Kasvuosakkeet

Kilpa 5G-verkoista kiihtyy – tässä Nokian ja Ericssonin erot

Nokian tulevaisuus riippuu yhä enemmän 5G-verkkokaupoista. Yhtiö on omaksunut varsin erilaisen strategian kuin kilpailijansa Ericsson, toteaa Inderesin Mikael Rautanen.

5G-verkot ovat tulossa markkinoille nopeammin kuin aiemmin osattiin odottaa. Esimerkiksi Ericssonin arvion mukaan vuoden 2024 lopussa maailmassa on jo 1,9 miljardia 5g-liittymää ja 5g-verkkojen peittoalueella elää 45 prosenttia maailman asukkaista.

Vielä marraskuussa 2018 ruotsalaisyhtiö ennusti 5G-liittymiä olevan 1.5 miljardia – kasvua ennusteissa on siis lähes 27 prosenttia.

Ericssonin mukaan operaattorit ovat lisänneet 5G-verkon tarjontaa verkkoa tukevien älypuhelimien yleistyessä. Joillakin markkinoilla palveluntarjoajat ovat asettaneet vielä kunnianhimoisempia tavoitteita, joiden mukaan 5G-verkon kattavuus olisi jopa 90 prosenttia ensimmäisen vuoden aikana.

China Mobilen 5G-tilaus oli myrskyvaroitus

Viime viikolla maailman suurin mobiilioperaattori China Mobile kertoi tehneensä ensimmäisiä 5G-siirtymään liittyviä verkkotilauksia.

China Mobilen tilauksesta puolet nappasi odotetusti kiinalainen Huawei. Nokian omistajia huolestutti kuitenkin tieto, että sen ruotsalainen kilpailija Ericsson kahmi noin kolmanneksen hankkeesta, kun Nokian osuus jäi vain noin kymmenesosaan.

Uutinen oli pettymys Nokian kannalta, sillä vielä kuun alussa Nokia kertoi myyneensä uusia 5G-tietoliikenneverkkoja viikoittain, ja että Nokia olisi ohittanut kiinalaisen kilpailijansa Huawein ja ruotsalaisen Ericssonin 5G-tilausten määrässä.

Toimitusjohtajan Rajeev Surin mukaan siirtyminen 5g-verkkoihin on kiihtymässä joka puolella maailmaa.

Ensimmäisen vuosineljänneksen tuloskatsauksessa Nokia kertoi, että yhtiön kilpailutilanne on kiristynyt hieman tietyissä asiakkuuksissa, kun kilpailijat ovat omaksuneet aggressiivisemman lähestymistavan 5G:n käyttöönoton varhaisessa vaiheessa ja kun jotkut asiakkaat uudelleenarvioivat verkkotoimittajiensa toimintaa tietoturvariskien näkökulmasta.

Epäilyksiä Nokian kilpailukykyä kohtaan 5G-verkoissa herättää myös se, että Ericsson on voittanut Saksassa ja Britanniassa merkittäviä radioverkkojen sopimuksia, joissa se korvaa Nokian. Nokia ei ole myöskään saanut ensimmäistäkään 5G-verkkoa toimintaan ohjelmisto-ongelmista johtuen, muistuttaa Inderesin Nokia-analyytikko Mikael Rautanen artikkelissaan.

Nokia ja Ericsson taistelevat 5G-markkinaosuuksista eri strategioilla

Pitemmällä aikavälillä Nokian ja Ericssonin 5G-kilpajuoksussa ratkaisevaa on se, kumman yhtiön strateginen valinta 5G-verkoissa osuu oikeaan.

Rautasen mukaan Ericsson nimittäin keskittyy radioverkkoihin, kun Nokian strateginen valinta on puolestaan pyrkiä tarjoamaan verkkoja laajoina kokonaistoimituksina sisältäen useita verkkoteknologioita. Suri arvioi, ettei kapea tuoteportfolio tule toimimaan enää 5G-aikakaudella.

Rautasen mukaan Nokian laajaa tuoteportfoliota puoltaa moni asia.

”Yhtiö uskoo saavansa strategisemman roolin operaattoreissa ja pystymään optimoimaan verkon kokonaisuutta paremmin kuin yhteen verkkoteknologiaan erikoistunut toimija.”

Toisaalta Nokian strategiaa tarjota kokonaisuuksia yhdeltä luukulta voi vastaavasti myös epäillä monesta syystä.

Rautasen mukaan operaattorit ovat pitkään vaatineet alalle lisää standardointia ja eri verkkoteknologioiden yhteensopivuutta. Asiakkaat pelkäävät yksittäisten verkkotoimittajien teknologioihin lukittumista. Sen vuoksi monet operaattorit mielellään verkon kokonaisuuden useiden toimittajien palasista, Rautanen toteaa.

”Nokia on kuitenkin itse ollut Ericssonia ja Huaweita aktiivisempi liittymään erilaisiin verkkoteknologioiden avoimuutta edistäviin hankkeisiin kuten O-RAN -allianssiin ja Telecom Infra Projectiin.”

Rautasen mukaan strategian lisäksi toinenkin tekijä erottaa Nokiaa ja Ericssonia. Tämä selkeästi erottava tekijä on suuryrityssektoriin laajentuminen.

”Ericsson on linjannut, ettei se lähde kilpailemaan omien asiakkaidensa kanssa tarjoamalla verkkoteknologiaa operaattoreiden ohi suoraan suuryrityksille. Nokia on vastaavasti ottanut yhdeksi keskeiseksi strategiseksi tavoitteeksi kasvaa suuryrityssegmentissä”, Rautanen kiteyttää.

Nokia-analyytikon mukaan Nokialla on tänä päivänä noin 1000 yrityssektorin asiakasta ja tavoitellun markkinan koko on noin 4000 yritystä.

Kommentoi
Ylös
>