Halpakauppaketju on viime vuodet tarjonnut sijoittajille vakaasti kasvavaa liikevaihtoa ja liikevoittoa. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli 944 miljoonaa euroa, mutta viime vuonna jo 1142 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto on noussut samalla ajanjaksolla 70 miljoonasta eurosta 106 miljoonaan euroon.
Tämän vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen tulosraportti antaa kuitenkin varsin vaisun kuvan yhtiön kasvunäkymistä.
Päivittäistavarakauppa ry:n tilastojen mukaan käyttötavaramarkkina laski Suomessa 1,9 prosenttia vuoden 2022 ensimmäisellä vuosineljänneksellä, ja etenkin kodin ja vapaa-ajan tuotteiden myynnit laskivat. Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski 0,3 prosenttia.
Myynti sakkaa
Vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksen liikevaihto kasvoi vain 0,6 prosenttia 227 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevaihto laski 2,7 prosenttia.
Käyttötavaroiden myynti laski, kun taas päivittäistavaroiden myynti kasvoi selvästi. Tokmannin verkkokaupan osuus liikevaihdosta oli 1,7 prosenttia ja se kasvoi kuitenkin vauhdilla, 28,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
”Tavoitteenamme oli kasvattaa Tokmannin myyntiä ja markkinaosuutta ensimmäisellä neljänneksellä tarjoamalla asiakkaille markkinoiden halvin hintataso. Hyvästä yrityksestä huolimatta emme onnistuneet myynnin kasvattamisessa”, Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo.
Tokmannin mukaan kasvaneen inflaation seurauksena tapahtunut ostovoiman heikentyminen ja yleinen kuluttajaluottamuksen lasku vaikuttivat asiakaskäynteihin ja sen myötä myynnin kehitykseen. Yleiseen kuluttajaluottamukseen on todennäköisesti vaikuttanut osaltaan myös helmikuussa käynnistynyt Venäjän ja Ukrainan välinen sota.
Tilastokeskus kertoo, että kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli huhtikuussa -11,7, kun se maaliskuussa oli -10,5 ja helmikuussa 0,5. Viime vuoden huhtikuussa luottamusindikaattori sai arvon 3,8.
Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo vuodesta 1995 lähtien on -1,7. Kuluttajien luottamus on ollut huhtikuuta heikommalla tasolla vain huhtikuussa 2020 ja vuoden 2008 lopussa.
Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta olivat huhtikuussa hyvin pessimistiset. Odotukset Suomen taloudesta olivat selvästi omaa taloutta pessimistisemmät ja odotukset Suomen taloudesta olivat synkimmät koko indikaattorin mittaushistoriassa vuosina 1995–2022.
Vuoden 2022 ohjeistusta alaspäin
Koska heikentynyt ostovoima ja asiakkaiden epävarmuus on näkynyt suoraan kulutuskysynnässä. Tämän seurauksena Tokmanni muutti ohjeistustaan vuodelle 2022.
Uuden ohjeistuksen mukaan yhtiö ennustaa vuonna 2022 liikevaihdon olevan edellisvuoden tasolla. Euromääräisen vertailukelpoisen liikevoiton Tokmanni ennustaa olevan 90–110 miljoonaa euroa.
Vuonna 2021 Tokmannin liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 106 miljoonaa euroa.
Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lähes kaikki Tokmannin liiketoimintaan liittyvät kustannukset jatkoivat nousuaan. Kiinteistökustannusten nousuun vaikutti erityisesti energian korkea hinta sekä yleinen kustannusinflaatio. Henkilöstökuluissa näkyi pandemian aiheuttamien sairauspoissaolojen korkea taso.
Liikevoitto painuikin pakkaselle -0,3 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto oli -0,5 miljoonaa euroa.
Osakkeen arvostus houkutteleva, mutta lyhyen ajan epävarmuus rasitteena
Tokmannin ympärillä on nyt lyhyen ajan epävarmuutta, arvioi Handelsbankenin analyytikko Nicklas Skogman pankin aamukatsauksessa.
”Tokmannin arvostus pysyy houkuttelevana, mutta me emme löydä sellaisia positiivisia tekijöitä, jotka laukaisisivat kurssinousun lyhyellä tähtäimellä”, Skogman toteaa.
Vankan ensimmäisen vuosineljänneksen raportin jälkeen Tokmanni tarvitsisi myös loppuvuonna samanlaisia tuloksia kuin viime vuonna, jotta se pysyisi oman ohjeistuksensa keskitasolla. Skogman muistuttaa, että yhtiön johtokin on todennut, että suurin potentiaali kohdistuu loppuvuoteen.
”Kun kuitenkin huomioidaan heikkenevä makroympäristö, voi tavoitteisiin yltäminen olla ennakoitua haastavampaa”, analyytikko epäilee.
Siksi Handelsbanken laski Tokmannin lyhyen aikavälin suositusta tasolle pidä aiemmalta osta-tasolta.
Pidemmällä aikavälillä pankki uskoo Tokmannin erottuvan edukseen houkuttelevana kasvutarinana yleisesti vaikealla kivijalkakauppojen alalla, vaikka samaan aikaan kuluttajat käyttävät yhä enemmän verkkokauppoja.
”Lisäksi Tokmannilla on valmiuksia laajentaa toimintaansa kansainvälisesti pandemian jälkeen, mikä voi lisätä yhtiön houkuttelevuutta edelleen”, Skogman toteaa.
Handelsbankenin suositus Tokmannin osakkeelle seuraavalle kolmelle kuukaudelle on pidä ja osakkeen tavoitehinta on 20 euroa. Aiemmin tavoitehinta oli 25 euroa.