Tokmanni kirii pörssissä

Sijoittajia lämmitti paitsi Tokmannin selvästi odotettua korkeampi tulos, myös ohjeistuksen nosto.
Tokmanni osakekurssi sijoittaminen osakkeet pörssi Tokmanni osakekurssi sijoittaminen osakkeet pörssi
Tokmanni osakekurssi sijoittaminen osakkeet pörssi

Halpaketjuyhtiö Tokmannin liikevaihtomme kasvoi vahvasti kolmannella vuosineljänneksellä, 9,9 prosenttia, ja vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 4,9 prosenttia. Vertailukelpoinen liikevoitto oli kolmannella vuosineljänneksellä 21,9 miljoonaan euroon, kun viime vuonna oli 15,5 miljoonaa euroa. Analyytikkojen konsensusennuste odotti 18,9 miljoonan euron tulosta

Kannattavuus kipusi sekin merkittävästi, sillä liikevoitto suhteessa liikevaihtoon vahvistui 9,5 prosenttiin viime vuoden 7,4 prosentista.

Yhtiö päivitti lähiajan liikevaihdon ohjeistustaan ylöspäin.

Tokmanni ennustaa nyt vahvaa liikevaihdon kasvua vuodelle 2019 perustuen vuonna 2018 hankittujen ja avattujen uusien myymälöiden sekä vuonna 2019 avattavien myymälöiden tuomaan liikevaihtoon sekä vertailukelpoisen liikevaihdon hyvään kasvuun. Konserni odottaa kannattavuuden eli vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin paranevan viime vuodesta.

Aiemman ohjeistuksen mukaan Tokmanni hyvää liikevaihdon kasvua vuodelle 2019.

Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo, että kauppaketjun halvat hintamme ja määrätietoiset toimenpiteet tuotevalikoiman kehittämiseksi ovat kasvattaneet Tokmannin asiakaskäyntien määrää ja keskiostosta.

”Vahvaa myynnin kehitystä tuki myös veronpalautusten ajoittuminen aikaisemmista vuosista poiketen elo- ja syyskuulle. Samalla on hyvä muistaa, että veronpalautusten aikataulumuutos saattaa vaikuttaa tänä vuonna joulusesongin myyntiin”, Rautiainen toteaa.

Kolmannella neljänneksellä kaikkien Tokmannin tuoteryhmien myynnit kehittyivät positiivisesti. Rautiaisen mukaan erityisesti työkalujen, vapaa-ajan, kodin, sisustuksen ja puutarhan tuotteiden myynti oli vahvaa. Tokmannin omien tuotemerkkien ja suoran tuonnin osuudet ovat korkeat, mikä vaikutti positiivisesti myyntikatemarginaalin kehitykseen.

Tokmannin uuden oman merkin Pisaran lanseeraus ihonhoidon ja henkilökohtaisen hygienian tuoteryhmiin onnistui toimitusjohtajan mukaan hyvin ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä tuotteiden hinta-laatusuhteeseen.

Positiivinen tulosyllätys ja ohjeistuksen nosto siivittivät Tokmannin osakkeen yli 11 prosentin nousuun Helsingin pörssissä.

Tokmannin kolmannen neljänneksen keskeiset tunnusluvut

  •  Liikevaihto kasvoi 9,9 % (7,8 %) 231,5 milj. euroon (210,7)
  •  Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 4,9 % (4,0 %)
  •  Vertailukelpoinen myyntikate oli 82,0 milj. euroa (72,1) ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 35,4 % liikevaihdosta (34,2 %)
  •  Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT) oli 21,9 milj. euroa (15,5), 9,5 % liikevaihdosta (7,4 %)
  •  Liiketoiminnan rahavirta oli 18,0 milj. euroa (11,2)
  •  Osakekohtainen tulos oli 0,27 euroa (0,17)

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli

10 parasta sijoituspodia

Seuraava artikkeli
Aki Kangasharju toimitusjohtaja ETLA

Ekonomisti: Rahapolitiikan elvytysvoiman ruuti on kastunut nollakorkojen maailmassa