Kasvuosakkeet

Facebook jatkaa kovan kasvun tiellä

Eilen yöllä tuloksensa julkistanut Facebook jatkaa kovan kasvun tiellä. Tässä artikkelissa katsotaan Facebookin kasvun isoa kuvaa.

”Missiomme yhdistää maailma on tärkeämpää kuin koskaan ennen… Liiketoimintamme kehittyi hyvin vuonna 2016, mutta meillä on paljon työtä tehtävänä ihmisten yhdistämiseksi”, toteaa Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg.

Osavuotiskatsauksen lukujen perusteella voisi päätellä, että yrityksen liiketoiminta tosiaan kehittyi varsin positiivisesti. Neljännen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoin 8,81 miljardiin dollariin ylittäen konsensusennusteet 300 miljoonalla dollarilla. Lisäksi liikevaihto on kasvanut vuodessa 50,9 prosenttia.

Facebookilla oli joulukuussa 1,23 miljardia päivittäistä kävijää, eli 18 prosenttia enemmän kuin vuosi sittten. Älypuhelimien kautta Facebookia käytti joulukuussa 1,15 miljardia ihmistä päivässä. Tässä on kasvua 23 prosenttia vuodessa.

Vuositasolla liikevaihto kasvoi 54 prosenttia 27,638 miljardiin dollariin. Käyttökate kasvoi 45 prosenttiin edellisvuoden 35 prosentista. Laimennettu osakekohtainen tulos puolestaan kasvoi huimat 171 prosenttia 1,29 miljardista 3,49 miljardiin dollariin.

Kasvun iso kuva

Facebookin, kuten muidenkin todellisten kasvuyritysten, kasvua tulisi seurata pidemmällä aikavälillä. Pitkän aikavälin kuva auttaa hahmottamaan yrityksen tilaa ja merkittävyyttä sijoituskohteena paljon paremmin, kuin yksittäisen vuosineljänneksen tulos.

Aloitamme tarkastelun liikevaihdosta. Teemme kuvaajan, johon laitamme Facebookin liikevaihdon seitsemältä viime vuodelta. Näemme, että kasvu on voimakasta ja itse asiassa uskomattomankin tasaista. Kuvaajaan voidaan lisätä eksponentiaalinen sovite. Sovite istuu liikevaihdon kehitykseen todella hyvin ja numeerisesti mitattuna R² on 0,995. Se on erittäin korkea lukema.

facebook, liikevaihto, kasvuosake, kasvusijoittaminen, analyysi, osakesijoittaminen

Vastaavasti voidaan piirtää iso kuva Facebookin käyttäjien lukumäärästä. Tässä on kuvattu päivittäisten aktiivikäyttäjien lukumäärä. Kuvaajasta nähdään, että myös käyttäjien kasvu jatkuu tasaisena.

facebook, analyysi, käyttäjät, kasvusijoittaminen, kasvuosake, osakesijoittaminen, osavuotiskatsaus

Miksi Facebook kasvaa?

Facebook siis kasvaa kovaa, mutta mihin tämä kasvu oikein perustuu? Tässä on kerrottu muutamasta Facebookin kasvun ajurista.

Facebookin kasvu perustuu useaan eri kasvun ajuriin. Ensinnäkin Facebook on digitaalinen tuote. Digitaalista tuotetta voidaan jakaa lähes ilmaiseksi, ja vaikka se oikeasti jotain maksaakin on tilanne aivan eri kuin fyysisissä tuotteissa. Jos Facebook tekisi autoja, tarvitsisi sen sitoa resursseja tehtaisiin ja muihin vastaaviin ihan eri kokoluokassa.

Facebook on rohkea perustajansa luotsaama yritys, joka on toiminnallaan muuttanut kommunikoinnin kulttuuria. Perustajien luotsaamat yritykset pärjäävät tutkitusti keskivertoa paremmin.

Facebook on verkosto, jonka arvo syntyy Facebookin käyttäjien tuottamasta sisällöstä. Tästä syntyy Facebookille vaikeasti kopioitavissa oleva kilpailuetu. Verrataan tilannetta vaikkapa autoihin. Vaikka olisit markkinajohtaja autonvalmistuksessa, voi kilpailija tulla markkinoille syömään markkinaosuuksiasi.

Markkinointi on asia erikseen, mutta itse tuotteen kohdalla riittää, että kilpailija rakentaa paremman ja halvemman auton. Facebookin kohdalla tilanne on erilainen. Vaikka kilpailija rakentaisi identtisen tuotteen entistä halvemmalla, olisi tuotteen käyttäjäarvo lähtökohtaisesti Facebookin tuotetta alhaisempi. Tämä siksi, että uudelta tuotteelta puuttuisi käyttäjien tuoma lisäarvo. Mitä järkeä on tehdä profiili, jos kukaan ei sitä katso? Kenelle lähettää viestejä, jos palvelussa ei ole muita käyttäjiä?

Käytännössä kilpailijan siis kannattaa tehdä erilainen sosiaalisen median tuote, jolla on hiukan erilainen käyttötarkoitus tai hiukan erilainen käyttäjäryhmä. Näin kilpailija saa tilaa kasvaa. Facebookille se puolestaan tarkoittaa, että Facebook saa kasvattaa käyttäjämääriään suhteellisen rauhassa.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Facebookilla olisi kilpailijoita. Mainostajat voivat valita Facebookin ohella muitakin palveluntarjoajia. Maksavien asiakkaiden näkökulmasta Facebook ei siis suinkaan ole mikään monopoli.

Vastuunrajoitus: kirjoittaja omistaa Facebookin osakkeita. 

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info@salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös