Musti Groupin osake on yli 13 prosentin laskussa aamupäivällä maanantaina.
Lemmikkielintarvikeketju Musti Group kertoi perjantaina, että sille oli tullut reklamaatioita koiranruokatuotteesta SMAAK Herkkä kala viljaton. Näiden reklamaatioiden perusteella yhtiö kertoi epäilevänsä laatuvirhettä kyseessä olevissa tuote-erissä.
Perjantaihin mennessä Musti Group oli saanut tuotteesta viisi virallista reklamaatiota. Perjantai-illan aikana ja lauantaiaamulla yhtiö on saanut lukuisia uusia yhteydenottoja kyseisiin tuote-eriin liittyen.
Yhtiön mukaan nämä tuote-erät on yhtiön mukaan poistettu Musti ja Mirrin myynnistä myymälöistä ja verkkokaupasta. Musti Group kertoi ottavansa asian erittäin vakavasti ja se on ryhtynyt välittömästi toimenpiteisiin heti ensimmäisen reklamaation jälkeen.
Musti Group aikoo tehdä kaikkensa selvittääkseen ilmenneiden oireiden syyn mahdollisimman pian. Yhtiö tutkii myös tuotteen ja kyseisen erän laboratoriossa Suomessa. Ennen tutkimusten valmistumista Musti ei pysty ennakoimaan, mikä oireet on aiheuttanut. Tuotteiden korkean lämpökäsittelyn vuoksi bakteeriperäiset syyt ovat epätodennäköisiä.
Musti on tapauksen alusta lähtien tehnyt yhteystyötä Ruokaviraston, kuluttajaviranomaisten, eläinlääkärien ja raaka-ainetoimittajien kanssa.
Lauantaina yhtiö kertoi, että reklamaatioiden perusteella lemmikkien oireet ovat olleet vaihtelevia. Niihin on kuulunut pahoinvointia, raajojen tilapäistä heikkoutta ja väsymystä.
Maanantaina Musti julkaisi kuitenkin uuden tiedotteen, jonka mukaan useilla koirilla on esiintynyt vakavia oireita.
Kukuisia koiria on joutunut eläinlääkärihoitoon koiranruoan mahdollisesti aiheuttamien oireiden takia, kertoo Helsingin Sanomat. HS:n teettämään verkkokyselyyn vastanneet koiranomistajat kuvailivat lemmikkiensä oireita rajuiksi.
Markkinoilla tapahtumat tulkitaan vakavaksi mainehaitaksi yhtiölle. Yhtiötä saattavat uhata myös mahdolliset korvausvaatimukset.
Musti Group ei ole toistaiseksi suostunut ottamaan kantaa mahdollisiin eläinlääkärikulujen korvauksiin.
Yhtiön operatiivinen johtaja Pamela Nelimarkka kertoo Ylelle, että korvauskysymykseen voidaan palata vasta, kun tapaus on selvitetty kunnolla. Yhtiö tutkii tuotteet ensin laboratoriossa, ja laboratoriokokeiden valmistuminen kestää noin kaksi viikkoa, Nelimarkka kertoo.
Musti ja Mirri pyytää edelleen asiakkaitaan tekemään reklamaation mahdollisista koiran saamista oireista asiakaspalveluun osoitteeseen asiakaspalvelu@mustijamirri.fi. Ruoan voi palauttaa myös ilman alkuperäistä pakkausta tai kuittia Mustin ja Mirrin myymälään.

Petri Hernesniemi
6.11.2023 at 12:35
Mitä väliä jollain osakkeella. Miten ne koirat voi?
Jorma Erkkilä
6.11.2023 at 12:44
Ei mitään väliä, jos verrataan koirien hyvinvointiin.
SalkunRakentaja on kuitenkin sijoitus- ja taloussivusto, joten haluamme tällaisissakin uutisissa tuoda esiin sijoittajan näkökulman. Juttu keskittyy kuitenkin pääosin käsittelemään koirien tilannetta.