Liiton mukaan tammi-heinäkuussa 2017 venäläisten matkailijoiden määrä kasvoi noin 15 prosenttia viime vuodesta ja viisumihakemusten yli 60 prosenttia. Viro ja kansainvälinen verkkokauppa käyvät kuitenkin Suomen rinnalla kovaa kilpailua venäläisten ostovoimasta.
Kaupan liiton selvityksen mukaan venäläismatkailijat tekevät verkko-ostoksia aikaisempaa useammin. Kaiken kaikkiaan 66 prosenttia Suomessa vierailleista venäläisistä oli tehnyt verkko-ostoksia viimeisen vuoden aikana, kun kolme vuotta aikaisemmin heitä oli vain 36 prosenttia. Peräti 43 prosenttia matkailijoista oli viimeisen kuukauden aikana ostanut verkkokaupoista, kun 2014 heitä oli noin viidesosa.
Digivenäläinen on Suomen matkailusektorille houkutteleva kohde, sillä hän käyttää palveluja monipuolisemmin kuin muut venäläismatkailijat. Kun kansainvälinen verkkokauppa kilpailee suomalaisen erikois- ja käyttötavarakaupan kanssa venäläisten ostoksista ja Viro houkuttelee heitä palveluiden hinta-laatusuhteella, Suomen matkailu-alalla on suuri haaste.
Kaupan liiton mukaan juuri ostovoimaisia digivenäläisiä Suomen matkailualan pitäisi pystyä tänne houkuttelemaan, mutta palvelutarjontamme ei välttämättä ole riittävää. Venäläisten matkailijavirta keskittyy edelleen päivän kestäviin ruoanhakumatkoihin ”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja huomauttaa.
Vaikka viisumihakemukset ja matkailijamäärät kasvavatkin nyt reippaasti, venäläismatkailijat eivät enää ole muutaman vuoden takainen kultakaivos Suomelle.
Matkailun huippuvuonna 2013 venäläiset kuluttivat Suomessa ostoksiin ja palveluihin noin 1,2 miljardia euroa. Viimeisen vuoden aikana, syyskuusta 2016 elokuun loppuun 2017, venäläiset kuluttivat yhteensä 605 miljardia euroa ilman ennakkokuluja, mistä ostoksiin kului 494 miljoonaa euroa ja loput käytettiin palveluihin.
Palveluja, lähinnä ravintola- ja kahvilapalveluja, ostettiin matkaa ja matkailijaa kohti vain 36 eurolla. Koska venäläiset päivämatkailijat eivät palveluja täältä juuri osta, palveluostot keskimäärin ovat hyvin pieniä. Ne venäläiset, jotka palveluja Suomessa käyttävät, voivat kuluttaa niihin kuitenkin huomattavia summia.
Laatu ja hinnat innostavat venäläisiä ostoksille lähes entiseen tapaan, mutta ostosten rakenne on yksipuolistunut.
Vielä muutama vuosi sitten venäläiset kävivät mielellään ulkomailla ja myös Suomessa shoppailemassa. Ostoskoriin sujahti elintarvikkeiden ja kodin käyttötavaroiden lisäksi usein myös muotia, lastenvaatteita tai kosmetiikkaa. Nyt halu ulkomailla shoppailuun on hävinnyt, ja venäläisturistien tekemät ostokset keskittyvät entistä selvemmin elintarvikkeisiin.