Hintakampanjointi syö Elisan marginaalia

sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja, sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Teleoperaattori on haasteellisen paikan edessä. Yhtiön markkina-alue on Suomi, jossa liittymien määrän kasvu on rajallista ja kasvava hintakilpailu syö katemarginaalia. Yhtiön on siksi löydettävä elintilaa uusista mobiili- ja viestintäpalveluista.  

Elisa ei ole mikään kasvuyhtiö. Vuoden 2012 liikevaihto oli suurin piirtein vuoden 2011 tasolla, ja viimeisellä vuosineljänneksellä liikevaihto laski jonkin verran vuoden 2011 viimeiseen vuosineljännekseen verrattuna.

Elisan mukaan mobiilipalvelujen ja perinteisen kiinteän verkon palvelujen käytön väheneminen sekä yhdysliikennehintojen aleneminen laskivat liikevaihtoa viimeisellä vuosineljänneksellä.

Uusia palveluita

Vaikka euromääräinen kasvu sakkaa, volyymit lisääntyvät. Mobiililiittymäkannan kasvu nimittäin jatkui ja liittymämäärä lisääntyi vuoden aikana lähes 290 000 liittymällä. Myös kiinteän verkon laajakaistaliittymien määrä jatkoi kasvuaan lähes 19 000 liittymällä. Vuoden viimeisellä neljänneksellä mobiililliittymissä oli kasvua yli 19 500 liittymää ja kiinteän laajakaistaliittymissä kasvumäärä oli noin 7 000 liittymää.

Elisan mukaan liittymäkannan ja datapalvelujen käytön kehitys jatkui myönteisenä. Älypuhelinmarkkina kasvaa nopeasti, sillä lähes 90 prosenttia myydyistä matkapuhelimista on älypuhelimia. Älypuhelimien yleistyminen ja 4G-nopeuksien parempi saatavuus lisäävät mobiilidatapalvelujen käyttöä entisestään, Elisa arvioi.

Myös uusien visuaalisten viestintäpalvelujen (videoneuvottelupalvelujen), IT-ulkoistamisen ja IPTV-viihdepalvelujen markkinoiden myönteinen kehitys on yhtiön mukaan jatkunut. Myös muiden kuluttajille suunnattujen uusien online-palvelujen kysyntä kasvaa.

Mobiililiittymäkannan kasvusta huolimatta myynti junnaa paikallaan. Syynä ovat hintakampanjointi ja yleinen talousepävarmuus, jotka ovat olleet Elisan kannattavuuden riippakiviä. Hintakampanjointi lisääntyi Suomen operaattorimarkkinoilla loppuvuodesta, mikä näkyi Elisan kannattavuudessa.

Elisan käyttökate% oli loka-joulukuussa vajaat 31 prosenttia, kun edellisvuoden loka-joulukuussa se oli ollut 33 prosenttia.

Mistä Elisalle tulosajuri?

Mistä Elisa voisi hakea kasvua? Siinä on yhtiöllä pähkinä purtavaksi. Elisan päämarkkina-alue on Suomi, missä matkapuhelinten määrä asukasta kohden on maailman suurimpia ja liittymämäärän kasvu siksi rajallista. Lisäksi Elisan kiinteän verkon puhelinliikenteen volyymi on vähentynyt viime vuosina. Nämä tekijät voivat rajoittaa kasvumahdollisuuksia.

Kaiken kukkuraksi Elisa odottaa Suomen makrotalousympäristön pysyvän heikkona etenkin vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla. Kilpailutilanne Suomen televiestintämarkkinoilla jatkuu haasteellisena.

Elisalla on kaksi tietä tuloskasvuun: tuottavuuden parantaminen ja uusien palveluiden kehittäminen.

Vuositasolla yhtiö tavoitteleekin hankalasta toimintaympäristöstä huolimatta edellisvuoden liikevaihtoa. Kuitenkin esimerkiksi sijoituspalvelutalo FIM:n mielestä tämä vaikuttaa kuitenkin nykyvalossa melko rohkealta.

Elisa on ollut pitkään hyvä osingonmaksaja. FIM näkee kuitenkin tässäkin kasvanutta epävarmuutta. ”Osinkoennusteemme (2013-2014) pysyy toistaiseksi muuttumattomana 1.30 eurossa (8%:n tuotto), mutta riskit tämän suhteen ovat kasvaneet. Mikäli nykyinen kampanjahinnoittelu ja talousepävarmuus jatkuvat pidempään, saattaa yhtiölle tuottaa ongelmia pitää osinko entisellä tasolla”, FIM arvioi aamukatsauksessaan.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Älypuhelinmarkkinat kasvavat rajusti kehittyvissä talouksissa

Seuraava artikkeli
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

FT: eurooppalaiset osakkeet eivät ole halpoja