Finnair kuljetti maaliskuussa 918 900 matkustajaa, mikä oli 3,6 prosenttia vähemmän kuin maaliskuussa 2023. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 0,3 prosenttia. Matkustajakäyttöaste oli 75 prosenttia laskien 2,7 prosenttiyksikköä vertailukaudesta.
Finnair ei tiedotteessaan kerro syytä matkustajamäärien laskuun, mutta oletettavasti ainakin Suomen lakoilla on ollut vaikutuksensa liikennemääriin.
Matkustajamäärät laskivat viime vuoden maaliskuusta 3,5 prosenttia Aasian-liikenteessä ja 17,9 prosenttia Pohjois-Amerikan-liikenteessä. Euroopan-liikenteessä matkustajamäärät pienenivät 0,5 prosenttia, Lähi-idän-liikenteessä 11,7 prosenttia ja kotimaanliikenteessä 7,3 prosenttia.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi kuitenkin maaliskuussa 3,9 prosenttia vertailukaudesta. Kun lentokoneiden ulosvuokraukset miehistöineen lasketaan mukaan, kasvua oli 2,8 prosenttia.
Aasian-liikenteen tarjonta kasvoi vertailukaudesta 13,5 prosenttia, mikä johtui esimerkiksi Japanin ja Etelä-Korean lisäkapasiteetista. Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta puolestaan pieneni 11,6 prosenttia. Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 2,1 prosenttia. Lähi-idän kapasiteetti laski 7,3 prosenttia pääasiassa peruttujen Israelin-lentojen takia. Kotimaanliikenteen tarjonta kasvoi 4,9 prosenttia.
Kokonaisrahti- ja postitonnit nousivat 8,6 prosenttia vertailukaudesta Aasian- ja Euroopan-liikenteen kasvaneen kapasiteetin myötä. Myydyt rahtitonnikilometrit nousivat 9,2 prosenttia.
Lentoyhtiön liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa 5,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 727 miljoonaa euroa. Analyytikoiden konsensusodotus oli 751 miljoonan euron liikevaihto. Matkustajamäärä kasvoi 6,5 prosenttia 2,6 miljoonaan matkustajaan, ja tarjotut henkilökilometrit kasvoivat 10,5 prosenttia.
Vertailukelpoinen liiketulos nousi viime vuoden 17,9 miljoonasta eurosta 22,5 miljoonaan euroon, kun analyytikoiden konsensusodotus oli 27 miljoonan euron liikevoitto. Toteuma jäi siis analyytikoiden odotuksista jonkin verran.
Lentoyhtiö odottaa kansainvälisen lentoliikenteen jatkavan kasvuaan vuonna 2024. Riskit liittyen inflaation ja kohonneen korkotason nousun vaikutuksista kysyntään ja kustannuksiin ovat kuitenkin edelleen koholla aiheuttaen toimintaympäristön epävarmuutta.
Myös kansainväliset konfliktit ja maailmanpoliittinen epävakaus aiheuttavat toimintaympäristön epävarmuutta. Nämä tekijät saattavat vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.
Analyytikot odottavat lentoyhtiöltä kohtuullista liikevaihdon virkoamista vuonna 2024. Konsensusennuste liikevaihdolle tänä vuonna on 3,2 miljardia euroa, kun viime vuoden liikevaihto oli 3,2 miljoonaa euroa.
Oikaistussa liikevoitossa analyytikoiden konsensusennuste ei sen sijaan povaa kasvua, kun ennuste tälle vuodelle on 185 miljoonaa euroa. Se on lähes sama lukema kuin viime vuoden 184 miljoonaa euroa. Oikaistun liikevoiton konsensusennuste ei ole juurikaan noussut viime kuukaisina.
Finnairin hinnat on pilvissä.Esim. Helsinki-Bangkok-Helsinki maksaa n.300 euroa enemmän kuin Lufthansalla
Jokainen ymmärtää kun hinnat nousee ja palvelu heikkenee, pisteiden arvo putoaa ym, niin miksi matkustaa Finnairilla
Norwegian on parempi ja edullisempi, pysyy aikatauluissa paremmin. Ei Finnair Plus ole edes hyvä juttu.