
Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että se on toimittanut päivittäistavaraketju Lidlille toimitusketjun hallinnan ratkaisun.
Lidl on työskennellyt RELEXin ennuste- ja täydennysratkaisun kanssa useissa maissa lisätäkseen läpinäkyvyyttä ja joustavuutta koko toimitusketjussaan. Tämän kumppanuuden ansiosta Lidl voi saavuttaa tavoitteensa, joilla varmistetaan korkeampi saatavuus, alhaisemmat varastotasot, sekä vähennetään mahdollisia hyllypuutteita.
RELEXIN kehittämä järjestelmä auttaa vähittäiskauppaa ja kuluttajatuotteiden tuottajia vähentämään hävikkiä, kustannuksia ja turhaa työtä automatisoimalla ja optimoimalla toimitusketjun ohjausta, myymälätilan käyttöä ja työvoiman suunnittelua.
Paremmalla toimitusketjujen ohjauksella säästetään rahaa ja vähennetään hävikkiä huomattavasti.
Yhteistyö RELEXin kanssa antaa Lidlille lisää läpinäkyvyyttä toimitusketjussaan, jonka ansiosta vähittäiskauppa voi reagoida nopeasti ja joustavasti muutoksiin päivittäistavarakaupassa – vaikka ne olisivat odottamattomia. Tämä oli erityisen arvokasta koronapandemian alussa.
RELEX auttaa Lidliä erityisesti ottamalla ennusteissaan automaattisesti huomioon monet kysyntään vaikuttavat tekijät, sekä myymälätasolla, että koko toimitusketjussa. Samalla RELEXin ratkaisu mahdollistaa nopean sopeutumiskykynsä ansiosta standardoitujen prosessien luomisen mahdollisimman joustavasti.
Projektin pilottivaihe käynnistyi toukokuussa 2018 Saksassa pakastetuoteryhmällä. Päätavoitteena oli vähentää manuaalisia tilausprosesseja ja siten vapauttaa aikaa muihin myymälätoimintoihin säilyttäen samalla tuotteiden hyvä saatavuus. Vuonna 2019 hanketta laajennettiin ottamalla käyttöön jäljellä olevat valikoimat sekä Saksassa, että Suomessa, ja järjestelmän käyttöönotto laajennettiin myös kahteentoista muuhun maahan.
”RELEXin edistynyt teknologia antaa meille paremman hallinnan toimitusketjussamme tarjoamalla enemmän näkyvyyttä”, sanoo Michael Hahn, joka vastaa toimitusketjun hallintaohjelmistojärjestelmistä Schwarz IT:ssä.
Hahnin mukaan järjestelmän joustavuus mahdollistaa nopean reagoinnin muutoksiin. Erityisesti kahden viime vuoden aikana tämä on tuonut meille todellista lisäarvoa.
”Odotamme innolla yhteistyötä tehdäksemme Lidlin kansainvälisestä toimitusketjusta läpinäkyvämmän ja reagoivamman, jotta Lidl voi reagoida nopeasti mahdollisiin muutoksiin ja tarjota asiakkailleen aina oikeita tuotteita oikean määrän”, sanoo Stefano Scandelli, RELEXin EMEA- ja APAC-alueen johtaja.
RELEXin vauhti on ollut häikäisevää.
Viime tammikuussa yhtiö keräsi historian suurimman suomalaisen kasvuyhtiön pääomarahoituksen, saatuaan peräti 500 miljoonan euron rahoituskierroksen. Summa ylittää Woltin 440 miljoonan euron rahoitussijoituksen hieman yli vuosi sitten.
Yhtiö aikoo palkata satoja uusia työntekijöitä yli 400 hengen tuotekehitystiimiinsä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Kannattavasti kasvava RELEX työllistää tällä hetkellä jo yli 1300 henkeä ympäri maailman, joista Suomessa työskentelee noin 700.
RELEX Solutions palkittiin marraskuussa 2021 Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnolla. Palkinto on vuosittain myönnettävä tunnustus suomalaisille, kansainvälisesti menestyville yrityksille ja niiden taustalla vaikuttaville yhteisöille.
RELEX on vahvalla kehitystoiminnalla onnistunut luomaan yhden maailman parhaista ohjelmistoista toimitusketjujen optimointiin ja hallintaan, ja kasvattanut liiketoimintaansa keskimäärin noin 50 prosentin vuosivauhdilla jo yli vuosikymmenen ajan. Tänä päivänä jo yli 90 prosenttia yrityksen liikevaihdosta tulee Suomen ulkopuolelta.