Oma talous

Nämä tekijät vaikuttavat auton ostopäätökseen – auto ei ole suomalaisille statussymboli

Vain harvoille suomalaisille auton väri tai statukseen ja vaikutuksen tekemiseen liittyvät asiat.

Tuore selvitys paljastaa, että suomalaiset tekevät auton ostopäätöksen varsin arkisten tekijöiden perusteella. Auto ei ole suomalaisille pröystäilyn tai statuksen pönkittämisen väline.

Luotettavuus, turvallisuus ja ajo-ominaisuuksien miellyttävyys ovat tärkeimmät asiat, joiden perusteella suomalainen tekee päätöksen auton ostamisesta, käy ilmi Kamuxin teettämästä Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksesta.

Ehkä hieman yllättäen taloudelliset seikat, kuten edulliset käyttökustannukset ja auton pieni kulutus, jäävät tärkeydessä näiden taakse. Etenkään auton arvon säilymistä ei lueta tärkeimpien ostopäätökseen vaikuttavien tekijöiden joukkoon, sillä vain viidennes (21 %) vastaajista pitää sitä erittäin tärkeänä. Jopa vetokoukku (27 %) ajaa arvon säilymisen ohi erittäin tärkeäksi koettuna ominaisuutena.

”Vetokoukun arvo nousee etenkin nyt kesällä, kun moni haluaa kuljettaa peräkärryä, asuntovaunua tai traileria. Pitkäkestoisille mökkireissuille tai road tripeille moni haluaa ottaa paljon tavaraa mukaan”, kertoo Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

Vähiten suomalaisia kiinnostaa uutta autoa etsiessä auton maalipinnan väri (jota erittäin tärkeänä pitää 10 %), statukseen tai vaikutuksen tekemiseen liittyvät asiat (4–5 %) sekä moottorin jylisevä kovaäänisyys (3 %). Suomalaiset selkeästi arvostavat auton hiljaisuutta, sillä sitä pitää jossain määrin tärkeänä seitsemän vastaajaa kymmenestä.

”Vain neljä prosenttia vastaajista myöntää kokevansa erittäin tärkeäksi sen, että auto tuo heille sosiaalista statusta ja arvostusta. Liekö suomalainen ajattelutapa ottanut askeleen kohti vaatimattomuutta 80-luvun kasinotalouden ja 90-luvun IT-kuplan ajoista, jolloin haluttiin antaa vaurauden näkyä. Toki erottuvuus ja sosiaalinen status on yhä useammin mielessä alle 35-vuotiailla kuin muiden ikäryhmien vastaajilla”, Iiskonmäki sanoo.

Ostopäätöksiin vaikuttavina tekijöinä naisten kohdalla korostuvat edulliset käyttökustannukset, taloudellisuus, turvallisuus ja ympäristöystävällisyys. Naiset kokevat myös kuntotarkastuksen ja hiljattain tehdyn katsastuksen erittäin tärkeänä useammin kuin miehet.

”Vertailtaessa naisten ja miesten vastauksia saa kuvan, että miehet kokevat tietävänsä autoista ja ostamisesta enemmän ja tällöin yllä mainitut varmuuteen liittyvät seikat ovat heille useammin ”vain” melko tärkeitä”, Iiskonmäki panee merkille.

Auton ympäristöystävällisyyden nimeen vannoo joka viides. Ympäristöystävällisyyden merkitys kuitenkin jakautuu vahvimmin 35–44-vuotiiden autoilijoiden keskuudessa: vaikka heistä 55 prosenttia pitää sitä melko tai erittäin tärkeänä kriteerinä, 43 prosenttia ei anna sille juurikaan painoarvoa.

Suomalaiset autokaupoilla -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–2.2.2020. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1009 vastaajaa.

1 kommentti

1 kommentti

  1. Avatar

    Heikki Strömmer

    24.7.2020 at 06:11

    Onks 7c/ litra reipas korotus?

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös