
Googlen emoyhtiö Alphabet julkaisi vahvan tulosraportin vuoden 2025 ensimmäiseltä neljännekseltä, ylittäen analyytikoiden odotukset ja osoittaen vahvaa kasvua ydinliiketoiminnoissaan.
Yhtiön liikevaihto nousi 90,2 miljardiin dollariin, mikä on 12 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Osakekohtainen tulos oli 2,8 dollaria, selvästi analyytikoiden 2,0 dollarin konsensusennusteita parempi. Vuotta aiemmin osakekohtainen tulos 1,9 dollaria.
Nettotulos nousi 34,5 miljardiin dollariin, mikä tarkoittaa peräti 49 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.
Positiivisen tuloksen taustalla oli vahva kehitys Alphabettin keskeisissä tulonlähteissä.
Googlen mainostulot ylsivät lähes 67 miljardiin dollariin, kun ne vuotta aiemmin olivat 62 miljardia, ja ylittivät odotukset hieman. Hakukoneliiketoiminta oli jälleen kasvun moottori, tuottaen 50,7 miljardia dollaria, ja YouTuben mainostulot olivat 8,9 miljardia, molemmat selvästi nousseet vuodentakaisesta.
Googlen tilaus-, alusta- ja laitesegmentti, johon kuuluvat esimerkiksi Google One ja YouTube-tilaukset, kasvoi myös kaksinumeroisesti ja tuotti 10,4 miljardia dollaria.
Google Cloud erottui tärkeänä kasvun veturina, kun sen liikevaihto kasvoi 28 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna 12,3 miljardiin dollariin. Segmentin käyttökate lähes kaksinkertaistui 17,8 prosenttiin, mikä osoittaa merkittävää edistystä kannattavuuden saavuttamisessa kovassa pilvikilpailussa.
Google Cloudin vahva kehitys on seurausta Alphabettin jatkuvista investointoinneista tekoälyyn ja pilvi-infrastruktuuriin, sillä investoinnit kasvoivat 43 prosenttia 17,2 miljardiin dollariin neljänneksellä.
Alphabettin johto korostaa tekoälyn merkitystä yhtiön kasvun perustana. Toimitusjohtaja Sundar Pichai nostaa esiin Gemini 2.5 -tekoälymallin käyttöönoton. Tekoälyä hyödyntävät ominaisuudet, kuten Searchin AI Overviews, palvelevat nyt yli 1,5 miljardia käyttäjää kuukaudessa.
”Tämä neljännes oli erittäin jännittävä, kun otimme käyttöön Gemini 2.5:n, älykkäimmän tekoälymallimme, joka saavuttaa läpimurtoja suorituskyvyssä ja jonka laajasti tunnustetaan olevan alan paras malli. Tämä on poikkeuksellinen perusta tulevalle innovaatiollemme. Keskitymme tuomaan tämän ihmisten ja asiakkaiden ulottuville kaikkialla”, toimitusjohtaja toteaa.
Yhtiö ylitti myös 270 miljoonan maksavan tilaajan rajan kuluttajatuotteissaan, vahvan kysynnän vetämänä erityisesti YouTuben ja Google Onen osalta.
Operatiivisten saavutusten lisäksi Alphabet ilmoitti viiden prosentin korotuksesta neljännesvuosittaiseen osinkoonsa, joka nousee nyt 0,21 dollariin osakkeelta, ja valtuutti uuden 70 miljardin dollarin osakkeiden takaisinostojen ohjelman.
Nämä pääomanpalautukset omistajille sekä tulosylitys saivat Alphabettin osakekurssin nousemaan 4,6 prosenttia tulosjulkistuksen jälkeen jälkipörssissä. Osake saavutti neljän viikon korkeimman tasonsa jälkimarkkinoilla.
Vaikka yhtiön Other Bets -segmentti jatkoi tappiollista kehitystään, Alphabettin kokonaisrahoitusasema pysyi vahvana, ja vapaa kassavirta kasvoi 13 prosenttia vuodentakaisesta lähes 19 miljardiin dollariin neljänneksellä.