
Teslan toimitusjohtaja Elon Musk kertoi keskiviikon puhelussaan analyytikoille, että kiinalaiset täyssähköautojen valmistajat tuhoavat useimmat kilpailijat, mikäli kaupan esteitä ei luoda.
Musk antoi varoituksen muille autonvalmistajille: kiinalaiset autonvalmistajat kilpailevat tasavertaisilla toimintaedellytyksillä lähes kaikkien muiden kanssa.
”Havaintomme on yleisesti ottaen, että kiinalaiset autoyhtiöt ovat maailman kilpailukykyisimpiä autoyhtiöitä. Jos kaupan esteitä ei luoda, ne tuhoavat useimmat muut autoteollisuuden yritykset maailmassa”, hän sanoi keskiviikkona Teslan tulospuhelussa.
Muskin suhtautuminen kiinalaisiin sähköautoihin on muuttunut merkittävästi vuodesta 2011, jolloin hän vähätteli kiinalaisyritysten valmistamien autojen laatua. Viime toukokuussa hän kuitenkin myönsi, että kiinalaisen BYD:n autot olivat ”erittäin kilpailukykyisiä”.
BYD ohittanut jo Teslan
BYDistä on tullut kenties Teslan vakavin haastaja.
BYD on viime vuonna syrjäyttänyt Teslan maailman myydyimpänä sähköautomerkkinä, kun kiinalaisvalmistaja myi viime vuoden loka-joulukuussa yli 526 000 täyssähköautoa, noin 40 000 enemmän kuin Tesla samalla ajanjaksolla.
Kiina on pyrkinyt aggressiivisesti saavuttamaan hallitsevan aseman maailmanlaajuisilla EV-markkinoilla.

Kiinan keskushallinto haluaa, että sen kaksi suurinta sähköautojen valmistajaa tuottavat 10 prosenttia myynnistään ulkomailla vuoteen 2025 mennessä, mutta se ei ole ilmoittanut, mitkä yritykset siihen kuuluvat. Analyytikot uskovat kuitenkin, että BYD:n on oltava toinen näistä kahdesta tuotannon ja myyntivolyymin vuoksi, The South China Morning Post kertoi.
Peking on myöntänyt Kiinan sähköautosektorille runsaasti tuotantotukia, jotta siitä saataisiin maailmanlaajuisesti kilpailukykyinen teollisuudenala. Hallituksen tuki on nyt herättänyt länsimaiden lainsäätäjien huomion.
Kiinalla on jo nyt vahva ote sähköautojen valmistuksesta. Vuonna 2022 Kiinan osuus sähköautojen viennissä oli 35 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 25 prosenttia. Maa ohitti Saksan maailman toiseksi suurimpana autoviejänä. Kiinan autoteollisuuden kauppatase kääntyikin vuonna 2022 ensimmäistä kertaa positiiviseksi.
Käynnissä sähköautojen hintasota
Viime syyskuussa Euroopan komissio käynnisti tukien vastaisen tutkinnan kiinalaisista sähköautomerkeistä. Muutamaa kuukautta myöhemmin Bidenin hallinto kielsi kiinalaisvalmisteisia osia käyttäviä ajoneuvoja saamasta kuluttajille verohyvityksiä. Tesla hankkii osan osistaan kiinalaiselta akkuvalmistajalta CATL:ltä.
Yhdysvallat perii 25 prosentin maksun kiinalaisista tuontiautoista kaikkeen autojen tuontiin sovellettavan yleisen 2,5 prosentin tullin lisäksi. Donald Trumpin hallinto asetti Kiinaan keskittyvän tullin, jota Joe Bidenin hallinto on jatkanut.
Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen on sanonut, että ajoneuvojen hinnat pysyivät ”keinotekoisen alhaisina” valtion tukien ansiosta. Euroopan unioni soveltaa tällä hetkellä 10 prosentin tullia maahantuotuihin ajoneuvoihin.
Kiina asettaa myös tuontitulleja ulkomailla valmistetuille autoille niiden alkuperämaasta riippuen. Tesla kohtaa Kiinassa, maailman suurimmilla sähköautomarkkinoilla, useita kilpailijoita, ei vain BYD:n.
Yhdysvaltalainen autonvalmistaja auttoi sytyttämään hintasodan Kiinassa vuoden 2023 alussa, ja se on jatkanut hintojen alentamista yrittäessään vallata markkinaosuutta. Tesla alensi Model 3- ja Model Y -autojensa hintoja jälleen aiemmin tässä kuussa.
Musk on pyrkinyt tekemään autoistaan edullisempia asiakkaille, mutta sen seurauksena yhtiön katteet ovat kuitenkin kärsineet ja sijoittajat ovat ilmaisseet huolensa.
Amerikkalaisyhtiön oikaistu osakekohtaisen tulos jäi viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä 0,71 dollariin, kun konsensusodotus oli 0,73 dollaria. Vuotta aiemmin oikaistu osakekohtainen tulos oli 1,19 dollaria. Operatiivinen käyttökate jäi 8,2 prosenttiin, kun vuotta aiemmin se oli 16 prosenttia.
Tesla vastaa haasteeseen ”seuraavan sukupolven” autoilla
Keskiviikkona Musk myönsi, että Tesla oli saavuttamassa ”kustannusten laskun luonnollisen rajan” nykyisillä tuotteillaan.
Yhtiö aikoo aloittaa halvemman, massamarkkinoille tarkoitetun kompaktin crossoverin, koodinimeltään ”Redwood”, valmistamisen vuoden 2025 puolivälissä kilpailemaan edullisten kilpailijoiden kanssa, uutisoi Reuters tiistaina.
Musk vahvisti keskiviikkona, että Tesla odottaa aloittavansa seuraavan sukupolven täyssähköautojen tuotannon texasilaisessa tehtaassaan vuoden 2025 jälkipuoliskolla.
Tesla ei keskiviikkona antanut koko vuoden ohjeistustavoitetta ja varoitti hitaammasta kasvusta ensi vuonna. Yhtiön mukaan sen ajoneuvomäärän kasvuvauhti voi olla huomattavasti alhaisempi kuin vuonna 2023 saavutettu kasvuvauhti, kun yhtiön tiimit työskentelevät seuraavan sukupolven ajoneuvon lanseeraamiseksi Gigafactory Texasissa.
Kiinalaiset sähköautojen valmistajat osaavat pitää kustannukset kurissa vakaan toimitusketjun avulla. Kilpailun ja ylikapasiteetin lisääntyessä Kiinassa monet autonvalmistajat pyrkivät nyt laajentamaan nopeasti toimintaansa ulkomailla, kertoo Reuters.