
Pikalatausratkaisuja tarjoava Kempower on synnyttänyt markkinoille valtaisat odotukset yhtiön ratkaisujen kasvumahdollisuuksista. Siitä kertoo jo yhtiö arvostuskerroin. Ensi vuoden analyytikoiden konsensusennusteella laskettu P/E-kerroin on 144x.
Harvan kotimaisen pörssiyhtiön kohdalla odotukset on ladattu näin vahvasti seinästä läpi.
Yhtiön viimeinen vuosineljännes ei jätä sijoittajia kylmäksi. Kasvuluvut ovat järisyttävän vakuuttavat.
Kempowerin tilauskanta nousi loka-joulukuussa 119 miljoonaan euroon viime vuoden 13,7 miljoonasta eurosta. Liikevaihto nousi 352 prosenttia 37,8 miljoonaan euroon viime vuoden 8,4 miljoonasta eurosta.
Myös tuloskehitys oli vakuuttavaa, kun operatiivinen liiketulos kääntyi plussalle. Viime vuonna operatiivinen liiketulos oli tappiollinen -1,3 miljoonaa euroa, mutta viimeisellä kvartaalilla lukema nousi plussalle 3,5 miljoonaa euroa.
Kasvu oli vahvaa erityisesti Euroopassa.
”DC-latausmarkkinaa nopeamman kasvumme ansiosta olemme jo johtava toimija pohjoismaisilla markkinoilla ja saavutamme markkinaosuutta nopeasti muualla Euroopassa, jossa liikevaihdon kasvu oli 898 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Lisäksi liikevaihdon kasvu muualla maailmassa alkoi kiihtyä vuoden lopulla”, hehkuttaa Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.
Ristimäen mukaan Kempowerin latausratkaisujen suosio eurooppalaisten sähköautoilijoiden keskuudessa on kasvanut: Kempowerin latauslaitteiden kautta ladattu energia kasvoi 2 500 megawattitunnista tammikuussa 2022 12 000 megawattituntiin joulukuussa 2022.
Latauspisteitä valtavasti lisää Eurooppaan
Brändikyselyn mukaan Kempowerin brändi on vahvistunut eurooppalaisten asiakkaiden ja sähköautoilijoiden keskuudessa, Ristimäki kertoo.
”Sähköautoilijat ympäri Euroopan arvostavat Kempowerin latausratkaisujen luotettavuutta, laatua, käyttäjäystävällisyyttä ja turvallisuutta, mikä todistaa latausteknologiamme vahvuuden toimialalla.”
Yhtiön tuotekehitystiimi on tehnyt töitä seuraavan sukupolven sähköautojen latausratkaisujen tarjoamiseksi asiakkailleen.
”Vuoden viimeisellä neljänneksellä aloitimme adaptiiviseen jännitteeseen perustuvan latausratkaisun toimitukset, jonka myötä Kempower tarjoaa optimaalisen latauksen kaikkien sähköajoneuvojen akkujen jännitteille”, Ristimäki kertoo.
Kempower lanseerasi vuoden viimeisellä neljänneksellä myös linja-autojen lataukseen tarkoitetut pantograph-ratkaisut, joka vahvistavat yhtiön tarjontaa liikennöitsijät asiakasryhmässä.
Kempowerin arvion mukaan DC-latauspisteiden määrä kasvoi Euroopassa yli 50 prosenttia vuonna 2022 vuoteen 2021 verrattuna.
”Euroopan autonvalmistajien liiton hiljattain tekemän tutkimuksen mukaan Euroopassa tarvittaisiin jopa 6,8 miljoonaa julkista latauspistettä vuoteen 2030 mennessä, jotta ehdotettu 55 prosentin hiilidioksidipäästöjen vähennys liikenteessä saavutettaisiin. Tämä vaatii merkittävää kasvua nykyiseen 0,5 miljoonaan julkiseen latauspisteeseen verrattuna Euroopassa. Pitkän aikavälin kehityssuunta huomioiden emme ennusta, että lyhyen aikavälin muutoksilla, kuten sähköautojen rekisteröintien kasvun hienoisella hidastumisella inflaatiosta ja komponenttipulasta johtuen, tai sähkön hintojen nousulla, olisi merkittävää vaikutusta pikalatausmarkkinaan”, toimitusjohtaja toteaa.
Vuoden aikana Kempowerin asema on vahvistunut kaikissa neljässä asiakasryhmässä: latausoperaattorit ja vähittäiskauppaketjut, liikennöitsijät, ajoneuvovalmistajat sekä jälleenmyyjä- ja asennusverkostot.
Ristimäen mukaan rekkojen sähköistymisen odotetaan kehittyvän nopeasti tulevina vuosina, kun keskeiset rekkavalmistajat sähköistävät tarjontaansa nopeasti. Kempower on vahvasti mukana tässä kehityksessä, ja yhtiö allekirjoitti viimeisellä neljänneksellä uuden kansainvälisen sopimuksen pohjoismaisen raskaiden rekkojen valmistajan kanssa.
Lisää tuotantoa Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin
Ristimäen mukaan elektroniikkakomponenttien saatavuus on ollut vuoden aikana haastavaa, mutta hankinta- ja tuotekehitystiimiemme työn ansiosta yhtiö on onnistunut hankkimaan vaadittavia komponentteja ja pystynyt varmistamaan asiakastoimitut.
Kempower ei odota materiaali- tai komponenttihinnoilla olevan merkittävää negatiivista vaikutusta kannattavuuteemme vuonna 2023.
Tuotantokapasiteetin riittävyys on ollut yksi kysymysmerkki Kempowerin kasvusuunnitelmissa.
Vuoden 2022 aikana yhtiö aloitti tuotannon uudessa tehtaassa ja laajensi vuonna 2021 avatun tehtaan tuotantoa. Vuoden 2022 jälkipuoliskolla Kempower alkoi työskennellä kahdessa vuorossa osassa tuotantolinjojaan, jotta yhtiö voi edelleen kasvattaa tuotantokapasiteettiamme.
”Tällä hetkellä arvioimme erilaisia vaihtoehtoja tuotantokapasiteettimme kasvattamiseksi Euroopassa. Jos Kempowerin latausratkaisujen kysynnän kasvu jatkuu, uuden kapasiteetin odotetaan olevan käytössä vuoden 2025 loppuun mennessä”, Ristimäki toteaa.
Vuonna 2022 Kempower päätti mennä Pohjois-Amerikan markkinoille. Suunnitelmaan sisältyy Kempowerin oma juridinen yksikkö ja paikallinen latausratkaisujen kokoonpanotehdas.
Kempower jatkaa vahvan kasvun tavoittelemista kannattavasti. Aikaistettu Pohjois-Amerikan markkinoille meno vuonna 2023 vaikuttaa Kempowerin operatiiviseen liiketulokseen johtuen kustannuksista liittyen rekrytointeihin ja tehtaan perustamiseen. Tavoitteena on, että uusi tuotantokapasiteetti Yhdysvalloissa on käytettävissä vuoden 2023 loppuun mennessä.
Kempower odottaa, että vuoden 2023 liikevaihto on 180–210 miljoonaa euroa, kun se viime vuonna liikevaihto oli 104 miljoonaa euroa. Odotuksissa on siten kasvun hidastuminen viime vuodesta.
Vuoden 2023 operatiivisen liiketuloksen yhtiö arvioi olevan positiivinen ja operatiivisen liiketulosmarginaalin yhtiö odottaa olevan alle 10 prosenttia.
Yhtiön keskipitkän ja pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet eivät ole enää voimassa, ja ne päivitetään pääomamarkkinapäivän yhteydessä huhtikuussa 2023.