

Vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen käyttäjähankintainvestointien yhtiö odottaa olevan noin 40 prosenttia peliliiketoiminnan liikevaihdosta.

Kommentoi
Ylös
>