”Nykyisin jo käytössä oleva ajoneuvovero on aikaan perustuva tienkäyttömaksu. Ministeriön nyt esittämä uusi pakollinen tiemaksu olisi sen kanssa päällekkäinen tarpeeton lisäys verojärjestelmään”, Lehtinen toteaa Veronmaksajain Keskusliiton tiedotteessa.
”Uudesta tiemaksusta aiheutuisi perusteetonta vaivaa ja ylimääräisiä kustannuksia niin autoilijoille kuin veroja ja maksuja hallinnoiville viranomaisillekin.”
Veronmaksajain Keskusliiton mukaan positiivista ministeriön ehdotuksissa on rohkea aloite autoveron poistamisesta. ”Tällä vaalikaudella hallitus on jo aiemmin päättänyt vuosittain alentaa autoveroa. Verotuksen asteittainen siirtäminen auton hankinnasta sen käyttöaikaan on pitkään noudatettu järkevä linja, jota on hyvä jatkaa edelleen”, liitto toteaa.
Lehtisen mukaan autoveron poistaminen kertaheitolla kokonaan on kuitenkin radikaali ajatus, joka synnyttäisi helposti kohtuuttomia tilanteita autonsa ennen muutosta hankkineille. ”Näin suuri muutos edellyttäisi mittavia siirtymäjärjestelyjä ja myös kompensaatioita väliinputoajiksi jääville.”
Lehtisen mukaan autoveron tuntuva alentaminen ja samanaikainen ajoneuvoveron maltillinen korottaminen olisi myönteinen ja autokannan uudistumista vauhdittava muutos, jota hallituksen kannattaa harkita.
Lehtinen pitää hyvänä, että ministeriö on nyt luopunut esittämästä pakollista autojen paikannukseen perustuvaa kilometripohjaista tiemaksua, jota joissakin aiemmissa kaavailuissa väläyteltiin. Kilometriperusteinen tiemaksu kummittelee kuitenkin edelleen ”vapaaehtoisena” mahdollisuutena, joka voitaisiin ottaa käyttöön joskus tulevaisuudessa.
”Polttoainevero on jo nyt käytössä oleva päästöperusteinen ”kilometrivero”, joten uuden pakollisen kilometriperusteisen tiemaksun käyttöönotto olisi perusteetonta päällekkäistä verottamista.”
”Hyvä, että ajatus pakollisesta paikannukseen perustuvasta kilometriperusteisesta tiemaksusta on jäänyt ministeriön uusimmissa visioissa taka-alalle”, Lehtinen toteaa.