
Helsingin pörssin kolmannen vuosineljänneksen tuloskausi on ollut mollivoittoinen, mutta valonpilkkujakin mahtuu sekaan. Yksi sellainen on mediakonserni Sanoma.
Yhtiö julkisti heinä-syyskuun tulosraporttinsa, joka osoitti oikeansuuntaista kehitystä niin myynnissä kuin tuloksessakin.
Konsernin liikevaihto kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä 580 miljoonaan euroon viime vuoden 515 miljoonasta eurosta.
Yhtiön selvästi suurin liiketoiminta-alue Learning kasvatti liikevaihtoa pääasiassa Espanjassa ja Puolassa käynnissä olleet opetussuunnitelmauudistukset, onnistuneesti toteutetut hinnankorotukset sekä Italiassa ja Saksassa elokuussa 2022 tehty yritysosto. Sanoma Learning on yksi Euroopan johtavista oppimisen alan yhtiöistä.

Media Finlandin liikevaihto laski hieman pääasiassa mainosmyynnin laskun myötä. Konsernin vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu oli 6,0 prosenttia, Learningin 9,0 ja Media Finlandin -3,0 prosenttia.
Konsernin operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja kasvoi 179 miljoonaan euroon viime vuoden 148 miljoonasta eurosta. Learningin tulosta vahvistivat oppimateriaalimyynnin vahva kasvu ja ostetun Italian liiketoiminnan positiivinen vaikutus. Media Finlandissa mainosmyynnin lasku johti negatiiviseen tuloskehitykseen.
Analyytikoiden konsensusodotus operatiiviselle liikevoitolle ilman hankintamenopoistoja oli 159 miljoonaa euroa, joten Sanoma ylsi selvään tulosyllätykseen.
Operatiivinen osakekohtainen tulos kasvoi 0,70 euroon viime vuoden 0,61 eurosta.
Toimitusjohtaja Susan Duinhoven kertoo, että Sanoman Learning-liiketoiminnan kolmannen vuosineljänneksen huippusesongilla oli hyvä.
”Espanjassa käynnissä olleen LOMLOE-opetussuunnitelmauudistuksen onnistunut toinen vuosi, pienempi opetussuunnitelmauudistus Puolassa sekä kustannusinflaatioon sopeutumiseksi tehdyt onnistuneet hinnankorotukset kaikissa toimintamaissamme johtivat tammi-syyskuussa vahvaan seitsemän prosentin orgaaniseen kasvuun koko Learning-liiketoimintayksikössä ja 10 prosentin kasvuun oppimateriaaleissa”, Duinhoven kertoo.
Duinhovenin mukaan Espanjassa opetussuunnitelmauudistuksen viimeisen vaiheen luoma kasvu sisälsi myös vuodelta 2024 siirtynyttä myyntiä, minkä lisäksi kolmannen vuosineljänneksen myyntiä kiihdytti edellisvuoteen verrattuna huomattavasti aikaistunut myyntisykli.
Hollannissa puolestaan oppimateriaalimyynnin vahvaa kasvua tasasi tappiollisten jakelusopimusten suunniteltu päättäminen. Italiassa sekä integraatio että huippusesongin myynti ja taloudellinen kehitys etenivät onnistuneesti Sanoman suunnitelmien mukaan.
Toimitusjohtaja kertoo, että Media Finlandin vertailukelpoinen tilausmyynti kasvoi maltillisesti hinnankorotusten ansiosta kokonaistilaajamäärän laskiessa hieman.
”Tiimimme eri puolilla liiketoimintaa jatkoivat hyvien hankkeiden tuomista markkinoille tarjoomamme laajentamiseksi. Syyskuussa alkanut yhteistyömme Elisan kanssa on hyvä esimerkki kahden vahvan kotimaisen toimijan yhteishankkeesta paikallisten suoratoistopalveluiden sisältöjen laajentamiseksi. Se vahvistaa entisestään Ruudun tarjontaa ja asemaa paikallisena ensisijaisena suoratoistopalveluna”, hän kertoo.
Mainosmyynnin lasku jatkui haastavassa toimintaympäristössä, mikä vaikutti kielteisesti Media Finlandin tulokseen.
Lähiajan tilanteen yhtiö ei odota muuttuvan aiemmin arvioidusta. Sanoma vain tarkentaa vuoden 2023 näkymiään.
Vuonna 2023 Sanoma odottaa konsernin raportoidun liikevaihdon olevan 1,38–1,4 miljardia euroa, kun vuosi sitten liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa. Konsernin operatiivisen liikevoiton ilman hankintamenojen poistoja yhtiö odottaa olevan 165–175 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli 189 miljoonaa euroa.
Sanoma arvioi, että Suomen mainosmarkkina laskee hieman neljännellä vuosineljänneksellä, ja konsernin toimintamaissa, erityisesti Suomessa, talouden lievä taantuma jatkuu.
Aiemmin helmikuussa yhtiö oli odottanut 1,35–1,4 miljardin euron liikevaihtoa ja 150-180 miljoonan euron operatiivista liikevoittoa ilman hankintamenojen poistoja.