Nokian strategia: Windows-alusta halvempiin puhelimiin

sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja, sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Nokialla ei ole suunnitelmia laajentaa puhelinvalikoimaansa Android-puhelimiin. Sen sijaan yhtiön halvempien puhelinten strategia perustuu kahteen tuotteeseen: halvempiin windows phone –puhelimiin sekä Asha-tuoteperheeseen. 

Viime aikoina Nokian ympärillä on vellonut suosituksia, joiden mukaan yhtiön tulisi ottaa myös Android-puhelimet mukaan tuotevalikoimaansa.

Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop katkaisee Android-spekuloinneilta siivet. Yhtiön osavuosikatsauksen yhteydessä pidetyssä tiedotustilaisuudessa Elop kertoi, että yhtiö jatkaa edelleen panostuksia windows-puhelimiin ja halvimmassa hintaluokassa Asha-tuoteperheeseen. ”Emme ole sellaisessa tilanteessa , jossa harkitsisimme muita kuin windows-puhelimia ja Asha-puhelimiin liittyviä toimenpiteitä”, Elop painotti tiedotustilaisuudessa.

Nokian strategiana on tehdä halvimman hintaluokan Asha-puhelimista kilpailukykyinen vaihtoehto Android-puhelimille. Asha-puhelimissa Nokia keskittyy supistamaan laitteen koko elinkaaren tuottamia kustannuksia käyttäjälle.

Windows-puhelimissa Nokia panostaa Elopin mukaan tuotevalikoimaan laajentamiseen.  Yhtiö jatkaa kehitystyötä Microsoftin kanssa tavoitteenaan tuoda Windows phone –alusta jatkuvasti edullisempiin tuotteisiin.

Nokia onkin jo ilmoittanut tuovansa vuoden 2013 tammi-maaliskuussa markkinoille korkeamman hintaluokan Lumia 920 ja Lumia 820 rinnalle edullisemman Lumia 620 –mallin. Puhelimen verottomaksi myyntihinnaksi on ilmoitettu noin 190 euroa.

Nokian tulevaisuutta ei kuitenkaan luultavimmin ratkaise halvempien puhelinten, vaan kalliimpien älypuhelinten myynnin kehitys. Nokian lippulaivamallin Lumia 920:n myyntiluvut eivät ole vakuuttaneet sijoittajia ja Nokiaa seuraavia analyytikkoja.

Tutkimuslaitos Strategy Analytics arvioi, että viime vuoden viimeisen kvartaalin älypuhelinmarkkinoilla Nokian osuus oli vain kolme prosenttia. Vielä vuosi aiemmin Nokian osuus oli 12,5 prosenttia. Kalliiden älypuhelinten markkinat ovat yhä enemmän kahden kauppa: Samsungin ja Applen osuus on yhteensä yli 50 prosenttia.

Strategy Analycicsin analyytikko Linda Sui toistaa usein mediassa viime aikoina esitetyn arvion, että Nokialta ydinongelmana on sellaisen huippumallin puutuminen, joka voisi uskottavasti haastaa Samsungin S3:n ja Applen iPhonen.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Kauanko härkämarkkinat jatkuvat?

Seuraava artikkeli
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Omaisuuden jako lapsille kannattaa suunnitella tarkoin