Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Inderes: Telia on houkuttelevan edullinen
Asiakkaat tyytymättömiä pankkeihin – ”Ovathan nämä surullisia lukuja”
Facebook jatkaa kovan kasvun tiellä

Asiakkaat tyytymättömiä pankkeihin – ”Ovathan nämä surullisia lukuja”

Nooa Säästöpankin teettämä tutkimus kertoo karua kieltä suomalaisten suhtautumisesta pankkeihin.
säästäminen raha talous säästäminen raha talous

Mikä pankeissa pännii -tutkimuksen mukaan suomalaiset kokevat olevansa pankkien armoilla ilman aitoa mahdollisuutta vaikuttaa omiin asioihinsa. Pankkien nähdään ajavan omaa etuaan ja asiakas joutuu joustamaan liikaa, kertoo Nooa tiedotteessaan.

Peräti 86 prosenttia suomalaisista kokee, että pankkipalvelu on pääasiassa rahastusta. 79 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että pankit ajavat vain omaa etuaan ja 65 prosentin mielestä pankit lakkauttavat konttoreita vasten asiakkaiden tahtoa. 62 prosenttia suomalaisista kokee, että pankki sanelee ehdot ilman, että asiaan voi itse vaikuttaa.

”Ovathan nämä surullisia lukuja. Eikä ihme; pankkipalvelusta on tullut vitsi. Olemme huolissamme koko toimialasta ja haluamme tämän tutkimuksen kautta nostaa kissan pöydälle. Ahneus ja arroganssi eivät ole hyvää bisnestä. Ihmiset ovat turtuneita tilanteeseen, eivätkä jaksa edes odottaa pankeilta muuta. Uskon, että tämä on kuitenkin mahdollista muuttaa”, Nooa Säästöpankin toimitusjohtaja Tommi Rytkönen toteaa.

Viime vuonna EPSI Rating -tutkimuksen mukaan alan asiakastyytyväisyys laski alimmilleen 15 vuoteen. Pankit ovatkin onnistuneet kadottamaan yhteyden suomalaisiin: vain 17 prosenttia ihmisistä kokee olevansa pankille tärkeä ja peräti 47 prosenttia ei. ”Pankin pitäisi olla asiakasta varten, eikä päinvastoin”, sanoo yksi haastatelluista.

Nooan mukaan kehä kolmosen sisäpuolella kytee tyytymättömyyttä pankkeja kohtaan selvästi muuta maata enemmän.

”Perstuntumani on, että pienillä maalaispankeilla on parempi tatsi asiakkaisiin ja heidän arkeensa. Täällä Kehä kolmosen sisäpuolella ihminen saa vastaansa koneiston. Eihän sen näin pitäisi olla. Kyllä kaupunkilainenkin ansaitsee oman kyläpankkinsa. Digitalisaatio ei vähennä henkilökohtaisen palvelun tarvetta, vaan päinvastoin: kysyntä analogisille kohtaamisille ja inhimilliselle lähipalvelulle kasvaa”, sanoo Rytkönen.

Tutkimuksessa nousi erityisesti esiin pankkien kasvottomuus; monilta puuttuu oma luottohenkilö, johon ottaa yhteyttä. Yllättävää on, että tiheään asutulla pääkaupunkiseudulla ollaan maaseutua pettyneempiä jopa konttoreiden sijaintiin: pääkaupunkiseudulla joka kolmas kokee konttoreiden sijaitsevan huonossa paikassa, kun maakunnissa näin kokee vain 18 prosenttia vastaajista.

Tutkimus mursi myös myyttejä: senioreista 30 % koki pankin pakottavan sähköiseen palveluun konttorissa asioinnin sijaan, kun taas 43 % oli tästä eri mieltä. Varttuneempi ikäpolvi on siis yhä kätevämpi hoitamaan asioitaan sähköisesti, eivätkä kaikki vaadi asiointia tiskillä.

 

Kyselytutkimuksen on toteuttanut YouGov Finland. Tiedot kerättiin 4.–9.1.2017 välisenä aikana ja kyselyyn vastasi 1004 suomalaista.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Telia osakekurssi

Inderes: Telia on houkuttelevan edullinen

Seuraava artikkeli
kasvuyritys, kasvuosake, kasvusijoittaminen, osakesijoittaminen, sijoittaminen, facebook, instagram

Facebook jatkaa kovan kasvun tiellä