Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä sekä sähköpostitse että tekstiviesteinä. Viestissä saatetaan vaatia esimerkiksi maksamattomia veroja tai kertoa veronpalautuksesta, jota ei ole olemassa.
Huijausviestien lisäksi Verohallinnon asiakkaita on yritetty houkutella huijaussivustoille hakukoneiden tarjoamien linkkien avulla.
Tyypillisesti huijausviestissä kerrotaan pankkitiliä tai luottokorttia koskevasta ongelmasta tai ilmoitetaan esimerkiksi noutamista odottavasta paketista, ja vastaanottajan pitäisi viestin mukaan toimia nopeasti.
Verohallinnon mukaan huijauksia tapahtuu myös puhelimessa. Puhelinnumeroitakin on mahdollista väärentää, eli puhelu voi näyttää tulevan luotettavan oloisesta numerosta.
Verohallinnon asiointipalveluun ei yleensä pääse ilman tunnistautumista. Verohallinnon asiointipalveluissa käytetään aina suojattua yhteyttä, jos palvelussa näytetään asiakkaille verotustietoja tai pyydetään ilmoittamaan niitä.
Huijaussivustoissa ei yleensä ole vastaavaa tunnistautumista tai tunnistautumiseen pyydetään muita keinoja, kuten luottokortin numeroa. Verohallinnon mukaan uusimmissa huijauksissa myös tunnistautumissivu voi näyttää lähes aidolta. Sen takia on tärkeää, että veroasiointi tehdään OmaVeroon Verohallinnon omilta verkkosivuilta (www.vero.fi/omavero). Osoite on syytä kirjoittaa itse osoitekenttään, eikä sivulle kannata mennä hakukoneen kautta.