Harvia allekirjoittanut sopimuksen ThermaSol Steam Bath LLC:n koko osakekannan ostamisesta. ThermaSol on johtava premium-höyrysuihkujen ja -höyrysaunojen valmistaja Yhdysvalloissa.
Harvian mukaan yrityskauppa täydentää yhtiön saunaratkaisujen valikoimaa houkuttelevassa höyrysaunasegmentissä sekä tukee kasvua Yhdysvalloissa ja sen johtavaa asemaa maailmanlaajuisena saunaratkaisuja toimittavana yhtiönä.
Kauppahinta on 30,4 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, ja se on ehdollinen tavanomaisille oikaisuille. Harvia rahoittaa yritysoston 20 miljoonan euron kertalyhenteisellä lainalla ja kassavaroistaan.
”Yritysosto tukee strategisia painopistealueitamme – kokonaisvaltaisten saunakokemusten tarjoamista, strategisesti tärkeiden markkinoiden voittamista ja yrityskauppojen kautta alan aktiivisena konsolidoijana toimimista. ThermaSolin lämminhenkinen perheyrityksen kulttuuri ja tavoite tuoda markkinaan alan johtavia ratkaisuja sopivat myös hyvin yhteen Harvian kulttuurin ja tavoitteiden kanssa”, sanoo Harvian toimitusjohtaja Matias Järnefelt.
Mikä on ThermaSol?
Vuonna 1958 perustettu ThermaSol on perheomisteinen, johtava höyryratkaisujen valmistaja Yhdysvalloissa ja yksi maan suurimmista toimijoista kotitalouksille suunnattujen höyryratkaisujen markkinalla. Sen pääkonttori sijaitsee Teksasin osavaltion Round Rockissa.
ThermaSol tunnetaan Yhdysvaltojen markkinoilla höyryratkaisujen erityisosaajana, joka myy premium-tuotteita. Yhtiö on kerryttänyt yli 65 vuoden aikana vahvaa osaamista höyryratkaisuissa, ja se kehittää uusia innovaatioita esimerkiksi älykkäiden höyrysuihkujen saralla.
ThermaSol keskittyy ensisijaisesti höyrysaunoihin ja -suihkuihin, ja sen tuotevalikoima sisältää höyrygeneraattoreita, höyrysuuttimia ja suihkuttimia, digitaalisia ohjauskeskuksia, älysuihkukomponentteja sekä lisävarusteita. Lisäksi yhtiö toimii sisä- ja ulkosaunojen sekä perinteisten kiukaiden jakelijana. Näissä tuoteryhmissä ThermaSol on ollut ennen yrityskauppaa Harvia-konsernin asiakas. Yhtiöllä on oma suunnittelu- ja kokoonpanolaitos Teksasissa, ja sen palveluksessa on noin 40 työntekijää.
Vuonna 2023 ThermaSolin liikevaihto oli 14,4 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja oikaistu käyttökate 2,5 miljoonaa dollaria. Yhtiön toiminta jatkuu entisellään, ja ThermaSol jatkaa itsenäisenä tuotemerkkinä osana Harvia-konsernia.
Lisäksi Harvian ja ThermaSolin kyvykkyydet täydentävät toisiaan erittäin hyvin, Järnefelt uskoo.
”Näemme merkittävää potentiaalia esimerkiksi nykyisen höyryratkaisuvalikoiman laajentamisessa eri hintaluokkiin Harvian volyymimyyntivalmiuksien tuella sekä ThermaSolin digitaalisen tarjooman, kuten edistyksellisten ohjauskeskusten, hyödyntämisessä. ThermaSolin sijainti lähellä Austinin kaupunkia on myös houkutteleva ajatellen kaupallisia ja asiakastoimintojamme alueella”, Järnefelt lisää.
Yritysoston strategiset perusteet
Harvian tavoitteena on olla sauna-alan globaali johtaja eri saunatyypeissä. ThermaSolin ostaminen tuo Harvialle merkittävää jalansijaa höyrysaunamarkkinassa ja keskeisiä kyvykkyyksiä, joiden avulla yhtiö voi kasvattaa ja kehittää höyryratkaisuliiketoimintaansa tehokkaasti.
Tällä hetkellä yli 90 prosenttia Harvian liikevaihdosta koostuu perinteisiin saunoihin liittyvistä tuotteista ja ratkaisuista.
ThermaSol on rakentanut maanlaajuisen jakeluverkoston, joka koostuu putkiasennustarvikkeiden tukkumyyjistä sekä keittiö- ja kylpyhuonemyymälöistä. Yhtiö tavoittaa kotitaloudet myös hyödyntämällä edistyksellisesti digitaalisia markkinointikanavia. Tällä hetkellä yhtiö toimii vain Yhdysvalloissa.
Entistä vahvempien höyryratkaisukyvykkyyksien ja -valikoiman ansiosta Harvia voi kasvattaa höyryratkaisujen osuutta sen liiketoiminnasta ja tarjota kokonaisvaltaisen saunakokemuksen. Lisäksi yritysosto tukee vahvan kasvun jatkamista Pohjois-Amerikassa eri hintaluokissa, kategorioissa ja kanavissa, mikä on yksi Harvian strategisista painopistealueista.
Vuonna 2023 Pohjois-Amerikan saunamarkkinan koko oli arviolta 800 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, ja höyryratkaisujen osuus markkinasta oli noin 20 prosenttia. Yhdysvaltain höyrysaunamarkkinan ennustetaan kasvavan vuosittain noin viisi prosenttia vuoteen 2028 saakka.
Yrityskauppa tuo synergiaetuja
Yritysoston seurauksena Harvian nettovelka nousee 37,6 miljoonasta eurosta vuoden 2023 lopussa 64,9 miljoonaan euroon ja korolliset rahoitusvelat 75,4 miljoonasta eurosta 95,4 miljoonaan euroon. Yritysoston jälkeen Harvian omavaraisuusaste on 44 prosenttia, kun se oli 51 prosenttia vuoden 2023 lopussa.
Harvia odottaa yritysoston tuovan noin 1,7 miljoonan euron vuosittaiset synergiaedut vuoden 2027 loppuun mennessä. Tärkeimmät tunnistetut synergian lähteet ovat hankinta ja logistiikka, markkinointi, ristiinmyynti, jakelu sekä Harvia US -yritysten yhteinen johto.
Yritysostoon sekä sen jälkihoitoon ja integrointiin liittyvät kertaluonteiset kulut ovat arviolta yhteensä 1,4 miljoonaa euroa jakautuen vuosille 2024–2026.
Järjestelyn toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Harvia odottaa saavansa yrityskaupan päätökseen heinäkuussa 2024. Harvia raportoi ThermaSolin osana Harvian lukuja vuoden 2024 kolmannesta neljänneksestä, elokuusta 2024 alkaen.
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Yritysjärjestelyllä ei ole vaikutusta Harvian liikevaihtoon, kannattavuuteen ja velkaantumisasteeseen liittyviin pitkän aikavälin tavoitteisiin.
Harvian strategia
Harvia järjesti toukokuun lopussa pääomamarkkinapäivän, jossa yhtiö esitteli strategiapäivityksensä.
Yhtiö pyrkii tekemään saunasta kokonaisvaltaisemman kokemuksen tarjoamalla kattavan valikoiman kaikkia saunatyyppejä, kylmäaltaita, kylpytynnyreitä ja muita saunaan liittyviä tuotteita ja ratkaisuja sekä tuomalla markkinoille jatkuvasti uusia, innostavia innovaatioita, joissa on edistyksellinen muotoilu, huippuluokan käyttökokemus ja erinomaisia digitaalisia ratkaisuja.
Kasvutavoitteidensa tukemiseksi Harvia keskittyy lisäämään saunajärjestelmien ja kokonaisratkaisujen myyntiä. Harvian tavoitteena on myös kasvattaa höyry- ja infrapunasaunojen osuutta Harvian liiketoiminnasta sekä orgaanisesti että yrityskauppojen kautta.
Harvia jatkaa kasvupanostuksia erityisesti strategisesti tärkeillä markkinoilla Euroopan ulkopuolella.
Pohjois-Amerikassa yhtiön tavoitteena on jatkaa vahvaa kasvua kaikissa hintaluokissa, tuoteryhmissä ja kanavissa. Kasvua tukevat muun muassa investoinnit Lewisburgin tehtaan toiminnan laajentamiseen. APAC- ja MEA-alueella Harvia jatkaa markkinoiden aktiivista kehittämistä valituissa korkean potentiaalin maissa, kuten Japanissa. Vakiintuneilla, perinteisillä Euroopan saunamarkkinoilla yhtiö keskittyy asemansa jatkuvaan vahvistamiseen ja kasvuun myös lyhyellä aikavälillä markkinoiden elpyessä.
Harvian keskeinen tavoite on myös toimia alan aktiivisena konsolidoijana yrityskauppojen kautta.